ماه امشب بزرگ‌تر از همیشه

جام جم آنلاین: امشب که از راه برسد گرگ‌ها زوزه خواهند کشید و دریاها به تلاطم می‌افتند. امشب که از راه برسد نیرویی جادویی چشم‌ها را به آسمان خیره می‌کند و انسان‌ها مسخ خواهند شد اما همه اینها خرافات است.

واقعیت این است که امشب فقط ماه قدری بزرگ‌تر و درخشان‌تر از همیشه بر بام آسمان خواهد ایستاد. اما واقعیت چیست؟

ماه روی یک مسیر بیضی شکل به دور زمین می‌چرخد. بیضی شکل بودن مسیر مفهومش این است که ماه هر چهارهفته، یک بار به نزدیک‌ترین فاصله و یک بار به دورترین فاصله از زمین می‌رسد.

نزدیک‌ترین فاصله را نقطه حضیض می‌گویند. وقتی ماه در حضیض مداری خود قرار دارد، حدود ۵۰ هزار کیلومتر به زمین نزدیک‌تر می‌شود و طبیعی است که اثرات فیزیکی مشخصی بر سیاره زمین می‌گذارد.

طبیعی‌ترین اثر گردش ماه به دور زمین، جذر و مد است. وقتی ماه به حضیض خود می‌رسد، بالا‌آمدگی آب چیزی حدود یک تا دو سانتی‌متر بیشتر می‌شود البته بنا بر موقعیت جغرافیایی این مقدار می‌تواند بیشتر هم باشد.

مثلا اگر دریا به یک دره ختم شود، آب می‌تواند تا ۱۴ سانتی‌متر یا بیشتر بالا بیاید، اما می‌دانید که این مقدار سیلی به راه نمی‌اندازد.

حالا درست است که ماه هر چهار هفته یک بار به حضیض مداری خود می‌رسد، ولی الزاما هر بار که از نزدیک‌ترین فاصله با زمین رد می‌شود، ماه کامل نیست اما امشب این رویداد استثنایی رخ می‌دهد و ماه کامل به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید. به همین دلیل است که تا ۱۴ درصد بزرگ‌تر و تا حدود ۳۰ درصد درخشان‌تر دیده خواهد شد.

اما آیا این بزرگ‌تر شدن موضوعی است که بیننده عادی را به شگفتی وادارد؟ جواب ناامیدکننده است البته که نه. در واقع مشکل اساسی اینجاست که ما در آسمان سوژه‌ای که بتوانیم ماه را با آن مقایسه کنیم، نداریم.

به همین دلیل است که ذهن همان تصویر همیشگی را از ماه برایتان نمایش خواهد داد. به همین دلیل و در زمان‌هایی که ماه به افق نزدیک است و در کنار ساختمان یا درختی دیده می‌شود، به اندازه باور نکردنی بزرگ و غول‌آسا به نظر می‌رسد، هر چند در حضیض مداری خود نباشد.

به هر حال ماه چه بزرگ دیده شود یا نشود، امشب فرصت مناسبی است تا این رویداد نادر نجومی را ببینید، از آن عکاسی کنید و خاطره آن را در ذهنتان برای ابد نگاه دارید.

صد البته که همه خرافات را هم از ذهنتان بیرون بریزید. امشب هیچ اتفاق بدی رخ نخواهد داد. مطمئن باشید.

شهرام یزدان‌پناه -‌ دبیر گروه دانش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.