ماجرای ارائه دیرهنگام لایحه بودجه و تبدیل شدن آن به یک رویه

۱۵م آذر ،

چکیده: ماجرای تأخیر در ارائه لایحه بودجه سالانه کل کشور از دو سال قبل باب شد که این امر سبب معطل ماندن امور جاری و عمرانی کشور می‌شو

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارد، لایحه بودجه سالانه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بر همین اساس، اگر دولت تا امروز(۱۵آذر ۹۱) لایحه بودجه سال کل کشور را به مجلس ارائه نکند، مرتکب تخلف قانونی شده است.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس با توجه به اهمیت ویژه ارائه به موقع لایحه بودجه کل کشور، پیگیری‌های بسیاری را از مسئولان دو قوه مجریه و مقننه انجام داده است، ولی تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای بابت تأخیری که دولت ظرف دو سال قبل در ارائه بودجه داشته، دریافت نکرده است.

از طرفی اگر دولت مانند دو سال گذشته لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس ارائه کند، مجلس شورای اسلامی مجبور می‌شود، تا یک دوازدهم و دو دوازدهم بودجه سال را به صورت علی الحساب ابلاغ کند.در حالی که بودجه چند دوازدهم مربوط به زمان جنگ یا بحران است.

* توکلی: دولت معطل می‌کند

در این باره طی تماسی تلفنی با احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم شورای اسلامی، دلایل تأخیر دوباره در ارائه مهم‌ترین سند دخل و خرج دولت را جویا شدیم که وی در این باره گفت: بودجه امروز به مجلس نمی‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت در ارائه لایحه بودجه سال آینده قصد معطلی دارد، تأکید کرد: همانند دیگر کارهای دولت، این کار هم به این صورت نامنظم است؛ عده‌ای نمی‌خواهند کشور را درست اداره کنند.

وی همچنین در برابر این پرسش که دولت خواستار چارچوب برای بودجه از سوی نمایندگان شده است، گفت: معتقدم که قانون برنامه پنجم توسعه کل کشور به‌ عنوان بهترین چارچوب برای دولت در تنظیم لایحه بودجه است.

توکلی در خصوص نظر مجلس با نرخ ارز مرجع برای قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور، گفت: نرخ ارز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، چرا که نرخ ارز از پیش قابل اندازه‌گیری نیست.

* معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: مصاحبه نمی‌کنم

تلاش‌های خبرنگار فارس برای شنیدن پاسخ لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز بی‌نتیجه ماند، به گونه‌ای که وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر زمان ارائه لایحه بودجه از عدم ارتباط این موضوع به دیگران سخن به میان آورد.

در حالی که پیش از این «بهروز مرادی» معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از ارائه لایحه بودجه ۹۲ در آذرماه جاری خبر داده بود که زمان دقیق آن از سوی وی اعلام نشده است.

طی دو سال متوالی اخیر تاخیر در ارائه لایحه بودجه تنش‌های بسیاری را در تصویب به موقع به‌وجود آورده و عملا تصویب بودجه به دو ماه سال بعد رسید.

عدم تصویب به موقع لایحه بودجه قبل از اتمام سال سبب می‌شود، تعلل و اختلال در کارهای اجرایی کشور، پرداخت علی الحساب حقوق کارکنان دولت در دو سه ماه اول سال و تاخیر در اختصاص و پرداخت بودجه عمرانی کشور را به همراه داشته است.

اجرای پروژه‌های عمرانی در بسیاری از نقاط کشور به سبب سرمای زودرس و با تاخیر در ابلاغ دستورالعملها و بخشنامه‌های بودجه با مشکل مواجه می‌شود و بعضی بودجه‌های عمرانی به خاطر تاخیر در تصویب بودجه از حیز انتفاع خارج می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه لایحه بودجه سالانه کل کشور، مهم‌ترین سند مدیریت اقتصادی یک سال کشور محسوب می‌شود، تاخیر در ارائه آن به مجلس برای بررسی و تصویب، منجر به بروز مشکلات سلسله وار در روند برنامه‌ریزی اقتصادی شده و تحویل به‌موقع آن در موعد قانونی اهمیت بسیار بالایی دارد.

طی هفته‌های اخیر نیز هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دولت درخواست ارائه به موقع لایحه بودجه سال آینده را ارسال کرده بود.

بنابراین گزارش، سال قبل به سبب تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه، ۲۲ هزار میلیارد تومان بابت تنخواه مخارج دولت در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۹۱ توسط مجلس تصویب شد.

در دوران ۸ سال دفاع مقدس، لوایح سالانه بودجه کل کشور به موقع به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شده است، اما این تأخیر در ارائه بودجه در حالی رخ می‌دهد که نه خبری از جنگ است و نه جبهه‌ای وجود دارد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.