مجتبی کبیری: اعتراض برای آهنگ “نفرین ” محسن چاوشی

پدیده «مجتبی کبیری» اوایل دهه ۸۰ بود که همه گیر شد و بازار موسیقی کشور را به سلطه خود درآورد.

موج آلبوم «معرکه» با صدای این خواننده در مدت زمان خیلی کمی در سراسر کشور راه افتاد و گوش به گوش چرخید. در آن زمان اتهامات مختلفی هم به این خواننده زده شد و همین اتهامات باعث شد که تیراژ این آلبوم همین طور بیشتر و بیشتر شود.

زمان گذشت و دومین آلبوم این خواننده به نام «ساز مخالف» با همکاری مریم حیدرزاده روانه بازار شد تا کبیری باز هم با یک اتفاق خوب و جالب سراغ دوستدارانش بیاید.

عکس

از این آلبوم او هم استقبال خوبی شد. ولی ظهور چهره های جدید پاپ باعث شد کبیری در یک دوره هچند ساله کم کارتر شود و کمتر خبری از او در رسانه ها منتشر شود. حدود یک ماه پیش بود که آلبوم جدید این خواننده به نام «شب و روز» منتشر شد تا کبیری بازگشت خود به بازار موسیقی کشور را بعد از بیش از ۵ سال جشن بگیرد.

با او درباره همه حاشیه های این سال ها و حرف و حدیث هایی که کمتر حاضر بوده درباره آنها اظهار نظر کند، گپ زدیم.

قبل از اینکه سوال درباره آلبوم جدید را شروع کنیم، می خواهم کمی به عقب برگردیم و درباره آلبوم «معرکه» صحبت کنیم. آلبومی که در زمان انتشارش سر و صدای زیادی راه انداخت و مجتبی کبیری خیلی زود به چهره ای پرطرفدار در بازار موسیقی کشور تبدیل شد.

– آلبوم «معرکه» اولین آلبوم من بود و به نوعی استارت کار من در این وادی هم به حساب می آمد. در آن زمان رنگ صداهایی که در بازار موسیقی به گوش می رسید، تقریبا به یکنواختی رسیده بود. از آنجایی که مردم ما و مخاطبان موسیقی، تنوع طلب هستند، آن کار در آن سال توانست خودش را نشان دهد و شنیده شود.

اما در همان زمان همه متفق القول از شباهت نزدیک صدای شما با «س.ق» صحبت می کردند و شما محکوم به تقلید از ایشان شده بودید.

– بله، این ماجرا هم بود. درباره آقای امیر کریمی و خشایار اعتمادی هم این مقایسه ها انجام می شد. ولی به هر حال هر کسی رنگ خاصی در صدایش دارد و نمی تواند آن را کتمان کند. قطعا نباید اسم این شباهت رنگ صدا را تقلید گذاشت.

اگر الان هر دو آلبوم «معرکه» و «شب و روز» را پشت سر هم Play کنیم، هیچ کس حتی نمی تواند مدعی شود که خواننده هر دو آلبوم یک نفر است. به نظر صدای شما نسبت به آن دوره خیلی تغییر کرده.

– به هر حال در طول زمان رنگ صدای آدم ها تغییر می کند. خودم هم خیلی اصرار داشتم که در طول دوران هنری ام رنگ کارها را متفاوت تر کنم. می خواستم هر کسی که کارها را گوش می کرد، بگوید این صدای خودش است.

ظهور پدیده های جدید در آن دوره چقدر روی فاصله گرفتن شما از این فضا، تاثیر داشت؟

– در آن دوره که ما آلبوم «معرکه» را ساختیم و وارد بازار شد، قبل از انتشار آلبوم «ساز مخالف»، محسن چاوشی ظهور کرده بود و چند قطعه از ایشان منتشر شده بود که همه این اشتباه را کردند و قطعاتی مثل «نفرین» که محسن چاوشی آن را خوانده بود، به من نسبت دادند و فکر کردند که این آثار متعلق به من است.

عکس

حتی کار به جایی رسیده بود که در برنامه های زنده ای که داشتم، بسیاری از مخاطبانم از من گله و اعتراض می کردند و درباره خواندن «نفرین» از من توضیح می خواستند. مثلا می گفتند این قطعه باعث شده دختر من حالت روانی خاصی بگیرد و …؛ بعد من که توضیح می دادم این اثر متعلق به من نیست و فقط شباهت صدای یک خواننده دیگر به من است، آرام آرام قانع می شدند. ماجراهای زیادی پس از انتشار «نفرین» سراغ من آمد که بهتر است درباره آن زیاد صحبت نکنیم.

بحث دیگری هم که درباره شما وجود دارد و آن این است که به رغم داشتن دو آلبوم موفق، هرگز در بحث اجرای زنده فعال نبوده اید و خیلی کم به اجرای کنسرت پرداخته اید. این روزها بسیاری از خواننده ها با دادن یک آلبوم که فروش ۵ هزارتایی هم ندارد، بلافاصله به اجرای زنده می پردازند.

– البته من فرمایش شما را اصلاح می کنم. من تا سال ۸۵ رکورد بیشترین اجرای زنده در کشور را داشتم. ولی اینکه چرا از سال ۸۶ به بعد کم کار شدم بیشتر مربوط به بحث های درون گروهی من می شد. آن زمان زایا سلیمان و علی ثابت در گروه من بودند. کار به جایی رسید که آنها از هم جدا شدند و هر کدام راه خودشان را رفتند. همین باعث شد برخی مشکلات برای اجراهای زنده من به وجود بیاید. مردم این چیزها را نمی دانند و فقط بیرون گود نشسته اند و برای خودشان قضاوت می کنند. نمی دانند که یک عده دلال و واسطه که اسمشان را گذاشته اند موزیسین، در پی تخریب آدم ها در این وادی هستند. من به دوستان می گفتم که باید با یک موسیقی به روز سراغ مردم رفت و برایشان اجرا گذاشت. ولی دوستان موافق نبودند و همین باعث برخی سوء تفاهم ها شد. البته آنها به مرور به اشتباهات شان اقرار کردند.

طبقه بندی: مطالب خواندنی   |   تعداد بازدید: ۱۲۶ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ خرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , jazab, مجتبی کبیری, مجتبی کبیری: باعتراض برای آهنگ “نفرین ” محسن چاوشی, محسن چاوشی

مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.