لزوم طراحی مدل اقتصادی برای توسعه مراکز تبادل اطلاعات

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت امنیت و حفاظت از داده در مرکز تبادل اطلاعات کشور، طراحی مدل اقتصادی برای توسعه آن را ضروری دانست.

لزوم طراحی مدل اقتصادی برای توسعه مراکز تبادل اطلاعات

به گزارش ممتاز نیوز، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سی و یکمین کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با تاکید بر اهمیت جایگاه این کارگروه در توسعه خدمات دولت الکترونیکی در کشور گفت: باید در اجرای دولت الکترونیک در کشور حفظ حریم خصوصی و اطلاعات طبقه‌بندی شده در نظر گرفته شده و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی با تاکید بر ایجاد ساختار مناسب برای امنیت مرکز تبادل اطلاعات (NIX) در کشور افزود: خوشبختانه در حال حاضر مرکز رصد و مانیتورینگ در این حوزه فعال است که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. با توجه به این که اطلاعات پویا و زنده است و باید به صورت مستمر بازسازی شود بنابراین نباید در مراحل تبادل اطلاعات در مرکز تبادل اطلاعات (NIX) به هیچ عنوان کپی برداری و ذخیره‌سازی اطلاعات صورت گیرد.

فیروزآبادی همچنین با اشاره بر توسعه تعامل‌پذیری با کسب‌وکارهای خصوصی به صورت دو طرفه بین دولت و کسب‌وکارهای خصوصی بر طراحی مدل اقتصادی مناسب برای مرکز تبادل اطلاعات کشور تاکید کرد.

وی با بیان این که باید از موازی کاری در ایجاد مراکز تجمیع اطلاعات اجتناب شود، پیشنهاد کرد: در صورت نیاز به نگهداری اطلاعات مالی و رفاهی شهروندان برای تصمیمات مختلف و اجرای طرح‌های حاکمیتی، مرجع مناسب در این زمینه می‌تواند سازمان امور مالیاتی باشد که از بلوغ نسبی بهتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها برخوردار است و در صورت نیاز شورای عالی فضای مجازی می تواند تعارضات این زمینه را حل‌وفصل کند.

وی اظهار کرد: توسعه دولت هوشمند تاکنون مبتنی بر اتصال دستگاه‌های دولتی و ارائه خدمات داده‌ای به کسب وکارهای بخش خصوصی بوده است. با توجه به توسعه بخش خصوصی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال، بایستی در جهت ارائه خدمات از سوی بخش خصوصی به دستگاه های دولتی نیز اقدام شود و در مدل اقتصادی لحاظ شود.

سی و یکمین کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگان تمامی دستگاه های مربوطه برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.