مثبت شدن وضعیت آماری کشور / اعتماد‌سازی باید شکل گیرد

۲۲م آذر ،

Sotakbar - ISNA (5 of 15)-2.jpg

رییس مرکز آمار ایران با مثبت‌ ارزیابی‌کردن وضعیت آماری کشور اعتماد عامه را از معضلات پیش‌روی این مرکز عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عادل آذر در همایش «کاربرد آمار در مدیریت و حکمرانی یکی از معضلات جدی نظام آماری کشور را اعتماد عامه دانست و اظهار کرد: با ارائه‌ی هر عددی حتی از سوی رییس مرکز آمار ایران مخاطب تقاضای سند می‌کند و اگر قرار باشد که آمار در حکمرانی جایگاه خود را پیدا کند، باید اعتماد‌سازی در میان مردم شکل بگیرد، چرا که مرکز آمار ویترین و آبروی هر کشوری است و اگر از آن سلب اعتماد شود، بازگرداندن آن بسیار مشکل خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید با ارتقاء شواهد آماری فرهنگ‌سازی، استقرار نظام آمار ثبتی و اصول حرفه‌ای در نظام آمار کشور اعتماد جامعه را به این مرکز بازگرداند.

به گفته‌ی آذر همواره مرکز آمار ایران استقلال حرفه‌ای خود را حفظ کرده است.

وی یکی‌دیگر از چالش‌های جدی این مرکز را نظام آمار ثبتی در ایران عنوان کرد و گفت: باید این امر را به درستی هدایت کرد تا هر نهادی آمارهای مربوط به خود را به درستی طراحی و به چرخش در آورد. از این‌رو به دنبال استقرار شبکه‌ی آمار در کشور هستیم.

رییس مرکز آمار ایران در ادامه به روانشناسی محیط و تحلیل تصمیم‌گیرندگان اشاره کرد و افزود: باید فرهنگ‌سازی در رابطه با دقیق بودن و قابل فهم بودن آمار ارائه شده انجام شود و با در نظرگرفتن اصول و تعاریف این هنر را داشت که مطالب قابل فهم در اختیار کاربر قرار گیرد تا با مرور آن دچار ابهام نشود.

آذر اهداف مهم مرکز آمار را تولید به موقع اطلاعات برشمرد و تصریح کرد: باید قبول داشت که مرکز آمار در محاسبه‌ی بعضی از آمار‌ها و اطلاعات نظیر نرخ بیکاری و رشد اقتصادی با تاخیر عمل کرده است، اما اگر به سمت نظام ثبتی حرکت کنیم دیگر نیازی به کارهای میدانی نخواهد بود و واکنش سریع به محیط شکل خواهد گرفت.

او از بحث‌های دیگر در آمارگیری را درخواست‌های اندازه‌گیری بیان کرد و ادامه داد: ماموریت‌های تازه و پی‌در‌پی‌ای که برای این مرکز تعیین می‌شود در درجه اول باید مشخص گردد که آیا بررسی آن وظیفه‌ی ماست یا خیر و اگر هست باید آن را به موقع محاسبه کرد. پس باید تکلیف روشن شود که وظیفه و تعهدات مرکز آمار در ارائه‌ی اطلاعات چگونه است.

رییس مرکز آمار ایران در مجموع عملکرد این مرکز را مناسب ارزیابی کرد و افزود: ارزیابی‌های بین‌الملل از فعالیت مرکز آمار ایران نشان از وضعیت مناسب آماری کشور است و در کل نظام آمار وضعیت خوبی دارد، چرا که از آخرین تکنولوژی‌ها و تکنیکی‌ترین اشخاص در محاسبه‌ی آمار استفاده می‌کند. از این‌رو این سازمان از لحاظ محتوایی بسیار غنی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.