مخابرات به دنبال آبونمان ۹۸۵ تومانی تلفن ثابت است؛مصوبه آبونمان ۵۱۰ تومانی اجرا شدنی نیست

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

پس از تصویب ۵۱۰ تومان آبونمان تلفن ‌ثابت در شورای رقابت و اعلام درج تاثیر افزایش آبونمان در پیش‌بینی سال ۹۲ مخابرات، بعضی تصور ‌کردند پرونده آبونمان بسته شد. اما مخابرات پیشنهاد ۹۸۵ تومانی خود را لحاظ کرده و منتظر تکمیل مصوبه است.
  
شرکت مخابرات ایران اواخر سال ۹۱ درخواست افزایش مبلغ آبونمان تلفن ثابت را به شورای رقابت ارائه کرد.
 
به تازگی این شورا در جلسه ۱۵۸ نهم تیرماه ۹۲ در پاسخ به این درخواست مخابرات مصوبه‌ای را گذرانده که براساس آن مبلغ آبونمان هر خط تلفن ثابت معادل ۱۰۰ پالس (با احتساب نرخ هر پالس ۵۱٫۰۳ معادل ۵۱۰۳ ریال) تعیین کرده است.
 
این مصوبه شورای رقابت مشروط به میزان استفاده از خط است؛ به این تعبیر که اگر مشترکی در طول ماه کمتر ۱۰۰ پالس از خط تلفن استفاده کند، باید آبونمان بپردازد و اگر بیشتر از ۱۰۰ پالس استفاده کند، از پرداخت آبونمان معاف می‌شود.
 
مخابراتی‌ها می‌گویند: تمام مشترکان در طول ماه حداقل ۱۰۰ پالس از تلفن استفاده می‌کنند. بنابراین با این مصوبه نمی‌شود، از هیچ مشترکی پول آبونمان گرفت.
 
البته رئیس شورای رقابت نیز گفته که مدیران مخابرات با این تصمیم شورا موافق نبوده‌ و قرار است دلایل خود را در شورا بیان کند.
 
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت گفته است: شورا پس از شنیدن نظرات مخابرات، نظر تکمیلی را اتخاذ خواهد کرد. تاکنون شورا در این خصوص تصمیم نگرفته است.
 
اما خبر افزایش آبونمان تلفن ثابت از ۶۳ تومان به ۵۱۰ تومان بسیاری را به عجله انداخت. در حالی که شورای رقابت و شرکت مخابرات هنوز روی مبلغ ۵۱۰ تومان به توافق نرسیده‌اند، امیدها روانه سهام مخابرات شد.
 
در گیرو دار انتشار یافتن این خبرها خوب، اداره نظارت بر ناشران بورسی نیز بر حسب وظیفه، خواستار شفاف سازی در مورد تاثیر افزایش آبونمان در درآمدهای شرکت مخابرات شد.
 
مخابرات نیز در پاسخ نوشت که «درآمد مذکور در پیش‌بینی‌های سال مالی ۹۲ شرکت اصلی و تلفیقی گروه انتشار یافته در تاریخ‌های ۸اردیبهشت ۹۲ و ۳ مرداد ۹۲ لحاظ شده است.»
 
از این پاسخ مخابرات بسیاری اشخاص تصور کردند که مخابرات با استقبال از موافقت شورای رقابت با افزایش آبونمان تلفن‌ثابت از ۶۳ تومان به ۵۱۰ تومان، این سود را در پیش‌بینی‌های مالی ۹۲ لحاظ کرده است، اما ماجرا طور دیگری در حال رقم خوردن است. آنچه مخابرات به عنوان افزایش آبونمان تلفن ثابت در پیش‌بینی‌های ۹۲ دیده، همان پیشنهاد اولیه مخابرات برای آبونمان حدود ۹۸۵ تومانی است. 
 
اواخر اردیبهشت  92 و زمانی که مدیران مخابراتی از اعلام پیشنهادشان برای مبلغ تازه آبونمان تلفن‌ثابت طفره می‌رفتند، خبرگزاری فارس از پیشنهاد نرخ ۹۸۵ تومانی برای آبونمان تلفن ثابت خبر داد.
 
در تیرماه نیز پس از مصوبه اولیه ۱۰۰ پالسی شورای رقابت، فارس در بررسی این مصوبه متوجه شد که مدیران مخابرات معتقدند امروز هزینه ماهانه نگهداری یک زوج سیم ۳ هزار تومان است و امیدوار بودند شورای رقابت حداقل با یک سوم این هزینه به عنوان آبونمان موافقت کند. 
 
صحبت‌های داوود زارعیان با خبرنگار فناوری اطلاعات فارس بر این موضوع صحه می‌گذارد.
 
معاون شرکت مخابرات ایران توضیح داد: شرکت مخابرات ایران پیشنهادی برای افزایش آبونمان به شورای رقابت داده که آن را در پیش بینی سود EPS شرکت نیز منظور کرده بودیم. این مبلغ مصوبه  510 تومانی شورای رقابت نیست. بلکه این پیش‌بینی هنوز توسط شورا تصویب نشده است.
 
اما زارعیان در مورد مبلغ پیشنهادی مخابرات برای آبونمان که در EPS لحاظ شده، چیزی نگفت.
 
به این ترتیب موضوع افزایش آبونمان تلفن ثابت که از اواخر سال قبل مطرح شده، هنوز ادامه دارد. این طور که مخابرات با یقین و خاطر جمع رقم پیشنهادی خود را در پیش‌بینی‌های مالی  سال ۹۲ گنجانده، روی باز رئیس شورای رقابت برای شنیدن دلایل مخابراتی‌ها و ایرادات آشکار مصوبه ۱۰۰ پالسی شورا، به نظر می‌رسد، تصویب آبونمان ۹۸۵ تومانی تلفن ثابت در شورای رقابت چندان سخت نباشد.
 
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920507001226#sthash.iylNbjSL.dpuf

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.