مبادلات تجاری استان گوانگ دونگ چین و ایران ۲۷ درصد رشد داشت

به گزارش ایرنا، ‘علیرضا سالاریان’ ، سرپرست کنسولگری ایران در گوانجو روز دوشنبه در دیدار و گفت وگو با ‘یانگ ‘ قائم مقام فدراسیون صنایع و اتاق بازرگانی استان گوانگ ‌دونگ و نماینده استان در کنگره ملی خلق چین این مطلب را بیان کرد.

سالاریان گفت: میزان کل صادرات و واردات استان گوانگ‌ دونگ و ایران در سال ۲۰۱۱ رقم ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

از این میزان دو میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار صادرات به ایران صورت گرفته و ۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار این استان از ایران واردات داشته است.

یانگ در این ملاقات ضمن اظهار خرسندی از افتتاح دفتر سرکنسولگری ایران در گوانگجو این امر را موجب تقویت مناسبات بین استان گوانگ‌دونگ و جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی تاکید کرد: فدراسیون صنایع و اتاق بازرگانی استان گوانگ‌دونگ برای گسترش ارتباطات تجاری با بازرگانان و اتاق‌های بازرگانی استان‌های ایران تمایل جدی دارد.

این مقام چینی از پیشنهاد سرپرست سرکنسولگری کشورمان برای بازدید از ایران و برخی از شهرک‌های صنعتی و تولیدی ایرانی استقبال کرد.

سرپرست کنسولگری ایران در گوانجو همچنین تصریح کرد در دو ماه ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی حجم واردات و صادرات میان استان گوانگ‌دونگ و ایران یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار بوده است .

این رقم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته چهار درصد رشد نشان می دهد.

استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین بیشترین حجم تجاری را در بین تمامی استان‌های این کشور با رقمی معادل ۶۰۰ میلیارد دلار دارد.

گفته می شود ۳۴ درصد تجارت چین در این استان در جریان است.

میزان تجارت بین ایران و چین در سال گذشته به ۴۵ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود امسال از ۵۵ میلیارد دلار عبور کند.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۴۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.