متخلفان ارزی چه کسانی هستند

جام جم آنلاین: در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوءاستفاده برخی دریافت‌کنندگان ارز مرجع از نوسان نرخ ارز در بازار خبر داده که این وزارتخانه تاکنون فهرست دقیقی از دریافت‌کنندگان ارز مرجع و میزان ارز پرداختی به آنها منتشر نکرده است.

تاکنون به صورت کلی اعلام شده که به واردات برخی اقلام اساسی غذایی و دارو ارز مرجع تعلق گرفته است. این در حالی است که این دسته از کالاها طیف گسترده‌ای از اجناس را شامل می‌شود.

براساس اطلاعات دریافتی، در بین اقلام اساسی غذایی شیرخشک صنعتی، دانه‌های روغنی، روغن و نهاده‌های دامی هم‌اکنون ارز مرجع برای واردات دریافت می‌کنند. گوشت و کره هم جزو اقلامی بودند که ارز مرجع دریافت می‌کردند که البته به تازگی به این دو قلم کالا هم دیگر ارز مرجع داده نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که برخی واردکنندگان از نوسانهای اخیر نرخ ارز در بازار سوءاستفاده کرده‌اند. به این شکل که کالای خود را با ارز مرجع وارد کرده‌اند، اما آن‌را در بازار بر پایه ارز۳۰۰۰ تومانی فروخته‌اند. به گفته غضنفری اطلاعات این متخلفان در پورتال ارزی موجود است و سازمان حمایت به زودی با آنها برخورد می‌کند.

“مهدی غضنفری” البته به طور دقیق مشخص نکرده که این سوءاستفاده‌کنندگان کسانی هستند که در ماههای نخستین امسال ارز مرجع گرفته‌اند، یا طی حدود سه ماه گذشته موفق به این کار شده‌اند، چرا که امسال دست‌کم تا اوایل مرداد ماه تقریبا به بسیاری از کالاها برای واردات ارز مرجع داده می‌شد، اما پس از آن به دلیل محدودیتهای ارزی ایجاد شده برای کشور اولویت‌بندی کالاها اجرایی و قرار شد تنها به اولویتهای اول و دوم شامل اقلام اساسی غذایی و دارو ارز مرجع داده شود.

نکته جالب اینجاست که حتی صنایعی هم که با ارز مرجع اقدام به واردات مواداولیه خود کرده‌اند، درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت داده‌اند که از آن جمله می‌توان به کارخانه‌های روغن نباتی اشاره کرد. صنعت روغن نباتی اگرچه روغن خام را با ارز مرجع وارد کرده اما در عین حال پیشنهاد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولاتش را به سازمان حمایت داده که گویا سازمان حمایت با این پیشنهاد موافقت هم کرده است. البته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی افزایش قیمت این محصول را به بالا رفتن قیمت دیگر مواد اولیه این صنعت از جمله مواد بسته‌بندی نسبت داده است.

شیرخشک صنعتی هم در حالی برای واردات ارز مرجع گرفته که در چند هفته گذشته قیمت بسیاری از محصولات لبنی افزایش یافته است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که واردات اقلام اساسی غذایی با ارز مرجع تاثیری بر توقف رشد قیمت این محصولات در بازار نداشته است.

باید دید وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخورد تند با متخلفان ارزی و کسانی که با ارز مرجع کالا وارد کرده و آن‌را بر اساس ارز ۳۰۰۰ تومانی در بازار فروخته‌اند چه زمانی عملی خواهد شد؟

(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.