ماجرای غم‌انگیز webOS

جام جم آنلاین: داستان webOS را با هر معیاری بسنجیم، غم‌انگیز است. این پلتفرم موبایل و گجت که توسط Palm توسعه یافت، هیچ وقت نتوانست توجه مشتریان را به خود جلب کند و بعد از خریداری این شرکت توسط HP هم با بی‌مهری زیاد مواجه شد.

پس از چند روز که webOS از طریق تبلت‌ها و گوشی‌های همراه وارد بازار شد، این سیستم‌عامل توسط شرکت کشته شد و تمام وسایل مجهز به این سیستم‌عامل هم به حراج گذاشته شد.

ظاهرا اچ‌پی دیگر تمایلی به حضور در بازار پررقابت موبایل ندارد و آن را از کار انداخته است. نکته جالب اینجاست که برای پاسخ به خواسته مشتریان و شرکت‌هایی که تا به حال با webOS کار می‌کردند، بالاخره این سیستم‌عامل را به جامعه منبع باز ارائه کرد.

نام این پروژه Open WebOS است و به طور کامل در اختیار توسعه‌دهندگان منبع باز قرار گرفته است.

با ارائه نخستین نسخه این سیستم‌عامل، بلاگ Open WebOS در حال حاضر بسیار شلوغ است. هدف مسئولان از این روند، ایجاد زمینه‌ای پایدار در این باره است.

پیغامی که اچ‌پی در این بلاگ قرار داده بود، مشتریان فعلی webOS را عصبانی کرده است. در این پیغام آمده است در نسخه‌های آتی webOS سعی خواهد شد پلتفرم‌های جدید سخت‌افزاری که قادر به استفاده از لینوکس+۳/۳ است، پشتیبانی شود.

دستگاه‌های فعلی به دلیل مولفه‌های تجاری به کار رفته در آنها، امکان پشتیبانی از نسخه‌های آتی را نخواهند داشت.

نکته اینجاست که دارندگان فعلی دستگاه‌های webOS به هیچ‌وجه نخواهند توانست از OpenWebOS استفاده کنند.

این ناتوانایی گویا تنها منحصر به لینوکس است؛ چرا که جامعه آزاد اندرویدی، موفق شده‌ است نسخه‌ای از اندروید را برای تبلت‌های فعلی مجهز به webOS عرضه کنند.

هر چند، نسخه دیگری از webOS وجود دارد که می‌تواند روی دستگاه‌های فعلی نصب شود، اما نسخه کامل Open webOS نمی‌تواند از تمام توانایی‌ این دستگاه‌ها استفاده کند.

بنابراین، می‌توان گفت که اچ‌پی خیلی ساده webOS را کشت و مشتریانش را هم فراموش کرد. نکته اینجاست که سخت‌افزارهای به کار رفته در دستگاه‌های فعلی مجهز به webOS در اختیار خود اچ‌پی است ولی این شرکت تمایلی به ارائه درایورها برای پشتیبانی Open WebOS از این دستگاه‌ها ندارد.

در صنعت آی‌تی، تاکنون پیش نیامده بود که شرکتی پلتفرم تولیدی خود را نابود و مشتریانش را نیز فراموش کند.

هرچند این عمل کمی شدید به نظر می‌رسد؛ اما جای امیدواری است که پلتفرم webOS از بین نرود و به جامعه آزاد تحویل داده شود. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.