مجری آزادراه تهران – شمال: تامین اعتبار مانع اصلی در احداث آزادراه تهران شمال است

۰۵اردیبهشت،

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، ˈشهرام سلطانیˈ روز پنجشنبه افزود: با وجود تجاربی که از اجرای پروژه حفر تونل اکتشافی البرز واقع در قطعه دو آزادراه تهران – شمال موجود است و در صورت تامین اعتبار و قطعات مورد نیاز و رفع معارضان محلی و با احتساب حفاری از دو جهت ابتدایی و انتهایی، حفاری تونل ۶۳۰۰ متری البرز در قطعه دو این آزادراه حدود سه سال طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: تونل اکتشافی البرز به عنوان یکی از طولانی ترین تونل های راهی در منطقه کوهستانی ایران، به جهت روش تامین اعتبار، معارضات محلی برای ایجاد راه های دسترسی، برخورد با گسل های فراوان، انتشار یافتن گازهای خطرناک قابل انفجار و مسموم کننده، حجم بالای ریزش آب و سایر موارد تجربه بسیار گران بهایی در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت تالون گفت: این پروژه با وجود مشکلات، حدود ۵ سال زمان برد و پروژه احداث تونل های دوقلوی منطقه ۲۳ از قطعه چهارم نیز به طول ۶۰۰ متر به جهت عدم تامین اعتبار به موقع و معارضان پروژه به مدت سه سال به طول انجامید.

سلطانی مشکلات آزادراه تهران – شمال در حوزه مسوولیت های شرکت تالون را جدا از مشکلات تامین قطعات و تحریم ها در دو بخش عمده رفع معارضان و تامین اعتبار دسته بندی کرد و افزود: این شرکت بالغ بر ۷هزار میلیون ریال بابت شکایت ها و مزاحمت های محلی پرداخت کرده در صورتی که کارفرما موظف است پروژه را پس از رفع معارض در اختیار پیمانکار قرار دهد.

وی، مشکل تامین اعتبار را بخش دیگری از مشکلات بازدارنده اجرای پروژه در آزادراه تهران – شمال ذکر کرد و گفت: فرآیند بعضی از پروژه های عمرانی از جمله احداث پل و یا حفر تونل یک فرآیند مستمر و نیازمند برنامه ریزی دقیق اجرایی و مالی است به عنوان مثال در صورت عدم تامین اعتبار برای حفاری و توقف حفاری به ویژه با دستگاه های حفاری TBM امکان ریزش تونل و متاثر شدن از شرایط جوی وجود دارد به طوری که یک بارندگی فصلی یا یک رانش ساده پروژه متوقف شده را با مشکلات متعددی مواجه می کند.

سلطانی افزود: همچنین در پروژه تونل دوقلو منطقه چهار، تاخیرات پی در پی تامین اعتبار و تشدید مشکلات اجرای پروژه سبب شد جاده روستای سینوا که از روی تونل می گذشت ریزش کرده و علاوه بر تشدید مشکلات معارضان محلی، شرکت تالون بالغ بر ۲۰میلیارد ریال متضرر شود.

وی با اشاره به مشکلات تونل اکتشافی نیز گفت: اگر تامین اعتبار از سوی بنیاد صورت نمی گرفت نه تنها امکان اجرای پروژه وجود نداشت بلکه دستگاه حفاری TBM متحمل خسارت های جبران ناپذیری می شد و با توجه به توان و نقش شرکت در اجرای پروژه های عمرانی امیدواریم ضررهای ناشی از اجرای پروژه های آزادراه را در سایر پروژه های پیمانکاری راهسازی جبران کنیم.

اقتصام(۱)۱۵۷۴**۱۵۵۸

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.