ماجرای گرگ و میش جنگ ایران و آمریکا در ۳۰ سال گذشته

وی در این کتاب با استناد به مصاحبه هایی که با صدها نظامی در رده های مختلف پنتاگون صورت داده است، ادعا می کند آمریکایی ها در طول ۳۰ سال بعد از انقلاب اسلامی ایران درصدد براندازی این انقلاب به هر نحو ممکن بوده اند. وی در کتاب خود اسنادی از آرشیوهای محرمانه نظامی آمریکا آورده است که نشان می دهد که چگونه ایران در اولویت های برنامه های نظامی و سیاسی پنج رئیس جمهور گذشته این کشور قرار داشته است. وی می نویسد این روسای جمهور یکی از اصلی ترین برنامه هایشان ایجاد بهانه ای برای شروع جنگ دیگر با آمریکا بوده است.

کریست به عنوان یکی از نیروهای ویژه ایالات متحده سالها در عملیات های مختلف شرکت کرده است و حالا در کتابش می نویسد بارها شاهد تحریک نیروهای ایرانی از سوی نظامیان آمریکایی بوده است و در طول سی سال گذشته بارها حوادث مختلفی پیش آمده بود که می توانست به جنگ تمام عیار بین دو کشور منجر شود. وی در جایی از کتابش نوشته است: در یک عملیات روی آبهای خلیج فارس بیش از حد به آبهای جمهوری اسلامی نزدیک شده بودیم که با قایق های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مواجه شدیم ولی به جای درگیری پرچم ایران را برافراشتیم و گفتیم که هیچ نیت بدی نداریم. وقتی با بی سیم با مقامات ارشد نظامی برای کسب تکلیف تماس گرفتیم در عین تعجب آنها به ما گفتند: “بدون اینکه از نیروهای ایرانی عذرخواهی کنید از آنجا دور شوید.”

کریس در یادداشت های خصوصی اش که در بخشی از کتاب نیز منتشر شده است اعتراف می کند که نیروهای آمریکایی در جنگ ایران و عراق می توانستند بر آبهای بین المللی تسلط کامل داشته باشند ولی به هر دلیلی مقامات نظامی آمریکا این فرصت را از دست دادند؛ در حقیقت آنها از درگیری با نیروهای ایرانی کمی هراس داشتند و به خاطر همین هم اکنون منطقه در اختیار و تسلط نیروهای ایرانی قرار دارد.

ان پی آر/ ۲۴جولای/ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.