ما به کرونا دعوتیم

ایسنا/اصفهان درحالیکه وزارت بهداشت از شکنندگی و ناتوانانی کادر درمان در پیک پنجم کرونا می گوید، اما در آستانه ماه محرم، هنوز سورسات جشن و عروسی ها در تالارها به پا هست.

حجت الله غلامی- سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، ۱۲ مرداد امسال اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد تست های روزانه کرونا در استان مثبت است و با این شرایط تمام ظرفیت‌ها و امکانات بیمارستان ها و مراکز درمانی در حال اشباع است، به طوری که در راهروها و فضاهای باز، بیماران را بستری می کنند و فشار زیادی روی کادر درمانی وجود دارد.

او تاکید کرد که تالارها و سالن های پذیرایی حتی اگر نوبت قبلی داده باشند اجازه فعالیت ندارند و باید نوبت های خود را لغو کنند، اما خانواده ها در قرمزی تند کرونا نه تنها سورسات عروسی شان را جمع نکردند که با ارسال کارت های دعوت حضوری و یا عکس آن از دوستان و آشنایان شان خواسته اند در این جشن شادی حضور داشته باشند، اما گویا ترسی از این دعوت و عواقب آن ندارند.

خانمی می گوید: مهمان ها را گلچین کرده ایم، سرجمع ۱۰۰ نفر هستیم، هر چه منتظر ماندیم کرونا برود، نرفت، ناچار شدیم عروسی مختصری بگیریم؛ نمی دانم چند نفر می آیند، اما شاید خانواده عموی عروس نیایند، چون حدود یک هفته است که دو نفرشان به دلیل کرونا از بیمارستان مرخص شده اند!

خانم جوانی هم از روایت عروسی نوه همسایه شان می گوید که مهمانشان را در این وضعیت حاد شیوع کرونا از خوزستان برای عروسی دعوت کرده بودند و جشن در یکی از تالارهای اطراف فرودگاه اصفهان برگزار شده بود، برخی از خوزستان برای این جشن آمده بودند، آنها هم که نیامده بودند، گویا مورد ملامت قرار گرفته بودند که حالا که به جشن شادی نوه من نیامده اید، اگر مُردم هم حق ندارید به مراسم عزای من بیایید.

او ادامه می دهد: در این مدت برای عروسی، مهمانان خوزستانی در یک آپارتمان حدود ۱۰۰ متری دائم در رفت و آمد بودند و گویا آنها دعوت جشن و ابتلا به کرونا را با هم قبول کرده بودند.

خانم دیگری هم از مراسم عقد پسر عمه خود و خانواده پرجمعیت شان در این شرایط بحرانی کرونا می گوید: که قبل از محدودیت های شدید کرونا آنها تالار را رزرو کرده بودند و به گفته خودشان سر جمع مهمانان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بوده، او ادامه می دهد که خانواده خودشان از ترس ابتلا به کرونا به این مراسم نرفته اند و به نظر می رسد جشن حتی بعد از محدودیت ها هم کنسل نشد.

او اضافه می کند: مراسم در یکی از تالارهای اطراف اصفهان بود و تا آنجایی که سوال کردیم به دلیل زمان برگزاری آن در عصر، مراسم در محوطه داخل بوده، نه فضای باز!

اما رسول جهانگیری- رئیس اتاق اصناف اصفهان در خصوص باز بودن تالارهای پذیرایی و عروسی، به ایسنا می گوید: اگر تالار عروسی باز است به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کند، البته به تالارهای پذیرایی اخطار داده ایم و در صورت گزارش با آنها برخورد می شود، با این وجود اکنون تالارهای عروسی و پذیرایی حق فعالیت ندارند.

او البته پیشتر به ایسنا گفته بود که صنف تالارداران اصفهان بعد از شیوع کرونا در وضعیت ورشکستگی قرار گرفته اند.

ایسنا برای پیگیری موضوع برگزاری مراسم عقد و عروسی در تالارهای اصفهان در محدودیت های شدید کرونا،  طی چندین نوبت با رئیس اتحادیه تالارداران اصفهان تماس گرفت که در نهایت حاضر به پاسخگویی نشد.

پیشتر نیز مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اخطار به تالارهای متخلف، گفته بود که تالارهای پذیرایی در وضعیت نارنجی با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا و حداکثر دو ساعت اجازه فعالیت دارند و در وضعیت زرد هم می‌توانند با ۵۰ درصد ظرفیت و حداکثر دو ساعت فعال باشند و فعالیت بیش از این تخلف محسوب می‌شود.

به گفته میرجهانیان، پذیرایی باید در فضای باز تالارها انجام شود و افراد در منطقه سربسته حداکثر دو ساعت حضور داشته باشند، اداره اماکن، معاونت بهداشتی و سازمان صمت با متخلفان برخورد می‌کند و اگر تالاری تخلف کند بر اساس مصوبات ستاد کرونا به مدت دو هفته پلمب خواهد شد.

به نظر می رسد با وجود این محدودیت ها و هشدارها، مردم نه تنها حاضر نیستند از سورسات جشن عروسی خود در روزهای قرمز و بحرانی کرونا بگذرند، بلکه تالارداران هم به دلیل شرایط اقتصادی از هیچ جریمه و حکم پلمبی ترسی ندارند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.