ماموریت اعضای اقتصادی کابینه برای بی‌اثر ساختن تحریم‌ها

برخی اعضای اقتصادی کابینه درآستانه شروع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در تیرماه، جلسات خود را برای مبارزه با تحریم‌ها آغاز کردند.
 بر این اساس در دو روز پیش برای تمام برنامه‌های تحریمی جدید علیه ایران برنامه تدوین، به رییس جمهوری تقدیم و بنا بر اطلاعات دریافتی، دستورات لازم در این زمینه صادر شده و با شروع دور جدید تحریم‌ها، ایران نیز تدابیر ویژه‌ای را برای مدیریت و تبدیل تهدید به فرصت در نظر گرفته است.
در روز چهارشنبه هفته گذشته (٫۰۴٫۰۷) سیدشمس‌الدین حسینی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ، محمود بهمنی ـ رئیس کل بانک مرکزی ـ، مهدی غضنفری ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت ـ و رستم قاسمی ـ وزیر نفت ـ نشستی ویژه برای تصمیم‌گیری در حوزه روش‌های مقابله با تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است، تشکیل دادند و تدابیر گوناگونی برای مبارزه با تحریم‌ها اندیشیدند که در نهایت، نتیجه جلسه خود را تسلیم رییس جمهوری کردند. البته گویا برخی معاونان وزیران نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این‌باره تاکید کرد، بر این‌که علی‌رغم دامن زدن به بازار روانی، طی چند روز گذشته درآمدها و ذخایر ارزی کاهش و یا تقاضای ارز افزایش نداشته است.
حسینی همچنین با تاکید بر وجوه عملیات واقعی و بخش روانی تحریم‌ها گفت: برنامه های تحریم اقتصادی دارای دو بخش است؛ یک بخش عملیات واقعی است که نقل و انتقال پول را دشوار می کند و غربی‌ها هر کاری که می خواستند بکنند تا حالا کرده اند، یعنی احساس می کنم که بخش عمده ای از فشار آنان در این زمینه تخلیه شده ولی آن چیزی که از آن دست بردار نیستند بخش روانی بازار است.
سخنگوی اقتصادی دولت در صحبت‌های خود از کنترل شدیدتر بازار ارز خبر داد و گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی به فضای بازار وصل شده بود و در بسیاری از موارد فضای روانی بر آن حاکم بوده است.
وزیر اقتصاد با تکید بر این‌که بانک مرکزی بر اساس این نرخ مرجع، از بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه پشتیبانی می‌کند، گفت: در این شرایط که احساس می کنیم مدام با فضاسازی‌های رسانه‌یی دنبال این هستند که در بازار موازی ارز قیمت را تحت تاثیر قرار دهند، در بازار مرجع ثباتی نسبی ایجاد می‌کنیم.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این‌که در بخش واقعی ارزی در زمینه تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، همه ارزها تخصیص یافته است، اظهار کرد: دقت می‌کنیم تا جابه‌جایی‌های ارزی به موقع انجام و ارز به درستی اختصاص یافته باشد.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.