لغو تحریم‌های بیمه‌ای ایران، از روی کاغذ تا روی آب

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: لغو تحریم‌های بیمه‌ای ایران بندی از توافق ۶ ماهه ژنو است که با قبل ۲۸ روز از زمان اجرایی شدن این توافق، هنوز جامه عمل به خود نگرفته و به نظر می‌رسد که بندهای دیگر این توافقنامه از جمله حفظ میزان صادرات نفت و لغو تحریم محصولات پتروشیمی ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش فارس، پس از انجام توافق موقتی هسته‌ای ایران در ۲۴ نوامبر در ژنو سوئیس، گفته شد که بخشی از تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته می‌شود که در سایه این تحریم‌ها اقتصاد ایران می‌تواند نفس راحتی بکشد.

از مواردی که بر اساس این توافق مقرر شد، این بود که صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه در روز باقی بماند و تحریم‌های صادرات محصولات پتروشیمی این کشور برداشته شود.

محصولات پتروشیمی ایران پیش از این توافق با روش‌های مبتکرانه ایران در دور زدن تحریم‌ها صادر می‌شد اما با برداشته شدن تحریم‌ها این امید به وجود آمد که اندکی از مشکلات دور زدن تحریم‌ها کاسته شود.

هر دوی این موارد، چه حفظ سطح فعلی صادرات نفت ایران و چه لغو تحریم‌های محصولات پتروشیمی با یک مشکل عمده روبرو بودند و آن هم حمل و انتقال این کالاهای اساسی به کشورهای خریدار و دریافت پوشش بیمه‌ای و اتکایی معتبر برای کشتی‌های حامل آنها بود.

یکی دیگر از بندهای این توافق نوید می‌داد که از ۳۰ دی ماه تاریخ اجرایی شدن این توافق، تحریم‌ بیمه‌ای محموله‌های نفت و محصولات پتروشیمی ایران به عنوان یکی دیگر از امتیازات ایران در این مذاکرات رفع شود اما از آن تاریخ تاکنون ۲۸ روز می‌گذرد اما هنوز این تحریم‌ جامه عمل به خود نگرفته است.

معطل ماندن این بند از توافق ژنو می‌تواند حفظ صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه و لغو تحریم‌های محصولات پتروشیمی را دچار خلل کند چراکه مشکل بزرگ مشتریان این محصولات ایران، مشکل بیمه‌ای است.

از آنجایی که حل و فصل ادعای خسارت ناشی از حوادث دریایی سال‌ها زمان می‌برد، این شرکت‌های بیمه‌ای معتقدند که نمی توانند محموله‌های نفتی ایران را بیمه کنند چراکه ظرف مدت ۶ ماه عملا انجام این روندها غیرممکن است.

به دنبال خبر لغو تحریم‌های بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه‌ای در جهان که عمدتا از اعضای بزرگ‌ترین بیمه‌گر نفتکش‌های جهان، گروه حمایت و جبران خسارت پی اند آی می باشند تلاش کردند تا از طریق وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا شفاف‌سازی لازم در این مورد را انجام دهند.

یکی از اعضای این گروه چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا از توضیح و شفاف‌سازی در مورد اینکه آیا ادعای خسارت پس از ۲۰ جولای در صورتی که اتفاق پیش از آن به وقوع پیوسته باشد، قابل وصول است یا نه اجتناب کرد.»

تلاش این شرکت‌ها به در بسته وزارت خزانه‌داری آمریکا خورد، دری که به نظر می‌رسد که عمدا بسته مانده تا ابهام در این موضوع باقی بماند و ایران را از یکی از حقوق خود بر اساس توافق موقتی ۲۴ نوامبر در ژنو سوئیس محروم کند.

از این رو این شرکت‌ها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که محموله‌های نفتی ایران را بیمه نمی‌کنند چراکه ماهیت کوتاه‌مدت توافق ژنو، این اقدام را برای آنها غیرممکن ساخته است.

 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.