مجلس یک نهاد مستقل و برادر سایر قوا خواهد بود

لاریجانی در اولین نطق مجلس نهم:

لاریجانی گفت: مجلس یک نهاد مستقل و برادر سایر قوا خواهد بود، برادری که مقتدر است و نه آنکه ذلیل باشد، چون وقتی می‌تواند مجلس به سایر قوا کمک کند که قوی باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی برنا، علی لاریجانی پس از قرار گرفتن در جایگاه هیات رئیسه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از عملکرد هیات رئیسه سنی به ویژه علیرضا مرندی گفت: از همه کسانی که به اعضای هیات رئیسه رای دادند تشکر می‌کنم، مسوولیت سنگینی بر دوش اعضای این هیات گذاشته شد تا انتظارات مردم برآورده شود.

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: باید همه توان صرف آن شود تا آبروی مجلس و حیثیت کشور حفظ و رضایت خدا و امام زمان (عج) تامین شود.

وی ادامه داد: مجلس نهم در اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به نحوی باید عمل کند که در کارنامه عملکردی آن این مساله محرز و مشخص باشد.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استراتژی مدونی باید برای مجلس نهم تدوین شود تا اولویت کاری نهاد قانونگذاری و کمیسیون‌های تخصصی در چهار سال پیش رو مشخص باشد.

لاریجانی یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر مراکز پژوهشی می‌توانند در تهیه نقشه راه مجلس نهم ایفای نقش کنند و امیدوارم این مجلس به پرهیز از حواشی بر روی مشکلات اصلی کشور تمرکز کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم آن است که نهادهای حکومتی وظیفه خود را به درستی انجام دهند؛ در این بین مجلس با حفظ استقلال خود کمکی برای سایر قوا خواهد بود.

منتخب مردم در مجلس یادآور شد: “رهبر معظم انقلاب از مجلس تعبیر به ریل‌گذار برای سایر قوا کردند و در جای دیگر فرمودند که مجلس باید مظهر حکمت نظام باشد.” با این تفاسیر مجلس باید شان خود را بشناسد و در تعامل با سایر قوا استقلال خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: مجلس مصالح نظام و مردم را حفظ و از حقوق ملت صیانت خواهد کرد.

لاریجانی گفت: در طول ادوار مختلف مجالس ایران دوران سیاه و طلایی وجود داشت که دوران طلایی آن یک مقطع از مجلس اول تا مجلس ششم بود بعددوره دیگر ازسال ۱۳۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دوره بعدی ادوارمختلف مجلس در بعد از انقلاب بود.

وی افزود: دوره تاریک مجلس دوران محمدرضا شاه پهلوی و رضاشاه بودند که به ادوار هفتم تا سیزدهم مجلس و هفدهم تا بیست و چهارم مجلس در قبلاز انقلاب مربوط هستند.

وی افزود: در دوران تاریک مجلس نیز قانون خوب نوشته شد اما از حقوق ملت صیانتی به عمل نیامدذ به عبارت دیگر مجلس فرو دست بود و یک مستبد به نمایندگان دستور می‌داد و آنها آلت دست آن مستبد بودند.

رئیس موقت مجلس تصریح کرد: عزتمندی نهاد قانونگذاری در استقلال، صیانت از حقوق مردم، تقنین صحیح و نظارت همه جانبه است.

وی از پیام رهبر معظم انقلاب درروز افتتاح مجلس نهم سپاسگزاری کرد و افزود: اگر مجلس با حفظ استقلال درتقنین و نظارت عمل کند آنچه مدنظر رهبری است تامین خواهد شد؛ البته روحیه برادری با قوای دیگر نیز باید حفظ شود به عبارت دیگر مجلس یک نهاد مستقل و برادر سایر قوا خواهد بود، برادری که مقتدر است و نه آنکه ذلیل باشد، چون وقتی می‌تواند مجلس به سایر قوا کمک کند که قوی باشد.

وی ادامه داد: امروز مجلس برای حفظ حقوق ملت و تحقق مردم‌سالاری وظیفه سنگینی بر عهده دارد که باید آن را براساس تحولات منطقه و داخل کشور انجام دهد.

وی افزود: هدف اصلی دشمن در اوضاع امروز جهان به سمت بنیه های اقتصادی ایران است و درعرصه‌های دیگر هر چه آنها فریاد می زنند فریاد آنها محلی از اعراب ندارد.

منتخب مردم قم در مجس یادآور شد: وزیر امور خارجه آمریکا پیش از مذاکرات بغداد گفت: در عین مذاکره با ایران آمریکا تهدیدها رادنبال می‌کند، این روشی دوگانه است و مجلس ایران به دقت اوضاع و احوال منطقه را مخصوصا در حوزه هسته‌ای رصد می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای جهان بدانند مجلس نهم برای صیانت از حقوق ملت تا آخرین نفس ایستاده است و تصور نکند که با فریبکاری می تواند خدشه‌ای به حقوق ملت ایران وارد کند.

وی افزود: قدرت‌های جهانی فریبکاری را کنار بگذارند و در روند مذاکرات رو راست باشند و سعی نکنند باوقت کشی به اهداف خود برسند این اقدام حس بی‌اعتمادی ملت ایران را به آنها افزایش خواهد داد.

لاریجانی تاکید کرد: تحولات و انقلاب‌های منطقه‌ای برای مسلمانان دستاورد و سرمایه بسیار بزرگی است اما برخی در ابتدای این تحولات می خواستند با سطحی‌نگری از کنار آن عبور کنند ولی رهبر معظم انقلاب نام بیداری اسلامی را بر آن تحولات گذاشتند.

وی افزود: آنچه در مصر، تونس، لیبی و بحرین رخ داد یا در حال وقوع است یک تحول در آینده مسلمانان است و مجلس نهم همانند مجلس هشتم در دفاع از این سرمایه بزرگ پیشتاز خواهد بود.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمرکز اصلی مجلس در مسائل داخلی کشور روی بهبود شرایط کسب و کار خواهد بود چون رنجشی که در میان مردم از مساله گرانی و بیکاری وجود دارد باید با شناسایی دقیق ریشه‌های آن معضلات برطرف شوند و هدف رهبر معظم انقلاب از نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه به همین مساله بود.

وی ادامه داد: مجلس هشتم با تصویب طرح حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و لحاظ بسته حمایتی از صنایع و تولیدات در قانون بودجه ۹۱ کل کشور دو گام موثر برای تحقق شعار سال برداشت و مجلس نهم نیز باید دراین زمینه گامهای مبتکرانه دیگری بردارد.

وی افزود: کمیسیون‌‌های تخصصی سریع کار خود را شروع کنند و با توجه به مسائل اصلی کشور و پرهیز از حواشی سعی کنند به مسائل و مشکلات اصلی مردم توجه ویژهای مبذول دارند.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس باید پرجوش و خروش باشد و از بگو و مگوهای حاشیه‌ای پرهیز کند اما طرح مباحث کارشناسی می‌تواند موجب تکامل مصوبات نهاد قانونگذاری شود.

وی بایادآوری عملکرد مجلس هشتم در تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: از زمانیکه این لایحه وارد مجلس شد تا زمانی که به شکل قانون به تصویب نهایی رسید یک سال و نیم گذشت و مجلس در مساله حمل و نقل و رسیدگی به وضع مردم و توجه به تولید دقت لازم را انجام داد و حتی دولت را در اجرای قانون محدود نکرد؛ مجلس نباید در کاراجرایی دخالت کند چون کار آن قانونگذاری و نظارت صحیح بر حسن اجرای قوانین استکه اگر این اهداف محقق شود قطعا سعادت کشور را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: کمیسیونهای مجلس از نظر مشاورین متخصص و مرکز پژوهش‌های دیوان محاسبات در بررسی طرح‌ها و لوایح استفاده کنند ضمن آن که می‌توان برای استفاده از نظر نخبگان محلی که درهر حوزه انتخابیه وجود دارد سازوکاری تعریف کرد.

لاریجانی تاکید کرد: استفاده ازنظرنخبگان محلی برای بررسی طرح‌ها و لوایح می‌تواندابتکاری از سوی مجلس نهم باشد تا بین نخبگان ملی و محلی ارتباط به وجود آید و نظر نخبگان محلی پشتوانه‌ای برای مصوبات نهاد قانونگذاری شود.

وی ادامه داد: از حداد عادل و همه کسانی که در انتخابات هیات رئیسه نامزد شدند تشکر می‌کنم که حضور آنها موجب شد تا یک حرکت دموکراتیک در مجلس انجام شود و نمایندگان نیز نظر خودشان را در این انتخاب اعضای هیات رئیسه اعلام کردند.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در زمان انتخابات و حتی انتخابات هیات رئیسه مجلس برخی تخریبها و بحث‌ها انجام شد که کار درستی نبود چون در نظام جمهوری اسلامی رقابت نامزدها با یکدیگر باید در مختصات موازین اسلامی انجام شود اما گذشت از بداخلاقیهای گذشته اقدام مطلوبی است که موحب الفت قلب‌ها به یکدیگر می شود، همه نمایندگان مجلس در یک کشتی نشسته‌اند، یک پیشوا دارندا و به یک سو حرکت می‌کنند بنابراین باید با الفت به سوی اهداف و وظایف مندرج در قانون اساسی گام بردارند.

وی ادامه داد: شعب پانزده گانه هر چه زودتر نفرات اصلی و علی‌البدل خود را برای حضور در کمیسیون تلفیق مشخص کند که البته این افراد باید به مسائل حقوقی آشنایی داشته باشند.

وی با استناد به ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی گفت: کار کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مهم است چون با اصلاح آیین‌نامه می‌تواند موجب تحرک بیشتر مجلس شود.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۴۷ آیین‌نامه داخلی نهاد قانونگذاری افزود: شعب پانزده گانه برای انتخاب نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی، تخصص، تجربه و سابقه عضویت در کمیسیونهای مربوط را در نظر بگیرند.

وی با استناد به ماده ۶۵ آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها شعبه‌های پانزده گانه به اسناد و مدارکی رسیدگی کنند که شورای نگهبان آنها را بررسی نکرده است، منتخبان مردم وقتی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند دارای یک اعتبار اجتماعی شدند که ثابت کردن این اعتبار باید براساس یک ادله قوی و متقن باشد تا با آبروی کسی بازی نشود ضمن آن که اگر در زمان بررسی اعتبارنامه فردی ایرادی گرفته شد آن فرد تلافی نکند البته علی العموم مشکلی در اعتبارنامه‌ها وجود ندارد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.