«مجمع مرغان» عطار در واشنگتن

۲۹ آبان ،

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «مجمع مرغان» به کارگردانی آرون پازنر کارگردان برنده جایزه، از چند هفته پیش در «فولگر تیه‌تر» در واشنگتن دی. سی. روی صحنه رفته است.
 

این نمایش با اقتباس «منطق‌الطیر» اثر عطار نیشابوری شاعر و عارف ایرانی قرن دوازدهم میلادی اجرا می‌شود. مثنوی «منطق‌الطیر» که ۴۴۵۸ بیت دارد، از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به شمار می‌آید.
 

«مجمع مرغان» درباره گروهی از مرغان است که برای پیدا کردن سیمرغ پادشاه خود مسافرتی را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه باز می‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند تا این که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌مانند و با نگریستن در آینه حق در می‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبه خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند.
 

نمایشنامه «مجمع مرغان» را پیتر بروک کارگردان سرشناس بریتانیایی و ژان-کلود کری‌یر نویسنده و فیلمنامه‌نویس فرانسوی نوشته‌اند (این کتاب در ایران با عنوان «مجمعی کردند مرغان جهان» ترجمه و اقتباس داریوش مؤدبیان انتشار یافته است.)
 

این نمایش بر شخصیت هدهد متمرکز است که برای دوستان پرنده خود حکایاتی پرشور، نگران‌کننده و گاهی اوقات بامزه تعریف می‌کند و این هدهد است که از دیگر پرندگان می‌خواهد برای ملاقات با سیمرغ به او بپیوندند.
 

اجرای نمایشی «مجمع مرغان» به سال ۱۹۷۱ بازمی‌گردد. پیتر بروک دوست داشت تئاتری را روی صحنه ببرد که ورای مرزهای فرهنگی باشد. او گروهی بازیگر بداهه‌‌پرداز از جمله هلن میرن را که آن وقت ۲۶ ساله بود، برای اجرای صحنه‌ای «منطق‌الطیر» عطار به توری در آفریقا برد.
 

اجرای دیگری از «مجمع مرغان» سال ۱۹۷۹ در جشنواره آوینیون در فرانسه روی صحنه رفت. از آن به بعد شعر عطار در انگلستان و آمریکا در عرصه تئاتر مورد توجه نبود.
 

اما پازنر که در چند سال اخیر چند بار برنده جوایز هلن هیز (معادل جوایز تونی در منطقه دی. سی.) شده، از مدت‌ها پیش مجذوب این قطعه رنگارنگ، اما معمایی بود.
 

او می‌گوید: «به نظرم این نمایشنامه بسیارزیبا، بحث‌انگیز و بسیار خردمندانه است. هیچ‌وقت کامل آن را درک نکردم و هنوز هم همین‌طور است.»
 

پازنر اولین بار در دوران مدرسه با «مجمع مرغان» آشنا شد و این وقتی بود که دغدغه هنر و نظریه‌های پیتر بروک را داشت. او اولین بار این نمایش را در دانشگاه هنر فیلادلفیا روی صحنه برد، اما این تجربه از علاقه او به جستجوی هدهد نکاست.
  

پازنر با اشاره به اینکه «مجمع مرغان» در سطوح مختلف قابل ارتباط است، می‌گوید: «همه ما برای رسیدن به اهدافی دور در حال مسافرت هستیم. اهدافی مانند عشق، موفقیت، خودشناسی، روشنگری یا اهداف معنوی، معقول یا بسیارزیبایی‌شناختی. و از آنجا که «مجمع مرغان» داستانی با موضوع مسافرت است، مردم به اشکال مختلف می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.»
 

تام تیزلی آهنگساز و بازیگر شناخته‌شده صحنه تئاتر دی. سی. آهنگساز نمایش «مجمع مرغان» است که اجرای آن تا ۲۵ نوامبر (۵ آذر) ادامه دارد.
 

«فولگر تیه‌تر» بخشی از کتابخانه شکسپیر فولگر است که کامل‌ترین مجموعه آثار چاپ‌شده شکسپیر را در آرشیو دارد.
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.