ماجرا‌ی عروسان خردسال با دامادهای مسن

روزنامه ایران: دختران زیادی با وجود سن کم‌شان در سراسر دنیا به جای گذران دوران تحصیل مجبور به ازدواج با مردانی می‌شوند که همسن پدر یا پدربزرگ‌شان هستند.

دختران نوجوانی که با چنین وضعی مجبور به ازدواج با مردان مسن می‌شوند بیشتر در کشور‌هایی چون افغانستان یا پاکستان پای سفره عقد می‌نشینند. دختر ۱۱ ساله‌ای به نام گلام مجبور شده با فائز ۴۰ ساله ازدواج کند. او تنها یکی از هزاران دختری است که مجبور شده با سن کمش با مردی همسن پدربزرگش ازدواج کند.

طی سال‌‌های اخیر سازمان ملل متحد در تلاش است تا گفت‌وگویی جهانی در مورد اثرات مخرب ازدواج‌‌های زودهنگام دختران در بیش از ۵۰ کشور در حال توسعه را همزمان با روز جهانی دختران مطرح کند. استفان سینکلر، عکاس مجله مشهور نشنال‌جئوگرافیک با گروهی از این دختران که قلبشان به خاطر ازدواج‌‌های اجباری شکسته، عکس‌‌هایی را به تصویر کشیده است.

 آنچه بسیار ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد این است که در کشور‌هایی چون هند، یمن و اتیوپی دخترانی تا سن پنج‌ سال حتی با مردانی میانسال ازدواج کرده‌اند. اگر چه ازدواج دختران و پسران خردسال در بسیاری از کشور‌ها منع شده اما در حال حاضر حدود ۵۱ میلیون از دختران کم‌سن و سال با مردانی مسن ازدواج کرده‌اند که اغلبشان زندگی تاریک و غم‌انگیزی دارند.

 آمار این‌گونه ازدواج‌‌ها در کشور افغانستان بسیار بالاست و بطور کلی حدود ۵۷ درصد دختران قبل از سن قانونی ازدواج کرده‌اند. ازدواج دختران کم‌سن و سال در این‌گونه کشور‌ها براساس آداب و رسوم فرهنگی و ملاحظات اجتماعی رخ می‌دهد و در بسیاری از کشور‌های فقیر و در حال توسعه هم بسیاری از خانواده‌‌ها به خاطر فقر و یا پرداخت بدهی‌‌های خود دختران را به عقد اجباری وا‌می‌دارند و یا به عنوان پرداخت بدهی به خانواده‌‌های طلبکار می‌فروشند.

 در کشور هند این ازدواج حتی در میان پسران نیز به سنین پائین‌تر کشیده شده و بطور مثال می‌توان شاهد ازدواج یک پسر  ۱۱ساله با دختری ۸ ساله بود. به گفته کارشناسان سازمان ملل کودکانی که به​جای بازی و نشاط تن به ازدواج می‌دهند، تحت تأثیر ازدواج‌‌های نامعقول زندگیشان شکل و رنگی دیگر می‌گیرد و دچار افسردگی و مشکلات روانی می‌شوند.

استفان سینکلر عکاس نشنال‌جئوگرافیک از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون سفر‌های متفاوتی را به نقاط مختلف جهان از جمله کشور‌هایی مانند نپال، یمن، اتیوپی و… انجام داده است تا بتواند از نزدیک با شرایط زندگی و مسائل روانی این دختران و عروسان کوچک آشنا شود و بعلاوه مادران این دختران را به سطح آگاهی بالاتری برساند. کارشناسان امور جامعه‌شناسی معتقدند که ازدواج‌‌های زودهنگام، آموزش و پرورش دختران را مختل می‌کند و آنان را از دوران کودکی‌شان محروم می‌سازد.

یکی از پزشکان در صنعا پایتخت یمن در این ارتباط می‌گوید: دختران کم سن و سال هنگام باردار شدن به علت عدم آگاهی و کمبود دانسته‌هایشان صدمات زیادی می‌بینند. آنها حتی درک درستی از شروع یک زندگی ندارند. این روند بسیار نگران‌کننده است و سازمان ملل متحد باید در این ارتباط حرکت‌های نوینی را آغاز کند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.