محدودیت فعالیت کارخانجات شن و ماسه از فردا / تلاش برای راه‌اندازی سرویس ادارات

۱۲م آذر ،

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: با توجه به افزایش غلضت آلاینده‌ها در تهران و تشدید آلودگی از سه‌شنبه به مدت دو روز فعالیت‌های کارخانجات شن و ماسه از فردا محدود و کارخانجات آلوده نیز متوقف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا محمودی در حاشیه جلسه شورای مسکن استان تهران دربارهٔ آخرین تدابیر اتخاذ شده برای روزهای آلوده تهران که از فردا تشدید می‌شود، گفت: مقایسه آلودگی هوای تهران نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد که از جهت منوکسید کربن، گازهای ازت و گوگرد، شرایط هوا در فضای پاک و سالم قرار دارد و تنها آلودگی فعلی هوای تهران مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون است.

وی افزود: در سال‌های قبل که آلودگی‌ هوای تهران افزایش یافته بود، بیشتر مراجعات شهروندان به پزشکان، آلودگی‌های ناشی از گازهای سمی بود در حالی که امروز با تکنولوژی به کار گرفته شده در خودروسازی‌ها و سوخت به نتایج مطلوبی رسیدیم هرچند وضعیت فعلی مطلوب نیست اما در مقایسه با قبل از لحاظ آلودگی‌های سوخت فسیلی، در وضعیت بهتری قرار داریم.

وی با بیان اینکه دو سال است که ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون به طور دقیق اندازه‌گیری می‌شوند، عنوان کرد: به لحاظ ذرات معلق هوا، در حال حاضر در شرایط ناسالم قرار داریم که این شرایط برای گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالخوردگان، بیماران قلبی و ریوی و بیماران شیمیایی در شرایط خطرناکی است و این اشخاص نباید در مراکز شهرها تردد کنند.

معاون عمرانی استاندار تهران شرایط فعلی آلودگی هوای تهران را که ناشی ذرات معلق است منبعث از تکنولوژی و رفاه‌طلبی شهروندان عنوان کرد و گفت: زمانی که اشخاص به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، با وجود این تعداد خودرو نمی‌توان شرایط بهتری را متصور شد.

وی افزود: چنانچه بتوانیم موتور و سوخت خودروها را از لحاظ کیفیت و استاندارد افزایش دهیم، طی چهارپنج سال آینده، می‌توانیم شاهد حذف آلاینده‌های ذرات معلق در تهران باشیم چراکه ارتقای کیفیت خودروها و سوخت نیاز به چهار الی پنج سال زمان دارد.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران و کمیته اضطرار، اعمال محدودیت برای فعالیت کارخانجات شن، ماسه و آسفالت است که از فردا فعالیت این کارخانه‌ها محدود و کارخانه‌های آلوده نیز تعطیل می‌شوند.

محمودی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا شهروندان هوای سالمی را تنفس کنند اما لازم است در روزهای آلوده که از فردا تشدید می‌شود، به جای استفاده از خودروهای شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

معاون عمرانی استاندار تهران همچنین از حذف محدوده زوج و فرد از فردا خبر داد و گفت: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، تنها خودروهایی حق تردد در محدوده زوج و فرد را خواهند داشت که دارای طرح ترافیک باشند.

وی همچنین از برخورد پلیس با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: بحث معاینه فنی خودروها با جدیت دنبال می‌شود و از مجلس درخواست کرده‌ایم تا معاینه فنی خودروهای صفر را از پنج به دو سال کاهش دهد که امیدواریم پذیرفته شود.

وی همچنین اظهار کرد: در تلاش هستیم تا سرویس ادارات را مجدد راه‌اندازی کنیم و در طرح تازه، خودروهای سالم برای سرویس ادارات در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته محمودی در حال حاضر سوخت با استاندارد یورو ۴ برای تامین سوخت شرکت‌های اتوبوسرانی انجام می‌شود که با این کار توانسته‌ایم آلودگی اتوبوس‌ها را حذف کنیم و در بعضی پمپ‌های بنزین سطح شهر نیز بنزین با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود اما ظرفیت محدود است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.