محمدعلی بهمنی در «عصر روشن» از غزل امروز می‌‌گوید

علیرضا بهرامی شاعر و دبیر جلسات ادبی عصر روشن در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه پیش روی این نشست‌ها گفت: نشستی که به زودی با حضور محمدعلی بهمنی برگزار می‌شود، بیست و پنجمین نشست عصر روشن و در واقع آغاز سومین سال فعالیت نشست‌های ادبی عصر روشن محسوب می‌شود.

وی افزود: چند سال پیش ضیاء موحد درباره غزل امروز سخنانی را بیان کرده بود که با واکنش‌های منفی روبرو شد. بحث‌هایی که مطرح شده بود، این بود که آیا می‌توان امروز غزل را شعر دانست یا خیر؟ با دعوتی که از ایشان داشتیم، به همراه گروهی از شاعران جوان به سومین نشست عصر روشن که مرداد ماه سال ۸۸ برگزار شد، آمد و مواضع خود را به طور دقیق و شفاف بیان کرد.

بهرامی ادامه داد: از طرف دیگر در مقاطع مختلف معمولا بحث‌هایی درباره گونه‌های غزل مطرح شده و در دو دهه اخیر با اسامی و بحث‌های مشابهی در این زمینه روبرو بوده‌ایم. موافقان و مخالفان مواضع مختلف درباره غزل امروز، در اینترنت و وبلاگ‌ها و دیگر فضاهای مجازی که امکان درج نظر وجود داشته باشد، نظراتشان را بیان می‌کنند. برخی هم حکم قطعی صادر می‌کنند. بر همین اساس درباره غزل تمایز قائل می‌شوند و مفاهیمی چون غزل گذشته و امروز مطرح می‌شود. اخیرا هم چنین بحث‌هایی دوباره در اینترنت و فضای مجازی اوج گرفته است و فکر کردیم که چه خوب است نشستی را در عصر روشن به این موضوع اختصاص بدهیم و چهر‌ه‌های منصف برای صحبت در این باره در برنامه حضور پیدا کنند.

دبیر جلسات ادبی عصر روشن گفت:‌ به همین دلیل از محمدعلی بهمنی چهره پیشکسوت غزلسرایی کشور و چند شاعر جوان دیگر برای این برنامه دعوت کردیم. شاعران جوان دعوت شده در این مراسم از چهره‌هایی هستند که طی چند سال گذشته صاحب اثر بودند و حرکت‌هایی در زمینه غزل انجام داده بودند و همچنان هم در این عرصه فعال‌اند. هادی خوانساری و حامد ابراهیم‌پور از چهره‌های جوان غزلسرا هستند که در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت و به علاوه طبق روال معمول جلسات نقد شعر عصر روشن، تعدادی از شاعران حاضر در این نشست هم به غزل‌خوانی خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: این نشست روز پنجشنبه ۲۵ خرداد از ساعت ۱۷ در کتابسرای روشن واقع در تقاطع خیابان دکتر مفتح و سمیه برگزار می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.