مبارزات انتخاباتی سراسری در ژاپن کلید خورد

۱۴م آذر ،

نمایندگانی که برای انتخابات ۱۶ دسامبر (۲۶ آذر) مجلس نمایندگان ژاپن نامزد شده‌اند امروز مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کردند. انتظار می‌رود ۱۵۰۰ نماینده از ۱۲ حزب برای ۴۸۰ کرسی مجلس عوام با یکدیگر رقابت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی آژانس خبری کیودو که اوایل هفته صورت گرفت، بزرگترین حزب اپوزیسیون “لیبرال دموکراتیک” ژاپن به رهبری “شینزو آبه”، نخست وزیر سابق با کسب ۴ / ۱۸ درصد آرا پیشتاز است.

حزب تازه “احیای ژاپن” با کسب ۴ / ۱۰ درصد آرا در رتبه دوم و حزب حاکم “دموکراتیک ژاپن” با کسب ۳ / ۹ درصد آرا با اختلاف کمی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

با این حال بر اساس این نظرسنجی بیش از ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان هنوز تصمیم نگرفته‌اند که به کدام حزب رای دهند.

علاوه بر این سه حزب، بقیه احزاب عبارتند از: حزب کمونیست ژاپن، حزب کمیتو که یکی از متحدان حزب لیبرال دموکراتیک نیز هست، حزب دایی‌چی، حزب تازه نیپون، حزب تازه رنسانس، حزب تازه مردم، حزب سوسیال دموکراتیک، حزب شما و حزب فردای ژاپن که با حزب اول زندگی مردم به رهبری ایچیرو اوزاوا، سیاستمدار کهنه کار با نفوذ ادغام شده است.

در انتخابات پارلمانی، ۳۰۰ کرسی از ۴۸۰ کرسی به نمایندگان مستقل تعلق می‌گیرد و ۱۸۰ کرسی باقی مانده نیز به نمایندگان احزاب اختصاص می‌یابد.

هر رای ‌دهنده می‌تواند تنها یک رای به کاندیدای مستقل و یک رای به نمایندگان حزبی بدهد.

یک نامزد مستقل همچنین می‌تواند در لیست کاندیدهای حزبش برای نمایندگی حزبی ثبت نام کند به طوری که اگر حزب این نامزد در رقابت‌های حزبی پیروز شد، کسب یک کرسی در مجلس عوام را تضمین کند.

با این حال آن دسته از نمایندگان که کرسی مجلس را از این طریق به دست می‌آورند ملزم می باشند تا یکی از اعضای یک حزب سیاسی شوند که دارای بیش از پنج عضو در مجلس شورا و یا برنده بیش از دو درصد از کل آرای معتبر در انتخابات سراسری پیشین است.

رای‌گیری انتخابات سراسری از ۱۶ دسامبر (۲۶ آذر) آغاز می‌شود.

مجلس عوام ژاپن در ۱۶ نوامبر توسط “یوشیهیکو نودا”، نخست وزیر این کشور که رهبر حزب حاکم دموکراتیک نیز است، منحل شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.