متن اظهارات دکتر عارف در شبکه اول سیما

دکتر محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه با دوربین که از شبکه اول سیما پخش شد با معرفی خود گفت: در خانواده مذهبی زندگی کرده ام و در کنار فعالیت‌های آموزشی در یزد فعالیت‌های مذهبی هم داشتم. در سال ۴۹ با رتبه ۲ وارد دانشگاه تهران شدم و در سال ۵۴ با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شدم و در دانشگاه استنفورد دکترا گرفتم. منش مدیریتی من اخلاق گرایی و حاکمیت عقلانیت بود و تلاش کردم تا از سایر هماهنگی با بخش‌ها و افراد مختلف فعالیت‌های خود را انجام دهم. ارزیابی دوستان از عملکرد من عموما مثبت بوده و همین مسئله سبب شده تا همیشه ارتقاء جایگاه داشته باشم.

وی گفت: تجربه سه دهه گذشته و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت در کادر دانشگاه شریف تجارب ارزنده ای را در اختیار من قرار داده است. بنابر تکلیف و شرایط کشور، این افتخار را دارم به عنوان یک نامزد در انتخابات شرکت کنم و با شناختی که از پتانسیل‌ها و توانایی کشور دارم و همچنین ارتباط خوبی که با نخبگان و نهادهای نظام و تعامل خوبی که با جریان‌های سیاسی دارم می‌توانم دولتی مقتدر و توانا تشکیل دهم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه ای با عنوان ایران فردا مبتنی بر ۷ هدف راهبردی را تدوین کرده ام اضافه کرد: این برنامه ۲۲ فصل دارد. این اهداف عبارتند از شغل آفرینی و کاهش بیکاری . چرا که اشتغال دغدغه همه خانواده‌های کشور است. با طرح‌های ویژه ای که در نظر گرفته ایم، برنامه ریزی کرده ایم که حداقل یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم. با تحقق این هدف نرخ بیکاری یک رقمی می‌شود.

معاون اول دولت اصلاحات برنامه دیگر دولتش را کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم دانست و گفت: فشار گرانی بر همه خانواده‌ها چه برخوردار و چه غیر برخوردار سنگینی می‌کند. وضعیف فعلی تورم لجام گسیخته است. با تجربه موفق دولت اصلاحات که تورم ۱۷ درصدی را به ۱۰ درصد رساندیم می‌توانیم نرخ تورم را یک رقمی کنیم. الان بیش از ۱۶۰ کشور تورم یک رقمی دارندو ما باید در یک زمان کوتاه تورم را کاهش دهیم مهمترین کاری که در این بخش می‌کنیم انضباط مالی دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه ایم رشد نقدینگی است که به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است انضباط مالی را به طور جد و همچنین اصلاحات ساختاری را جدی پیگیری می‌کنیم. کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه حمایت از تولید را در اولویت برنامه هایمان قرار دادیم افزود: افزایش درآمد سالانه کشور را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد. ما باید ثروتمند شویم و تولید ثروت کنیم . برای تحقق عدالت اجتماعی باید ثروتمند باشیم و رشد اقتصادی ۸ درصد را پیش بینی کرده ایم که با توجه به عملکرد دولت اصلاحات رسیدن به این رشد عملی است.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه توسعه عدالت و کاهش نابرابری در بخش‌های مختلف را دنبال می‌کنیم اضافه کرد: ضریب جینی باید کاهش یابد تا فاصله فقرا و اغنیا کمتر شود. بین استانهای مرزی و مرکزی در امر توسعه اختلافات زیادی است. برنامه ویژه ای برای توجه به نوار مرزی تدارک دیده ایم. توسعه نوار مرزی به شعاع ۱۰۰ کیلومتر را دنبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات زنان اشاره کرد و افزود: مطالبات زنان جزو اولویت‌های ما است . هم اکنون ۵۵ درصد ظرفیت دانشگاهها متعلق به دختران عزیز ما است ولی در برنامه‌های توسعه و مدیریتی سهم ناچیزی دارند. باید تلاش کنیم نرخ مشارکت بانوان را در پست‌های مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی بالا ببریم . ۱۸ میلیون زن خانه دار داریم که باید خانه داری را یک شغل محسوب کنیم. بیمه زنان خانه دار را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. همچنین سهم زنان در پست‌های مدیریتی قابل مقایسه با آقایان نیست و بانوان باید حضور جدی تری داشته باشند.

عارف با بیان اینکه سیاست خارجی جزو اهداف راهبردی ماست اضافه کرد: باید شرایط فعلی را با تقویت دستگاه دیپلماسی تغییر دهیم. حضور فعال، کارشناسانه و قوی در مجامع بین المللی برای تحقق اهداف مان یک امر ضروری است تا بتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم. ایران کشوری با تمدن غنی است و همچنین کشوری تاثیر گذار در منطقه هستیم و باید نقش کلیدی و محوری در مسائل منطقه و بین الملل داشته باشیم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم و از زبان دیپلماسی برای تقویت روابط مان استفاده کنیم. اولویت رابطه با کشورهای اسلامی، منطقه و جنبش عدم تعهد است که ریاست این جنبش توسط ایران پتانسیل خوبی برای بهبود روابطمان است. باید از حقوق خود دفاع کرده و همچنین حقوق دیگران را به رسمیت بشناسیم. رئیس جمهوری باید انتخاب شود که بتواند پیام صلح ملت ایران را به دنیا برساند. ما باید ایران دوستی و ایران پذیری را در دنیا دنبال کنیم. ما ابزار قوی در اختیارمان است و باید از دیپلماسی علمی و فرهنگی و رسانه ای برای تقویت ارتباط با دنیا کمک بگیریم.

عارف با بیان اینکه صنعت گردشگری را در اولویت‌های خود قرار داده ایم افزود: گردشگری که بیاید و در جریان مهمان دوستی و تمدن ایرانی قرار بگیرد وقتی به کشورش بازگردد سفیر ما خواهد بود. صنعت گردشگری یکی از اولویت‌های ما در بخش اشتغال است. با فراهم کردن سازوکار لازم می‌توانیم از صنعت ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید هزینه درمان که حدود ۷۰ درصد است به حداکثر ۳۰ درصد برسانیم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های ما بخش سلامت است و هزینه ای که از جیب مردم برای درمان می‌رود باید کاهش پیدا کند. توسعه امکان ورزشی و سرانه یک متر مربع برای هر نفر را در بخش ورزشی و اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته ایم.

وی دغدغه جدی دیگر خود را بخش مسکن دانست و گفت: سن ازدواج در کشور ما ۵ سال افزایش یافته است که علت آن دو عامل اصلی یعنی اشتغال و نگرانی از بیکاری و مسکن است. مسکن یکی از دغدغه‌های زوج‌ها و مهمترین عامل بچه دار نشدن زوج‌هاست. برنامه مسکن ماندگار را در نظر داریم. مسکن مهر پروژه خوبی بود اما با اشکالات مدیریتی روبرو شد و نتوانست پاسخگوی نیازها باشد. شعار ما مسکن برای همه است.

عارف با بیان اینکه از من سئوالات بسیاری شده که چرا نامزد انتخابات شدید و چرا در سال ۸۴ کاندیدای انتخابات نشدید افزود: در آن زمان احساس می‌کردم وظیفه ام را انجام داده ام و بعد از ۳۰ سال فرصت مناسبی است که به دانشگاه برگردم و به کار علمی بپردازم و احساس می‌کردم در سنگر دانشگاه می‌توانم خدمت کنم. متاسفانه با جمع بندی که در یکی دو سال داشتم احساس کردم باید به میدان بیایم. تجربه موفق مدیریت سه دهه گذشته ام و ارتباط خوبم با نخبگان سبب شد که به دلیل شرایط خاص کشور نتوانم شانه از زیر بار مسئولیت خارج کنم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه خود را آدم قانونمدار می‌دانم گفت: من در شرایطی مسئولیت دانشگاه تهران را پذیرفتم که دانشگاه مسائل زیادی داشت و اختلاف سیاسی بین دو جناح چپ و راست دانشگاه را متلاطم کرده بود. در سال ۷۳ رئیس دانشگاه تهران شدم و با تدبیر و سعه صدر و با نگاه به امور که حرکت روی مشترکات و پرهیز از بزرگ کردن اختلافات بود توانستم در شش ماه دانشگاه را به آرامش برسانم به طوری که دانشجویان چپ و راست با هم بتوانند کار و زندگی کنند. در زمان من به جامعه اسلامی که تشکلی راستگرا بود مجوز داده شد و انجمن اسلامی در کنار جامعه اسلامی فعالیت می‌کرد. درگیری هایی در دانشگاه بود که این طبیعی است چرا که دانشجو باید پرنشاط و پر جنب و جوش باشد ولی با درگیری‌ها با سعه صدر برخورد کردم.

عارف با بیان اینکه احساس می‌کنم می‌توانم بحران‌ها را مدیریت کنم افزود: اگر با رفیق خود اختلاف ۳۰ درصدی داشته باشم آن را مطرح نمی کنم و به ۷۰ درصد اشتراکات توجه می‌کنم ولی متاسفانه در سالهای اخیر دانشجو را به دلایل مختلف ستاره دار می‌کنند اما به نظر من دانشجو باید دموکراسی و سیاسی شدن را در دانشگاه تجربه کند. در دولت اصلاحات و بخصوص در دوره ای که معاون اول بودم اختلافاتی که بین دستگاهها پیش می‌آمد را با کدخدامنشی سعی می‌کردم حل کنم و با همه قوا علیرغم درگیری‌ها که طبیعی است تعامل داشته باشیم. انسان منظم و وقت شناسی هستم و در جلساتی که شرکت می‌کردم جلسه تقریبا به موقع شروع می‌شد و یکی از رمزهای موفقیتم وقت شناسی است.

عارف در پایان گفت: به جوانان و ایرانیان عزیز توصیه ای دارم و آن اینکه تنها راه نجات کشور حضور همه جانبه و یکپارچه برای رفع مشکلات است می‌دانم برخی از دانشجویان ستاره دار شدند تعدادی از اساتید را بازنشسته کردند. در گزینش‌ها برخی دوستان ما با بی مهری و کم مهری روبرو شدند که بیشتر بر اثر سلیقه مدیران ذیربط بود . باید با امید و نگاه به آینده از گذشته عبور کنیم . ما هیچ راهی جز امید نداریم. باید بدانیم که کشور خودمان را خودمان باید بسازیم.

کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: سند چشم انداز میثاق همه ما است، تحقق اهداف این سند راهی جز تفاهم و همدلی ندارد . اگر با هم باشیم و در انتخابات به صورت پرشور شرکت کنیم و به فردی که بتواند کشور را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت کند می‌توانیم همه مشکلات را حل کرده و آینده خوبی را پیش بینی کنیم. به امید روزی بهتر و آینده ای برای کشورمان ایران.

نوشته متن اظهارات دکتر عارف در شبکه اول سیما اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.