لذت ستاره‌بینی را از دست ندهید

جام جم آنلاین: ۳۸ سال قبل یک ستاره‌شناس آماتور ایده بردن نجوم به میان مردم را مطرح و آن را عملی کرد.

«داگ برگر» کالیفرنیایی با قرار دادن چند تلسکوپ در نزدیکی محل سکونت مردم، آنها را به دیدن زیبایی‌های آسمان شب بخصوص ماه و زحل ترغیب کرد و البته اثرش بی‌نظیر بود.

او معتقد است آنچه مردم را شگفت‌زده می‌کرد دیدن صحنه‌هایی است که پیش از آن فقط در کتاب‌ها و پوسترها دیده بودند… من خودم بارها این صحنه را دیده‌ام که یک نفر با دیدن زحل از داخل چشمی تلسکوپ آنچنان شگفت‌زده و مسحور می‌شود که بارها آن را در خواب ببیند و بارها بگوید هنوز آن تصویر در ذهنش است.

روز نجوم، روزی است برای علمی شدن. منجمان زیبایی آسمان را هر ساله با مردم غیرنجومی شریک می‌شوند. روزی که روز جهانی نجوم نام دارد، مردم را به دیدن زیبایی‌ها و شنیدن اسرار آسمان دعوت می‌کنند.

هر کجای ایران هستید برنامه‌های روز نجوم (جمعه) را از دست ندهید. در نزدیکی شما جایی هست که راهنمای شما برای رسیدن به زیبایی‌های آسمان شب خواهد بود. برای این که بدانید در اطرافتان چه خبری برای روز نجوم است به این سایت‌ها سر بزنید:

سایت آوااستار به آدرس: www.avastarco.com یا سایت شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به آدرس: www.asiac.ir. برنامه‌های روز نجوم هم در شهرهای مختلف کشور از این قرار است:

تهران: رصدخانه آموزشی زعفرانیه (راز) این مرکز در شمال تهران و در خیابان زعفرانیه است؛ قدیمی‌ترین مرکز آموزشی نجوم آماتوری و مبدع روز نجوم در ایران و سال‌هاست که همراه دیگر گروه‌های نجومی تهرانی مراسم روز نجوم را برای همه گروه‌ها و سنین برگزار می‌کند. انجمن نجوم هم در همان روز برنامه‌ای در بام تهران ترتیب داده است. جمعه ۸ اردیبهشت از ساعت ۱۴ تا ۲۲ می‌توانید در این مراکز همراه خانواده و دوستان یک روز پر از تفریح، شادی و علم را تجربه کنید.

اصفهان: از مهم‌ترین شهرهای نجومی کشور است. مرکز نجوم ادیب هم سال‌هاست که در این شهر به ترویج نجوم می‌پردازد. این مرکز، پنجشنبه هفتم اردیبهشت از ساعت ۱۹ تا ۲۲ ویژه‌برنامه‌ای برگزار خواهد کرد. به آنجا بروید و از نگاه کردن به آسمان لذت ببرید.

جمعه هشتم اردیبهشت در باغ غدیر، پارک لاله و خانه کودک (کنار سی و سه پل) هم فرصت نگاه کردن به آسمان را با تلسکوپ دارید. ستاره شناسان آماتور این مرکز جمعه در این سه محل منتظر دیدنتان هستند. برای هماهنگی بیشتر با شماره ۶۶۸۳۵۳۵ مرکز نجوم ادیب تماس بگیرید.

مشهد: مشهد از پرکارترین مراکز نجومی ایران است. انجمن نجوم مشهد (آسمان طوس) جمعه از صبح تاشب در پارک ملت مشهد حضور دارد و می‌توانید با کمک آنها آسمان را رصد کنید. در دانشگاه فردوسی هم درهای رصدخانه روی مردم باز است و همه می‌توانند از دیدن اجرام سماوی مختلف مبهوت شوند. گروه فام سپهر هم رصدهایی برای همه مردم در کویرهای پیرامون استان خراسان برگزار می‌کند. برای اطلاع از برنامه‌های این گروه به وب‌سایتشان به نشانی www.fam-sepehr.org مراجعه کنید.

رشت: پارک شهر و بوستان ملت در شهر رشت به میزبانی یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین گروه‌های نجومی کشور، ساکنان رشت را به نظاره زیبایی‌های آسمان فرا می‌خوانند. گروه ثاقب گیلان روز جمعه هشتم اردیبهشت از صبح در این دو پارک با نمایش فیلم‌های نجومی، رصد آسمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و غرفه‌های مخصوص کودک و نوجوان پذیرای همه علاقه‌مندان خواهد بود.

تبریز: تبریز هم چند سالی است که برنامه‌های روز نجوم را در جای جای شهر برگزار می‌کند. امسال انجمن نجوم آیاز تبریز در پارک ائل گلی از ساعت ۱۷ تا ۲۳ روز جمعه هشتم اردیبهشت پذیرای همه علاقه‌مندان نجوم خواهد بود. در این روز رصد آسمان باتلسکوپ انجام می‌شود و بجز آن غرفه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد که شما را با آسمان و زیبایی‌های آن آشنا کند.

بندرترکمن: شهر‌های کوچکی همچون بندرترکمن هم برنامه‌های روز نجوم را برگزار می‌کند. در اسکله بندرترکمن می‌توانید علاوه بر خرید و لذت بردن از دریا به رصد آسمان هم بپردازید. علاوه بر آن جمعه در کنار برج تاریخی گنبد می‌توانید به رصد شبانه بپردازید. فردا شب، ماه و زهره و مشتری میزبانان خوبی برای شما خواهند بود.

محمدرضا نوروزی -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.