ماجرای عجیب در بوشهر :حشره کش‌های آدمکش!

۴ جوان دانشجو از اینکه جست‌وجوی آنها برای پیدا کردن آپارتمان اجاره ای نتیجه داده بود خوشحال بودند. آپارتمانی در طبقه دوم مجتمع ۹ واحده چند ماهی بود که خالی از سکنه بود و ۴ پسر جوان توانسته بودند آنجا را اجاره کنند. آنها اما وقتی وارد آپارتمان شدند با صحنه ناخوشایندی روبه‌رو شدند. خانه‌ای که قرار بود آنها یک سال را در آنجا سر کنند پر از حشره ساس بود. همان حشره کوچک و بدون بال بیضی شکلی که نیشش برای انسان دردناک است به همین خاطر دست به دامان یکی از شرکت‌های سم‌پاشی شدند تا آنها را از شر این حشرات نجات دهند. اما مسمومیت ۲۵ نفر از ساکنان ساختمان و مرگ ۲نفر از آنها بعد از این سم‌پاشی، معمای عجیبی را به وجود آورد.
روزهای پایانی خردادماه سال جاری بود که چند جوان دانشجو بعد از مدت‌ها جست‌وجو توانستند یک واحد آپارتمان را در یکی از محله‌های بوشهر اجاره کنند. آنها اسباب و اثاثیه خود را به این آپارتمان انتقال دادند اما هنوز چند روز از حضورشان نگذشته بود که متوجه شدند خانه پر از حشره ساس است حشره‌ها آن‌قدر زیاد بودند که کاری از دست حشره‌کش‌های معمولی برنمی‌آمد و ساکنان جدید آپارتمان فقط یک راه پیش روی داشتند، اینکه تمامی اسباب و اثاثیه را تخلیه کرده و آپارتمان را سم‌پاشی کنند.
آنها برای این کار با مرکز بهداشت بوشهر تماس گرفتند و از آنها راهنمایی خواستند به پیشنهاد مرکز، ساکنان آپارتمان با یکی از شرکت‌های سم‌پاشی تماس گرفتند و قرار شد این شرکت کار سم‌پاشی را انجام دهد.
صبح جمعه سوم تیرماه بود که کارگران شرکت سم‌پاشی با حضور در آپارتمان موردنظر، کارشان را شروع کردند. یک ساعتی طول کشید تا تمام اتاق‌ها سم‌پاشی شود وقتی کارشان تمام شد کارگرها تمامی درزها و پنجره‌ها را با چسب پوشاندند تا هوای مسموم خانه همه حشرات موذی را از پای در بیاورد و هیچ‌کدام از آنها فرصت زنده ماندن پیدا نکنند آنها از چهار دانشجوی جوان خواستند که سه روز صبر کنند تا مواد سمی اثر خود را بگذارند و بعد از آن با خیال راحت به خانه برگردند.
شروع یک تراژدی
چند ساعتی از رفتن کارگرها می‌گذشت تعدادی از ساکنان مجتمع دچار تهوع و دل درد شدیدی شده بودند یکی از ساکنان وقتی فهمید او تنها کسی نیست که دچار چنین علائمی شده و تعداد دیگری از ساکنان هم علائم مشترک تهوع و دل‌درد را دارند، ‌حدس زد که همه آنها به خاطر سهم‌پاشی آپارتمان مسموم شده باشند.
جرجیس قریبی، یکی از اهالی ساختمان که او نیز در این ماجرا به شدت مسموم شده بود می‌گوید: «ساختمان ما سه طبقه دارد و در هر طبقه سه واحد است. ۹ خانوار در آنجا زندگی می‌کنند چند سال است که من و برادرم دو واحد را در طبقه اول این ساختمان خریداری کرده و در آنجا زندگی می‌کنیم روز جمعه بود و من به همراه همسر و سه فرزندم در خانه بودیم. تازه ناهار را خورده بودیم و قصد داشتیم که وقتی هوا خنک‌تر شد برای تفریح از خانه خارج شویم.
چند ساعتی که گذشت، ابوالفضل پسر کوچکم به مادرش گفت که احساس تهوع دارد و دلش به شدت درد می‌کند. شرایطی که برای پسرم پیش آمده بود کم‌کم در بقیه اعضای خانواده از جمله خود من هم ظاهر شد. همگی احساس تهوع و سرگیجه شدیدی داشتیم. در ابتدا فکر کردیم که شاید دلیل آن گرمی هوا یا غذایی که ظهر خوردیم باشد و به زودی رفع می‌شود. چند ساعتی را با آن حال سپری کردیم اما هرچه زمان می‌گذشت حالمان بدتر می‌شد. تا جایی که دیگر تحمل شرایط برایمان ممکن نبود دل پیچه‌های شدیدی داشتیم و حالت تهوع، امان‌مان را بریده بود. دیگر جای صبر کردن نبود. بچه‌ها را آماده کردم و به همراه همسرم همگی راهی بیمارستان شدیم.»
جرجیس با خانواده خود به بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) بوشهر رفت. پزشکان در معاینات اولیه علت بیماری خانواده قریبی را مسمومیت غذایی اعلام کردند. تزریق سرم تنها درمانی بود که برای آنها تجویز شد و بعد از آن همگی به خانه برگشتند.
قریبی ادامه می‌دهد: «هنوز تهوع داشتم حال پسر کوچکم ابوالفضل از همه بدتر بود. او ۶ سال بیشتر نداشت و به خاطر دل درد شدیدی که داشت مدام گریه می‌کرد. پسرم آن روز آنقدر حالش بد شد که دیگر رنگ به چهره‌اش نمانده بود. یک ساعتی می‌شد که از بیمارستان به خانه برگشته بودیم اما حالمان بهتر نشد که هیچ، بدتر هم شد.»
ساعت ۱۱ شب حال پسر کوچک‌ بدتر شد. اوضاع بقیه ما هم دست کمی از او نداشت. دوباره به بیمارستان رفتیم. اما این بار صحنه‌ای را در بیمارستان دیدم که حسابی ترس به جانم انداخت. برادرم که واحد کناری ما بود و دیگر همسایه‌ها هم مانند ما مریض شده و به بیمارستان مراجعه کرده بودند. آنها هم علائمی را داشتند که من و خانواده‌ام از بعدازظهر داشتیم. دیگر مطمئن شدم عاملی به غیر از مسمومیت غذایی باعث این ماجرا شده است شکم به واحد طبقه بالایی رفت. صبح آنجا را سم‌پاشی کرده بودند، با خودم گفتم که این موضوع باید رابطه مستقیمی با بیمار شدن اهالی ساختمان داشته باشد. وقتی موضوع را با پزشکان در میان گذاشتم آنها حرف من را باور نکردند و باز هم علت اصلی را مسمومیت غذایی می‌دانستند.
جرجیس و خانواده‌اش به همراه بقیه همسایه‌ها حدود ۲۵ نفری می‌شدند در بیمارستان بستری شدند. حال پسر ۶ ساله جرجیس و دختر ۳ ساله همسایه از همه بدتر بود و هر دوی آنها به بخش آی‌سی‌یو منتقل شدند. هرچه زمان می‌گذشت حال آنها بدتر هم می‌شد. ساعت ۳ بامداد روز شنبه بود که خبری ناگوار باعث شوکه شدن تمامی ساکنان مجتمع شد. ابوالفضل ۶ ساله و دختر ۳ ساله همسایه به دلیل مسمومیت شدید جان خود را از دست دادند و شک حادثه‌دیدگان به ماجرای سم‌پاشی بیشتر شد.
قریبی می‌گوید: «در بخش بستری شده بودم و کم‌کم حالم روبه بهبودی بود که نیمه‌های شب پرستاری به داخل اتاق آمد و خبر فوت پسرم را به من داد. نمی‌دانید وقتی خبر را شنیدم چه حالی شدم. اصلا نمی‌توانستم به چیزی فکر کنم. از پرستاران خواستم موضوع را به همسرم نگویند تا حالش بد‌تر از این نشود. به غیر از پسر من، دختر همسایه نیز جان خود را از دست داده بود.»
حالا دیگر مطمئن بودم که سم‌پاشی واحد طبقه دوم باعث این حادثه بوده. صبح وقتی پزشکان دیدند که حالم بهتر است مرخصم کردند. موضوع را با برادرم در میان گذاشتم و تصمیم گرفتیم ماجرا را به آتش‌نشانی اطلاع دهیم. می خواستیم هر طوری شده علت حادثه را مشخص کنیم، من در این حادثه پسرم را از دست داده بودم و باید علتش معلوم می‌شد.»

علت حادثه همچنان در هاله‌ای از ابهام

علت حادثه همچنان در هاله‌ای از ابهام بود. ماموران آتش‌نشانی وقتی خبر را شنیدند به محل مورد نظر رفتند. آنها با در بسته واحدی روبه‌رو شدند که همسایه‌ها می‌گفتند کل ماجرای مسمومیت از آنجا شروع شده، به همین خاطر موضوع را به پلیس اطلاع دادند تا با حکم قضایی وارد خانه شوند.
ناصر‌زاده، معاون آموزش و عملیات سازمان آتش‌نشانی بوشهر می‌گوید: «ما با یک اکیپ مخصوص ایزوله به ساختمان مورد‌نظر رفتیم. با هماهنگی کلانتری وارد خانه شدیم. بوی تند و زننده‌ای فضای خانه را پر کرده بود. این احتمال وجود دارد که بعد از سم‌پاشی آپارتمان گاز‌های سمی از طریق فاضلاب و درز‌ها وارد خانه همسایه‌ها شده و این حادثه را رقم زده باشد اما هنوز برای دادن نظر نهایی که آیا سم‌پاشی عامل اصلی این حادثه است یا نه زود است و این موضوع زمانی مشخص می‌شود که کارشناسان نتیجه آزمایشات را اعلام کنند.»
جرجیس قریبی که این روز‌ها داغدار مرگ پسرش است می‌گوید: «برای اعلام نتیجه و مشخص شدن علت مرگ پسرم احتیاج به نمونه‌برداری است اما متاسفانه در شهر بزرگی مثل بوشهر چنین دستگاهی وجود ندارد و باید برای سم‌شناسی منتظر پاسخ از تهران باشیم. من از مرکز بهداشت و آن شرکت سم‌پاشی شاکی هستم چراکه آنها باید به ما می‌گفتند که سم‌پاشی امکان دارد عواقب بدی به دنبال داشته باشد و تا پایان، پرونده را پیگیری می‌کنم.»
بعد از این حادثه، جسد دو قربانی خردسال به پزشکی قانونی انتقال پیدا کرد و بقیه اهالی ساختمان هنوز تحت مراقبت هستند.
۴۵۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.