ماهی‌ها در گرما می‌میرند

جام جم آنلاین: اگرچه شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید، اما در روزهای گرم تابستان شخصیت افراد نیز تا حدودی تحت تاثیر افزایش دمای هوا قرار گرفته و تغییر می‌کند.

در این روزها افراد بیشتر احساس خستگی می‌کنند و زودرنج می‌شوند و به اصطلاح اگر موضوعی موجب ناراحتی آنها شود خیلی زود از کوره در می‌روند و بدخلقی می‌کنند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در روزهای گرم به جای کار کردن در گوشه‌ای استراحت کنند.

اما انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که افزایش دمای هوا در روزهای گرم موجب می‌شود بدخلق شوند. ماهی‌ها نسبت به افزایش دما از خود واکنش نشان می‌دهند.

دانشمندان در یک دوره زمانی کوتاه رفتار ماهی‌ها را بدقت مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند بعضی ماهی‌ها ترسو هستند و محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند و به همین سبب خیلی از سکونتگاهشان دور نمی‌شوند.

این ماهی‌ها به محض این‌که احساس می‌کنند محرکی زندگی آنها را در معرض تهدید قرار داده است بسرعت به اعماق آب رفته و خود را در گوشه‌ای مخفی می‌کنند.

در مقابل بعضی ماهی‌ها شهامت بیشتری دارند و بی‌باکانه رفتار می‌کنند. این گروه از ماهی‌ها وقتی با یک موجود ناشناس یا یک جسم ناشناخته برخورد می‌کنند به آن نزدیک می‌شوند و هیچ هراسی به دل راه نمی‌دهند. ممکن است چنین تصور کنید که یک ماهی ترسو و محتاط همیشه چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد، اما حقیقت این است که یافته‌های جدید این موضوع را تایید نمی‌کند.

دانشمندان از بررسی ماهی‌های رنگی ساکن اقیانوس‌های نواحی گرمسیری دریافته‌اند حتی وقتی دمای آب به میزان کمی حدود سه درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند، رفتار ماهی‌ها تغییر می‌یابد.

در این شرایط فعالیت ماهی‌ها در مقایسه با قبل شش برابر افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر در هوای گرم ماهی‌ها پر جنب و جوش‌تر شده و با شهامت بیشتری رفتار می‌کنند.

همان ماهی‌هایی که در آب‌های سرد در صورت مواجه شدن با خطر تهدیدآمیز برای مدت زمان ۱۰ دقیقه در پناهگاهی امن مخفی می‌شوند در آب‌های گرم بلافاصله از پناهگاه خارج می‌شوند و هیچ ترسی به دل راه نمی‌دهند.

به نظر شما گرم تر شدن اقیانوس‌ها در نتیجه پدیده گرمایش جهانی چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟ آیا ممکن است ماهی‌هایی که از افزایش دمای آب‌ها به خشم آمده‌اند کشتی‌ها را مورد حمله قرار دهند.

البته تنها گروهی از ماهی‌ها نسبت به تغییرات دمایی ایجاد شده در آب واکنش نشان می‌دهند و این ویژگی در میان همه ماهی‌ها عمومیت ندارد.

دانشمندان بر این باورند که ماهی‌ها پس از مدتی خود را با این تغییرات تطبیق می‌دهند و همچنان کشتی‌ها می‌توانند بدون مواجه شدن با خطر حمله ماهی‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها سفر کنند.(جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: indianapublicmedia


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.