محدودیت های جدید برای تورهای خارجی

هادی معیری نژاد- بعد از گران شدن قیمت دلار و کساد شدن کوتاه مدت تورهای خارجی اکنون که فصل گردش و تفریح در سراسر جهان فرا رسیده است گویا رونق دوباره سفر باعث خوشحالی نشده است.
البته همواره در بخش گردشگری محدودیتهای سلیقه ای مشاهده می شود اما اگر دایره این محدودیتها گسترده شود همین اندک درآمد کشور از سفر و گردشگری هم از بین خواهد رفت.

تقریبا روزی نیست که در خبر گزاری های داخلی خبری از لزوم از برخورد با تورها به گوش نرسد . همچنین خبر از ایجاد محدودیتهایی که بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است مثل نوشتن سواحل خلیج فارس به جای دبی یا سواحل جنوب شرقی آسیا و مدیترانه و غیره که هر کدام بیانگر پر طرفدار ترین تورهای خارجی در ایران هستند .

در همین ارتباط محدودیتهای جدید تری در حوزه تبلیغات گردشگری اعمال خواهد شد. مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احسان الله حجتی با اعلام این خبر گفت: شورای فرهنگ عمومی به استناد سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی و در راستای مصوبه” تبلیغات محیطی کالا و خدمات” مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری در راستای تحقق این شعار و جذب و تثبیت منابع مالی داخلی و همچنین ایجاد فرصت برای شناساندن مناظر طبیعی و جاذبه‌های ناب گردشگری و جذب گردشگر در داخل کشور، ماده واحده «ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی » را تصویب کرد.

وی افزود: این ماده واحده به منظور گسترش و ترویج فرهنگ گردشگری داخلی و تقویت و کمک به زیرساخت‌های صنعت تبلیغات و گردشگری کشور تصویب شده است که در آن سفرهای مذهبی از این قاعده مستثنی شده‌اند و تبصره یک این ماده واحده اعلام می‌دارد که سفر حج و زیارت مزار امامان معصوم(ع)، مشمول این ماده نیست.

 

گرهی که کورتر می شود

اما سئوال اینجاست که آیا ممنوعیت تبلیغات، گرهی از کار فرو بسته گردشگری داخلی می گشاید؟

در شرایطی که گرانی هتلهای استاندارد ما ، بالا بودن هزینه غذا و خدمات و نبود امکانات تفریحی و برنامه های مفرح و شاد حتی با معیارهای مورد نظر مسئولان گردشگران را از انجام سفرهای داخلی پشیمان کرده و متمایل به سفرهای خارجی می کند این گونه اقدامات بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است.

تجربه نشان داده استکه ایجاد محدودیت و ممنوعیت در سفرهای خارجه هیچ کارکردی ندارد اگردر شرایطی تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر ممنوع می شود به دلیل آن است که کالای همگن داخلی وجود دارد و برای حمایت از تولید ملی می توان این ممنوعیت را به فال نیک گرفت حتی می توان کاری کرد که کالای خارجی گران تر به دست مشتری برسد اما در صنعت گردشگری ما با این ضعف مفرط در زیر ساختها و خدمات تقریبا می توان گفت که سفرهای خارجی بی جایگزینند .

تنها یه نگاه به قیمت هتل های درجه یک کیش و مقایسه آن با یک تور سه روزه در دبی می توان به این نکته رسید که حتی در صورت ممنوع شدن کلی تبلیغات تورهای خارجی اعم از محیطی و مطبوعاتی و غیره باز هم گردشگران در مراجعه به آژانسها تورهای خارجی را بر می گزینند.
۴۵۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.