متهمان “فساد بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی” چه زمانی اعدام می‌شوند؟

۳۰م دیماه ،

پرونده احکام متهمان “فساد بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی” پس از صدور رای بدوی در ابتدای مهر ماه امسال به دیوان عالی کشور ارسال شد تا حقوقدانان این دیوان پس از بررسی احکام صادر شده، نظر خود را اعلام کنند؛ در حال حاضر حدود ۵ ماه از اعلام و ابلاغ احکام بدوی ۳۷ متهم در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی می‌گذرد …

به گزارش خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز،‌ رسیدگی به پرونده فساد بزرگ سه هزار میلیاردی پس از گذشت یک سال و اندی از زمان کشف و برگزاری ۱۵ جلسه دادگاه علنی به ریاست قاضی ناصر سراج، بالاخره روز نهم مرداد ماه سال جاری با اعلام رای متهمان این فساد بزرگ بانکی در دادگاه بدوی به پایان رسید.

در این پرونده که بزرگترین سوء‌استفاده مالی در تاریخ بانکداری ایران خوانده شده، متهمان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی ایران اختلاس کردند.

متهم اصلی پرونده فردی به نام “مه آفرید امیر خسروی ” صاحب مجموعه “گروه امیر منصور آریا” توانسته بود از طریق روابط خاص خود با بانک صادرات و بانک ملی ایران به گشایش اسناد اعتباری به مبلغ صدها میلیارد تومان اقدام کند، بدون آنکه تمام یا دست کم بخش عمده‌ای از وجه این اعتبارنامه‌ها را پرداخته باشد.

رسیدگی به پرونده ۳۹ متهم در بخش اول به پایان رسید که ۴ نفر به اعدام و سایر متهمان نیز به حبس‌های ۲۵ سال، ۲۰ سال، ۱۰ سال و به پایین و اصل رد مال به میزان باقی مانده در جریمه نقدی معادل همان مبلغ اختلاس شده محکوم شدند.

احکام صادر شده پس از گذراندن مراحل تایپ در نهایت ۱۸ شهریور ماه سال جاری به وکلای ۳۹ متهم  ابلاغ شد اما پس از پایان جلسات دادگاه‌ و ابلاغ رای، ۲ نفر از متهمان از اتهامات وارده تبرئه شدند و احکام ۳۷ نفر دیگر به صورت قطعی اعلام شد که ‌بر اساس قانون ۲۰ روز فرصت اعتراض به وکلای متهمان داده شد.

در فرصت مذکور متهمان اعتراض خود را نسبت به رای صادر شده اعلام کردند که پرونده در ابتدای مهر ماه به  دیوان عالی کشور ارسال شد تا حقوقدانان این دیوان پس از بررسی احکام صادر شده، نظر خود را اعلام کنند.

از آنجایی که پرونده متهمان فساد ۳ هزار میلیاردی ابعاد گسترده و صفحات بیشماری داشت، رسیدگی به اعتراضات ۳۷ متهم در دیوان عالی کشور نیازمند صرف زمان دو الی سه ماهه اعلام شد.

از سویی محمود‌رضا خاوری به عنوان مهره اصلی و کلیدی افشای برخی دیگر از ابعاد این فساد بانکی، پیش از آغاز دادگاه‌ها به کانادا گریخت و این در حالی است که بسیاری از متهمان به خصوص مه‌آفرید امیر خسروی متهم ردیف اول، مشروعیت رای صادر شده را منوط به بازگشت وی می‌داند!

بنابر پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد رسیدگی به نتیجه نهایی و تجدید‌نظر در مورد احکام متهمان این پرونده، مشخص شد که هنوز پرونده در دیوان عالی کشور در دست بررسی است و ‌با توجه به حجم زیاد اوراق پرونده هر یک از متهمان، هنوز هیچ نتیجه‌ای در این زمینه اعلام نشده و این در حالی است که افکار عمومی همچنان منتظر اعلام نتیجه احکام نهایی متهمان این پرونده می باشند.

در حال حاضر حدود ۵ ماه از اعلام احکام بدوی ۳۷ متهم در بخش اول پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی و ارجاع پرونده متهمان به دیوان عالی کشور می‌گذرد؛ با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به پرونده فساد بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی، رسیدگی هرچه سریعتر و اعلام احکام نهایی انتظار به‌حق توده‌‌های مختلف مردم است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.