محدودیت حضور کاندیداهای ریاست جمهوری با اصلاح قانون انتخابات

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان نمود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: اصلاحیه قانون انتخابات در کشور نیاز iبه تکمیل شدن دارد چرا که ممکن است کشور را در آینده از حضور برخی تفکرهای فکری محروم کند.

محمد مهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره طرح پیشنهادی کمیسیون شوراهای مجلس در ارتباط با شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در همه کشورهایی که انتخاب رئیس جمهور توسط رای مستقیم مردم انجام می‌شود ضوابطی وجود دارد، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این قوانین پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره iبه اینکه معیارهای قانون اساسی نیاز iبه تغییراتی دارد، تصریح نمود: ضرورت دارد معیارهای کیفی در قانون اساسی تبدیل iبه کمی شود مانند اینکه تعریف درستی از مدیر، رجل سیاسی یا رجل مذهبی بیان شود.

اسلامی با بیان این مطلب که برخی از چهره‌های سیاسی همواره منتقد عملکرد شورای نگهبان بوده‌اند، گفت: در انتخابات سال ۸۴ برخی نامزدهایی که تایید صلاحیت شدند مورد انتقاد برخی از چهره‌های حقوقی قرار گرفتند مانند اینکه برخی نامزدها شرایط قید شده در قانون اساسی مثل رجل مذهبی بودن را ندارد، از این جهت اقدام مجلس لازم بود اگرچه دیر هنگام صورت گرفت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه افزود: پیش از این نیز چند بار سخنگوی شورای نگهبان احساس نیاز iبه این شورا را برای تکمیل قانون اساسی اعلام نموده بود و از مجلس خواسته بود iبه یاری دولت بشتابد.

وی با بیان این مطلب که پیش‌نویس تهیه شده توسط مجلس با بررسی قوانین انتخابات ریاست جمهوری کشورهای آمریکا، مصر و فرانسه صورت گرفته،‌ اظهار داشت: این مطالعات و بررسی توسط کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته و با توجه iبه سوابق دیگر کشورها و تجربیات داخلی کشورمان ارائه شده است.

اسلامی با اشاره iبه اینکه هنوز ابهاماتی در برخی بندهای این طرح پیشنهادی وجود دارد، گفت: نمایندگان باید در صحن علنی مجلس دقت مضاعف داشته باشند تا در آینده دچار مشکلات مضاعف نشویم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: iبه عنوان مثال شرط رجل سیاسی بودن یک چهره منوط iبه تایید ۱۰۰ نفر از نمایندگان شده است؛ در این مورد اگر اکثریت مجلس iبه یک گروه سیاسی تعلق پیدا کند در فاصله ۲ سال آینده که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، نامزد جریان رقیب نخواهد توانست iبه میدان بیاید چرا که امضای ۱۰۰ نماینده را نیاز دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر در کنار این قانون تبصره‌هایی نیز آورده شده است یعنی این امکان وجود دارد تا رجل سیاسی توسط ۱۰۰ نماینده مجلس یا ۱۰۰۰ استاد دانشگاه یا تعدادی از امضاهای شهروندان عادی تایید شوند،اما iبه نظر می‌رسد این شرط در کشور ما نیاز iبه تکمیل شدن دارد چرا که ممکن است کشور را در آینده از حضور برخی تفکرهای فکری محروم کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.