لغو سخنرانی‌های ذهنی! بهانه جدید تیم رسانه‌ای-دانشجویی دلواپسان برای حمله به دولت

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

گروه سیاسی خبرگزاری آنا- از روز گذشته دوباره جماعتی دلواپس شدند؛ دلواپسانی تمامیت‌خواه که به داشتن یک نشست و دو نشست در هر دانشگاه راضی نبوده و نیستند. به همین خاطر، در حالی از یک روز قبل از ۱۶ آذر شروع به ارسال پیامک‌های با محتوای «لغو برنامه‌های “افراد ارزشی” در دانشگاه‌ها» کردند، که بنابر گفته روسای برخی از این دانشگاه‌ها، نه تنها این افراد برنامه‌ای برای سخنرانی روز دانشجو در ۱۶ آذر نداشتند که بخواهد لغو شود، بلکه تعدادی از اعضای این طیف در برخی دانشگاه‌های مطرح کشور به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کردند؛ از جمله سعید جلیلی که سخنران مراسمی بود که در دانشگاه تهران برگزار شد. به همین خاطر می‌توان گفت این رسانه‌ها مدعی لغو سخنرانی‌هایی شدند که قرار بوده نه در عالم واقعیت بلکه در ذهن آنان، برگزار شود.

با وجود این، از صبح دیروز ، در آستانه روز دانشجو، خطی هماهنگ در برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرایی پیگیری شد که طی آن، «لغو فله‌ای» برنامه‌های برخی تشکل‌های خاص در دانشگاه‌ها را از سوی رؤسای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم القا می‌کرد.

در همین زمینه خبرگزاری فارس، از لغو سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر، لغو سخنرانی همسر شهید علی محمدی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، لغو سخنرانی میرتاج الدینی در دانشگاه تبریز، لغو سخنرانی نبویان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک و لغو سخنرانی حمید رسایی در دانشگاه صنعتی قم خبر داد. 

همچنین، حاشیه‌ای در سخنرانی صبح امروز رئیس جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی ایران رخ داد که بخشی دیگر از این خبرپراکنی و جوسازی رسانه‌ای را افشا می‌کرد. تشکل‌های دانشجویی وابسته به طیف اصولگرا، در اعتراضی هماهنگ، از سخنرانی در مراسم روز دانشجو در حضور رئیس جمهور انصراف دادند.

به دنبال این خبرسازی‌ها و اعتراضات هماهنگ، در ابتدای مراسم حضور رئیس جمهور در دانشگاه، مجری خطاب به حاضران در مراسم گفت: ما هم از تشکل اصلاح‌طلب و هم از تشکل اصولگرا برای سخنرانی در مراسم امروز دعوت کردیم، اما نمایندگان تشکل‌های اصولگرا، سخنرانی را منوط به ارائه سخنان هر چهار تشکل اصولگرا کردند که به‌دلیل نبود وقت، این فرصت مهیا نبود و لذا تنها تشکل اصلاح‌طلب سخنرانی خواهد کرد.

اما، “محمدودود حیدری” رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه ۱۶ آذر امسال را باید روز دولت بنامیم نه روز دانشجو، گفت: با نگاه امنیتی دولت، سخنرانی افراد ارزشی و منتقدان حذف و به جای آنها منسوبان فتنه مجوز سخنرانی دریافت می‌کنند.

حیدری ادامه داد: ۱۶ آذر امسال تفاوت فاحشی با سال‌های گذشته دارد و اینکه امروز را می‌توانیم روز دولت بنامیم تا روز دانشجو و این موضوع در ذهن دانشجویان ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: ما نگاه امنیتی دولت را در این روز مشاهده می‌کنیم از جمله لغو سخنرانی منتقدین دولت در دانشگاه‌ها مانند لغو سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیر‌کبیر و همچنین لغو سخنرانی حجت‌الاسلام نقویان و رسایی. این در حالی است که برخی منسوبین به فتنه در شهرهای اطراف تهران مجوز سخنرانی دریافت کردند.

همه چیز، خبر از یک هماهنگی جدی برای به چالش کشیدن نقدپذیری دولت یازدهم، القای وجود فضای امنیتی و بستن دهان مخالفان از سوی دولت داشت.

برنامه سخنرانی رسایی در ۱۶ آذر، مجوزی نداشت که لغو شود!

این در حالی‌ست که پیگیری خبرنگار سیاسی خبرگزای آنا،  معلوم کرد، برنامه‌ سخنرانی حمید رسایی، مجوز لازم را اخذ نکرده بوده و اینکه گفته می‌شود برنامه‌ها لغو شده، صحت ندارد؛ زیرا لغو برنامه زمانی مصداق پیدا می‌کند که از قبل مجوزی صادر شده باشد.

در همین باره، دلاوری مسئول روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم به خبرنگار سیاسی آنا گفت: برنامه سخنرانی حمید رسایی به مناسبت روز دانشجو مجوز رسمی نداشته است.

وی اضافه کرد: نهادها و تشکل‌های دانشگاه باید طبق قوانین و ضوابط وزارت علوم برای برگزاری برنامه‌ها و دعوت از مهمان مجوزهای لازم را اخذ کنند. همه تشکل‌ها هم شامل این قانون می‌شوند و استثنایی وجود ندارد و اینکه تشکل درخواست‌کننده انجمن علمی باشد یا تشکل دیگر، فرقی نمی‌کند.

محمدصادق آخوندی، رئیس دانشگاه صنعتی قم هم در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در این دانشگاه گفت: پیش از این، مجوزی برای سخنرانی آقای رسایی در تاریخ /۸/۵ صادر شد که ایشان در این برنامه حضور نیافته بودند. اما برای حضور ایشان در امروز (۱۶ آذر) مجوزی صادر نشده بود؛ چراکه تصمیم بر این شده متولی مراسم روز دانشجو خود دانشگاه باشد و با حضور استاندار قم برگزار شود که این برنامه عصر امروز برگزار خواهد شد.

تکذیب شایعه لغو سخنرانی شریعتمداری

رئیس دانشگاه امیرکبیر هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آنا، با تکذیب اخبار مربوط به “لغو” سخنرانی حسین شریعتمداری در این دانشگاه، تصریح کرد: پیگیری خط تفرقه در روز ملی دانشجو، آن هم با تکیه بر اطلاعات نادرست، جای تأسف دارد.

دکتر احمد معتمدی، با اشاره به لغو برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری که به گفته برخی رسانه‌ها قرار بوده به دعوت بسیج دانشجویی، در روز دانشجو در این دانشگاه امیرکبیر حضور یابد، گفت: بنده هم این خط خبری را در بعضی رسانه‌ها دیدم و بسیار متأسف شدم که چرا بر اساس اطلاعات غلط، جوسازی صورت می‌گیرد.

وی با توضیح روند اعطای مجوز به برنامه‌های روز دانشجو در این دانشگاه گفت: ما به دلیل تراکم برنامه‌ها در این روز، هفت، هشت برنامه را مجوز ندادیم که یکی از آنها، همین برنامه بسیج دانشجویی بود.

معتمدی ادامه داد: در خبرسازی‌ها آمده بود که بسیج دانشجویی از سه ماه قبل درخواست مجوز داشته که بنده قویا این خبر را تکذیب می‌کنم. درخواست مجوز از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه برای این برنامه، صرفا از هشت روز قبل ارائه شده، و ما طبق جلسه‌ای که دوشنبه گذشته داشتیم، به دلیل تراکم برنامه‌ها تصمیم گرفتیم به هر تشکل، مجوز برگزاری یک برنامه را بدهیم.

معتمدی که در حین گفت‌وگو با آنا، در برنامه متعلق به بسیج دانشجویی جهت تکریم شهدای دانشگاه حضور داشت، اظهار کرد: ما به یک برنامه بسیج دانشجویی مجوز داده‌ایم و در واقع سعی کردیم، عدالت را در این زمینه بین تشکل‌های مختلف رعایت کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه در خبرها آمده بود، آقای عزت الله ضرغامی هم قرار بوده در برنامه بسیج دانشجویی حضور داشته باشد، گفت: آقای ضرغامی به طور کلی امکان حضور در دانشگاه در این روز را نداشته‌اند.

وی در این زمینه توضیح داد: امروز بعداز ظهر قرار است برنامه‌ای از سوی دانشگاه با حضور برخی فارغ التحصیلان قدیمی دانشگاه امیرکبیر برگزار ‌شود، که سخنرانان آن، آقایان عباس سلیمی نمین و عباس عبدی هستند. آقای ضرغامی را هم به عنوان یکی از فارغ التحصیلان قدیمی دانشگاه امیرکبیر دعوت کرده بودیم که ایشان عذرخواهی کردند.

معتمدی افزود: در گفت‌وگوی تلفنی که با آقای ضرغامی داشتم، ایشان هم از اینکه در خبرسازی‌ها، نامی از ایشان آمده ناراحت بودند.

وی همچنین به جایگاه و اهمیت روز دانشجو اشاره کرد و گفت: روز دانشجو یک روز ملی است و پیگیری خط تفرقه در این روز، واقعا جای تأسف دارد؛ آن هم با خبرسازی و تکیه بر اطلاعات نادرست.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه “برادر ارجمند، جناب آقای شریعتمداری، هیچ مشکلی برای حضور در دانشگاه امیرکبیر ندارند”، گفت: طی تماس تلفنی که شب گذشته با آقای شریعتمداری داشتم، از ایشان عذرخواهی کردم و دلایل عدم اعطای مجوز را به ایشان توضیح دادم.

وی تأکید کرد: دانشگاه، جای همه تفکرات است و ما معتقدیم دانشجویان به آن حد از بلوغ فکری و سیاسی رسیده‌اند که خودشان بتوانند مسائل را تحلیل کنند.

دلواپسان چرا خبری درباره برنامه‌های مجوزگرفته‌شده منتشر نکردند؟

روشن است که جریان خاصی از یکسو، برنامه‌های گذشته خود را به روز دانشجو  موکول کرده‌ و از سوی دیگر، برنامه‌های مجوز‌نگرفته خود را پیشاپیش رسانه‌ای کرده تا بهنگام از آن بهره خبری ببرد.

هیاهوگری مخالفان دلواپسِ دولت، در مورد مجوز نگرفتن برخی برنامه‌های روز دانشجو در حالی است که در روز دانشجو به دلیل  تراکم برنامه‌ها، احتمال مجوز نگرفتن زیاد است و بدون تردید این مجوز نگرفتن، منحصر به تشکل‌های منتسب به جریان اصولگرایی نبوده و منحصر به دولت یازدهم هم نیست. حال آنکه رسانه‌های منتسب به این جریان، تنها به مجوز نگرفتن برنامه‌های طیف اصولگرا پرداخته‌اند و  خبری از مجوز نگرفتن خیل برنامه‌های دیگر تشکل‌های دانشجویی نداشتند.

این رسانه‌ها، که از تعداد برنامه‌های مجوز گرفته خود در دانشگاه‌ها هیچ خبری منتشر نکردند، بی‌معطلی چهره‌های سیاسی احتمالا! بی‌خبر از واقعیت ماجرا را در دام خود گرفتار کرده و در گفت‌وگوهایی، آنچه را “عملکرد دولت در بستن دهان مخالفان خوانده‌اند”، از زبان سیاسیون اصولگرا تقبیح کردند.

روح الله حسینیان، محمدتقی رهبر، لطف الله فروزنده، ناصر ایمانی و حسن بیادی، از جمله کسانی بودند که در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از آنچه کم‌تحملی دولت در شنیدن صدای مخالفان خواندند، انتقاد کردند.

کار به جایی رسید که روح الله حسینیان، لغو! یک سخنرانی بدون مجوز را بدعت خواند و از مجموعه دولت خواست اقدامی بالاتر از عذرخواهی انجام دهند.

وی در این باره گفت: مجموعه دولت باید در این زمینه به میدان آمده و جلوی این سخت‌گیری‌ها را بگیرد تا روند آزادی مانند اول انقلاب تا دولت فعلی به راه خود ادامه دهد.

حال سؤال اینجاست که اگر جلوگیری از برگزاری برنامه‌های بدون مجوز در دانشگاه‌ها و ساماندهی مراسم روز پر برنامه دانشجو، یک بدعت است که باید از آن عذرخواهی کرد، چه کسانی، عذرخواهی‌ها بدهکارند و چه زمانی قرار است از طلبکارها پوزش بطلبند؟!

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.