مبانی فتوای رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای بررسی می‌شود

مبانی فتوای رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای بررسی می‌شود

جام جم آنلاین: در آستانه مذاکرات ۱+۵ بغداد، نشست علمی بررسی مبانی فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای در خبرگزاری رسا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژگی فقه شیعه این است که در قبال اندیشه‌های فطری، فراگیر و بدیهی بشر، بی هر وسوسه یا تردید و به‌دور از هرگونه نگاه دشواربین یا سرگشته در پیچ و خم‌ها، فتوایی هماهنگ و همراه ارائه می‌کند که فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته ای از همین دست است.

در فضای عبور قدرت‌های جهانی از منطق واضح بشری در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی و نادیده ‌گرفتن انگاره‌های فطری در این زمینه، این فتوا به محض صدور، صبغه‌ تاریخی به خود گرفت و به مجرد عرضه شدن، به درون ‌لایه‌های مرتکز و مستقر انسان‌ها راه برد.

این فتوا به لحاظ اهمیت، تأثیرگذاری و تازگی، چنان برجسته شد که رسانه‌های جهان مجبور به انتشار آن شدند، اگرچه شیطنت هایی را از همان آغاز برای تحریف و کاستن اثر آن آغاز کردند. مسأله‌ «فتوا» و نقش فقه اسلامی در تامین سلامت و امنیت جهانی در مصاحبه‌ها و مقالات مختلفی از سوی اندیشمندان جهان ارائه شد و همچنین در گفت‌وگوهایی که در شبکه‌های مختلف بین‌المللی پخش شد، به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. به گونه‌ای که حتی برخی رسانه‌های وابسته به نظام سلطه به‌خاطر اینکه این موضع را تحریف کنند، موضوع «تقیه در اسلام» یا «تغییر فتوا»ی مجتهدان را بخاطر زمان و مکان مطرح کردند.

تاکید چندباره مقام معظم رهبری بر این فتوا به عنوان منطق مذهبی و سیاسی ایران در مذاکرات رسمی دیپلماتیک موجب شد تا فضای بین المللی تحت تاثیر اندیشه های اسلامی قرار گیرد. همین مساله یعنی توجه به یک فتوای دینی در مذاکرات سیاسی، یک برگ برنده برای ما و همه مسلمانان است، مخصوصا از این جهت که سیاست به مفهوم رایج آن در دنیا، با اخلاق، دیانت و صداقت نسبتی ندارد.

سنگ اندازی عوامل استکبار در راستای کم اثر نشان دادن این استراتژی طبعاً نتوانست از اهمیت پیام و فتوای مقام معظم رهبری بکاهد اما به نظر می رسد باید در حوزه‌های کارشناسی، هم از دید مذهبی و هم از دید حقوق بین‌الملل و اصول انسانی و تعهد جمهوری اسلامی به پادمان‌های بین‌المللی، موضوع را مورد کنکاش قرار دهیم تا از آثار خوب آن در حوزه‌ خلع سلاح و سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه بهره‌ ببریم.

در این راستا سرویس اندیشه خبرگزاری رسا نشست علمی دیپلماسی اجتهادی با موضوع «بررسی حرمت ساخت و استفاده از سلاح های هسته‌ای با تمرکز بر فتوای مقام معظم رهبری» را با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند.

در این نشست حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و  حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به بحث و بررسی پیرامون این موضوع خواهند پرداخت.

این نشست علمی روز چهارشنیه، بیست و هفتم اردیبهشت ماه، ساعت هجده در محل خبرگزاری رسا واقع در خیابان شهید صدوقی، کوچه ۳۹، پلاک ۱۱ با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و اصحاب رسانه برگزار می شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.