مبادله تجاری با ۱۹۲کشور درسایه تحریم‌ها/کاهش ۴میلیون دلاری کسری تجاری

۱۸م آذر ،

چکیده: علی رغم همه تحریم‌های بین المللی، ایران در ده ماهه سال ۲۰۱۲ با ۱۹۲کشور مبادله تجاری داشته است و کسری تجاری در این مدت کاهش ۴ میلیون دلاری داشته است.

تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی طی ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۲ کسری ۲۰٫۰۱۳ میلیون دلاری را تجربه کرده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۴٫۴۶۵ میلیون دلار بوده است.

ارزش واردات در این مدت ۶۲٫۷۸ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده است که این نسبت در مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد بوده است.

بنابراین گزارش میزان صادرات در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۲، ۵۷ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ به لحاظ وزنی ۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد رشد داشته است.

همچنین در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۲، ۳۵ میلیون و ۲۰۶ هزار دلار واردات به ارزش ۴۸ میلیون و ۸۸۴ هزار دلار صورت گرفته است که نسبت به ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۱ به لحاظ وزنی ۱۲٫۳۶ درصد رشد و به لحاظ ارزشی ۳٫۱۴ درصد کاهش داشته است.

بنابراین گزارش از میان ۱۹۲ کشور طرف معامله در مدت مذکور تراز بازرگانی با ۹۵ کشور مثبت و با ۹۷ کشور دیگر به نفع طرف مقابل بوده است.

بیشترین تراز تجاری مثبت با کشورهای عراق، افغانستان، هند، ترکمنستان و پاکستان بوده است.

مبادلات بازرگانی با کشور عراق با اختصاص ۴۲٫۵ درصد از سهم تراز مثبت بازرگانی بیشترین سود را برای کشورمان به همراه داشت و امارات متحده عربی با اختصاص ۲۲٫۵۳ درصد از سهم تراز منفی بازرگانی بیشترین سود را از تجارت با کشورمان به دست آورده است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.