مانوئل خوزه سرمربی پرسپولیس شد

خبرگزاری آریا – مانوئل خوزه سرمربی پرتغالی و گزینه نخست کمیته فنی باشگاه پرسپولیس سرمربی این تیم شد. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، پس از مدت‌ها رایزنی مسئولان باشگاه پرسپولیس با کالدرون، متسو و خوزه، سرانجام مانوئل خوزه به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال پرسپولیس انتخاب شد.
بدین ترتیب پس از مدت‌ها بلاتکلیفی این مربی خارجی سکان هدایت فوتبال پرسپولیس را در فصل جدید بر عهده خواهد گرفت. نگاهی به کارنامه خوزه:
سرمربی جدید پرسپولیس با نام کامل مانوئل خوزه دی جسوس سیلوا در سال ۱۹۴۶ در شهر ویلا رئال پرتغال به دنیا آمد.
او که در زمان بازیگری‌اش در پست هافبک بازی می‌کرد، از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ در در ۹ تیم باشگاهی فعالیت کرد. او در حالی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ در تیم بنفیکا بازی می‌کرد که در طول این چهار سال تنها یک بار در ترکیب اصلی این تیم به میدان رفت. مهم‌ترین دوره بازیگری‌ او به زمان حضورش در تیم یونیائو دی تومار بازمی‌گردد که در طول چهار سال ۱۱۱ بازی برای این تیم انجام داد و ۱۲ گل هم به ثمر رساند.
مانوئل خوزه برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ وارد عرصه مربی‌گری شد واین کار را از آخرین تیمی که به عنوان بازیکن در آن حضور داشت آغاز کرد. او به مدت چهار سال در اسپورتینگ دی اسپینیو مربی‌گری کرد و پس از آن هدایت تیم‌هایی چون ویتوریا گیمارش، اسپورتینگ براگا، اسپورتینگ لیسبون، بوآ ویستا، ماریتیمو و یونیائو لیریا را به عهده گرفت.
سرمربی پرسپولیس در زمان مربی‌گری‌اش در باشگاه‌های پرتغالی کارنامه نسبتا موفقی را از خود به جای گذاشت.او تیم ویتوریا گیمارش را برای نخستین بار به جام یوفا رساند و همچنین توانست تیم پورتی موننزه را به بالاترین جایگاهش در لیگ پرتغال یعنی مکان پنجم برساند. البته خوزه دوران موفقی در اسپورتینگ لیسبون نداشت و در سال ۱۹۸۵ پس از دومین سال حضورش در این تیم و بعد از ۶ بازی بدون برد، از سمت خود اخراج شد. نکته جالب درباره مانوئل خوزه این است که در حالی که در پرتغال همگان از او به عنوان کاشف لوئیس فیگو نام می‌برند خودش این قضیه را انکار می‌کند.
از مانوئل خوزه به عنوان مربی متخصص در داربی‌های بزرگ نام می‌برند. او در زمان حضورش در اسپورتینگ لیسبون توانست بنفیکا را با نتیجه ۷ بر یک به شکست دهد که بهترین پیروزی در تاریخ بازی‌های این دو تیم که به داربی شهر لیسبون معروف است محسوب می‌شود. در سال ۱۹۹۹ مانوئل خوزه که از بنفیکا اخراج شده بود، قراردادی را با تیم یونیائو لیریا امضا کرد اما در سال دوم حضورش در این تیم و در حالی که ۷ بازی به پایان فصل باقی مانده بود و تیمش در حال دست یافتن به بهترین رتبه در تاریخ خود بود، به وسیله مسئولان باشگاه اخراج شد و ژوزه مورینیو جایگزین او شد. مانوئل از آن پس به الاهلی مصر پیوست و نخستین پیروزی خود با این تیم را با برد یک بر صفر مقابل رئال مادرید به دست آورد.
خوزه در سال ۱۹۹۷ برای دو سال هدایت بنفیکا را در دست گرفت اما در این تیم چندان موفق نبود.از سال ۲۰۰۱ بود که این مربی پرتغالی گام به قاره آفریقا گذاشت که برای او بسیار خوش‌یمن بود. اودر این سال هدایت الاهلی مصر را در دست گرفت و باوجود اینکه سال بعد دوباره به لیگ پرتغال بازگشت و سرمربی بلننزه شد بار دیگر در سال ۲۰۰۳ به الاهلی آمد و ۶ سال موفق را با این تیم پشت سر گذاشت.
مانوئل خوزه به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاهی در رقابت‌های باشگاه‌های آفریقا شناخته می‌شود به طوری که او مهم‌ترین تورنمنت‌های باشگاهی در آفریقا از جمله لیگ قهرمانان آفریقا، به همراه الاهلی فتح کرده است.
خوزه با این باشگاه مصری توانست در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ رکورد چهار حضور متوالی در فینال لیگ قهرمانان آفریقا را تجربه کند که در سه بازی از چهار فینال توانست به عنوان قهرمانی برسد. او همچنین با الاهلی در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ توانست سوپر کاپ باشگاه‌های آفریقا را به دست بیاورد و نخستین مربی‌ای بود که توانست یک تیم آفریقایی را به جایگاه‌های اول تا سوم جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ برساند.
یکی دیگر از رکوردهای جالب مانوئل در الاهلی به جا گذاشتن رکورد ۵۵ بازی بدون شکست با این تیم است. او همچنین با الاهلی توانست داربی‌های بزرگ مصر از جمله بازی مقابل الزمالک را بارها فتح کند.
همچنین این نکته هم جالب است که در زمانی که لوئیس فیلیپه اسکولاری ازتیم ملی پرتغال جدا شده بود، مانوئل خوزه در آستانه توافق با فدراسیون فوتبال پرتغال برای پذیرفتن هدایت تیم ملی این کشور بود اما مسئولان پرتغالی در نهایت با کارلوس کی‌روش سرمربی کنونی ایران به توافق رسیدند.
مانوئل خوزه که در سال ۲۰۱۱ بار دیگر به الاهلی بازگشته بود، در جریان بازی جنجالی این تیم مقابل الزمالک که به درگیری میان تماشاگران دو تیم و کشته شدن شمار زیادی از تماشاگران منجر شد از فوتبال مصر خداحافظی کرد و در مصاحبه‌ای گفت سیاست فوتبال را در مصر خراب کرده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.