لزوم تحقیقات ازدواج پیش از دلبستگی

به گزارش ممتازنیوز، متاسفانه در بسیاری از موارد شاهدیم که نبود اطلاعات صحیح و شناخت کافی زوج از یکدیگر و خانواده هایشان، باعث فروپاشی زندگی مشترک شده است، امری که در زمان تحقیقات اگر اصولی و منطقی انجام می شد، قابل شناسایی بودو امکان پیشگیری از پیامدهای بعدی آن وجود داشت.درباره اهمیت انجام تحقیقات و زمان مناسب آن، با یکی از کارشناسان حوزه خانواده گفت وگو کرده ایم که در ادامه می آید.ازدواج یک فرآیند است و برای این که این فرآیند به درستی طی شود، به یکسری آمادگی هایی نیازمندی. تاکید بسیاری از کارشناسان در حال حاضر این است که برای بهتر طی شدن فرآیند ازدواج باید از مشاوره ازدواج کمک گرفت. اگر یک مشاور متعهد در جریان نخستین مراحل فرآیند ازدواج قرار بگیرد، طبیعی است که در مرحله تحقیقات نیز خواهد توانست دو طرف را به سمت بهترین شکل انجام آن هدایت کند. بیشتر خانواده ها پس از یک دو جلسه اول آشنایی، وارد مرحله تحقیقات می شوند و اولین سوالی که ممکن است از مشاور بپرسند این است که از چه کسی تحقیق کنیم. طبیعی است که تحقیقات قبل از ازدواج باید از افراد دلسوز، متعهد و کمک کننده انجام شود.مشاور از دو طرف می خواهد آدرس هایی را، در اختیار دیگری قرار دهد تا تحقیقات انجام شود.دکتر منصوره صادقی با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: تحقیق درباره روابط اجتماعی، روابط کاری، مدیریت و کنترل هیجانات، مسئولیت پذیری، خصوصیات اخلاقی در دختر و پسر همزمان انجام می شود و به آن ها کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشند.چنان چه افراد در زمان مناسب از مشاوره ازدواج کمک بگیرند، می توانند نه فقط تحقیقات بهتر و جامع تری داشته باشند بلکه در زمان انجام تحقیقات هم به درستی عمل کنند؛ در این زمینه تاکید می کنیم که برای انجام تحقیقات، زمان آن بسیار مهم است.
زمان مناسب تحقیقات
فردی که به تنهایی و بدون صلاحدید مشاور و خانواده، تصمیم به ازدواج می گیرد، به احتمال بسیار زیاد تحقیقاتش مخدوش است، زیرا انجام تحقیقات پس از دلبستگی به میزان زیادی سطحی و غیرواقع بینانه است. در واقع فرد به دلیل دلبستگی که پیدا کرده است، چشم از واقعیات می پوشاند.
گاهی آدرس هایی که رد و بدل می شود، کمک کننده نیست و پنهان کاری صورت می گیرد. در بسیاری از موارد وقتی دو طرف وارد مراحل دلبستگی شده اند، ادعا می کنند خودشان تحقیقات کرده اند و خانواده ها را از انجام تحقیق منصرف می کنند و گاهی متاسفانه خانواده ها به رضایت دوطرف اهمیت زیادی می دهند و چشم بر واقعیات جاری می بندند و در واقع فرزند خود را در معرض خطرات جدی قرار می دهند، در بسیاری از موارد دختر و پسر به دلیل ارتباطی که ایجاد شده است، تصور می کنند نیازی به تحقیقات از هم ندارند زیرا همه چیز را درباره همدیگر می دانند.
دکتر صادقی با تاکید بر این که زمان تحقیق در مراحل وابستگی نیست تصریح می کند: وقتی وابستگی بین دو طرف به وجود می آید، قدرت منطق و شناخت آن ها کاهش پیدا می کند و به همین دلیل دختر و پسر چشم خود را روی خیلی مسائل می بندند و همین امر آغازگر بسیاری از مشکلات در حوزه ازدواج است. به عنوان مثال دختری می داند که پسر مورد علاقه اش معتاد است اما ادعا می کند، می تواند او را درمان کند. یعنی در مراحل وابستگی، حتی اگر تحقیقات درست انجام شود و نتیجه روشنی داشته باشد، باز به علت علایقی که ایجاد شده است از شکل گیری یک رابطه مخرب جلوگیری نمی کند.گاهی خانواده ها پس از انجام تحقیقات متوجه مشکلی می شوند، اما دختر و پسر جوان به علت درگیری عاطفی، آن را سدی در مقابل خود تصور می کنند و با نظر والدین و نتیجه تحقیقات مخالفت می کنند.بنابراین تحقیقاتی که در فرآیند ازدواج بسیار ضروری است، حتماً باید در زمان مناسب و در محل کار و زندگی انجام شود. در این شرایط که اصل بر صداقت طرفین گذاشته می شود، بهتر است که دوطرف آدرس هایی را مبادله کنند و خانواده های یکدیگر را نیز مدنظر قرار دهند.
تحقیق درباره خانواده
عضو شورای علمی برنامه جامع خانواده پایدار با بیان این که متاسفانه گاهی جوانان با حذف خانواده از تحقیقات، عنوان می کنند که قرار است با خود فرد زندگی کنیم نه خانواده اش، اظهار می کند: خانواده به اندازه خود فرد مهم است و باید درباره اعضای خانواده هم تحقیقات کامل انجام شود. چنان چه تحقیقات نشان دهد که دوطرف به درد هم نمی خورند بهتر است دختر و پسر به ازدواج تن در ندهند تا درگیر مشکلات چالش برانگیز بعدی نشوند.
مراکز مشاوره و تحقیقات
خوشبختانه در حال حاضر تعداد افراد بیشتری از خدمات مشاوره ای استفاده می کنند و در بسیاری از موارد حتی خواستگاری های سنتی هم به مشاوره ختم می شود و تا زمانی که خانواده ها نتوانند از مشاوره اطمینان حاصل کنند، جواب قطعی نمی دهند. گاهی هم خانواده ها به تنهایی درباره یکدیگر تحقیقات و تلاش می کنند از خانواده طرف مقابل اطمینان حاصل کنند. نکته این جاست که در این شرایط بهتر است خانواده ها به طور رسمی معرف هایی را به طرف مقابل ارائه کنند و تحقیقات از سوی خانواده های دوطرف پیگیری شود نه دختر و پسر.وی با اشاره به این که روند مراجعه به مراکز مشاوره پیش از ازدواج رو به افزایش است، می گوید: خوشبختانه این آگاهی قشرهای مختلف جامعه افزایش یافته است و باید گفت: مراجعه به مراکز مشاوره به میزان زیادی از مشکلات پس از ازدواج می کاهد.
مشاوره خوب یعنی چه
نکته این جاست که بسیاری از مردم نمی دانند که مشاوره خوب چه مشاوره ای است. مشاوره خوب، مشاوره ای نیست که پس از تحقیق و بررسی درباره ازدواج نظر قطعی بدهد. بلکه مشاوره قبل از ازدواج به افزایش شناخت و آگاهی دوطرف منجر می شود و طی آن ویژگی های رفتاری، شخصیتی، اخلاقی و روانی و اجتماعی دوطرف مشخص می شود. سپس آمادگی و معیارهای مورد نظر آن ها آشکار می شود. مشاور با گردآوری این اطلاعات و قرار دادن آن در اختیار دوطرف، تصمیم گیری را به خود آن ها واگذار می کند.در واقع مشاور به دو طرف می گوید که با توجه به تست ها و مشاوره هایی که انجام شده است تناسب، اختلافات، پیامد و راهکارهای مورد نظر مشخص شده و حالا آن ها خودشان باید تصمیم گیری کنند.
بهترین ازدواج
ممکن است دختر و پسر با توجه به نتیجه مشاوره بخواهند یک سری مهارت هایی را بیاموزند تا بتوانند با هم کنار بیایند. گاهی نتیجه مشاوره به نحوی است که دختر و پسر و خانواده به نتیجه گیری واحدی نمی رسند. در چنین شرایطی خانواده ها به مرکز مشاوره فراخوانده می شوند تا به یک نظر واحد برسند. همه اذعان دارند که بهترین ازدواج، ازدواجی است که با نظر مساعد خانواده و جوان همراه باشد زیرا در این صورت مشکلات بسیار کمتری به وجود می آید.دکتر صادقی درباره این که در بسیاری از موارد مشکلات دختر یا پسر در مشاوره ها مشخص می شود، می گوید: افرادی که دچار اختلالات رفتاری، دوستی های متعدد و یا اختلالات شخصیتی هستند، در اغلب موارد با انجام تست های روان شناسی مراکز مشاوره شناسایی می شوند. البته ممکن است برخی ویژگی های شخصیتی در مشاوره آشکار نشود.
انتقال نتیجه تحقیق
حال اگر به هر دلیلی در جریان تحقیقات دوطرف متوجه شدند که به درد یکدیگر نمی خورند، بهتر است در همان مرحله یکدیگر را از آن آگاه کنند.ممکن است دوطرف در تحقیقات متوجه نکاتی شوند که نتوانند پاسخ منطقی و شایسته ای از طرف مقابل دریافت کنند.این نکات را باید از موارد ناشی از سوءتفاهم جدا کرد.سوءتفاهم با گفت وگو حل می شود اما اگر مواردی وجود داشت که محور جدی اختلاف نظر یا مشکل بود، باید دوطرف صادقانه درباره آن بحث و نظر خود را اعلام کنند. نکته این جاست که جواب منفی دادن به معنای بدبودن طرف مقابل نیست. در واقع جواب منفی باید به نحوی بیان شود که طرف مقابل دریابد که این دو نفر به درد زندگی مشترک با هم نمی خورند.بنابراین پنهان کاری در این زمینه نیز مردود است و بهتر است طرفین صادقانه به یکدیگر نظر منفی خود را با ذکر دلایل عنوان کنند.گاهی خانواده ها تحقیقات یک بعدی انجام می دهند. یعنی به عنوان مثال فقط درباره کار فرد مورد نظر تحقیق می کنند. یا فقط از یک نفر تحقیق می کنند و گاهی نظر یک نفر را ملاک قرار می دهند و همه چیز را به او می سپارند. یعنی به او می گویند اگر شما تایید کنید، ما هم تایید می کنیم.این روش اشتباه است و در بسیاری از ازدواج ها ناکارآمد است. گاهی هم اعتماد بیش از حد به فرد مورد نظر باعث می شود اصلاً تحقیقاتی درباره او انجام نشود و پس از شروع زندگی مشترک و بروز برخی مسائل، خانواده می فهمد که با وجود آشنایی قبلی باید تحقیقات را انجام می داد.بنابراین به صرف آشنایی حتی درازمدت با فردی، نمی توان تحقیقات قبل از ازدواج را ملغی کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.