مدت ۵ سال با یکی از همکلاسیهایم ارتباط درسی دارم حدود…

۱۲ تیرماه ۱۳،

ناشناس ( تحصیلات : دکترا ، ۳۲ ساله )

مدت ۵ سال با یکی از همکلاسیهایم ارتباط درسی دارم حدود ۲ سال پس از آشنایی به ایشان ابراز علاقه کردم و خواستار ازدواج شدم که نپذیرفتند و من کلا تماسم را با ایشان قطع کردم حدود ۴-۵ ماه بعد این ماجرا ایشان دوباره قصد برقرای ارتباط را داشتند که من با سردی برخورد کردم و قضیه ۶ ماه دیگر نیز ادامه یافت که بدلیل موقعیت جدید کاری دوباره همدیگر زا از نزدیک ملاقات می کنیم و من دوباره احساسات اولیه ام را به ایشان پیدا کرده ام. ولی متوجه شدم ایشان طی این مدت با افراد مختلفی به قصد ازدواج روابط ۶-۷ ماهه داشته که منجر به ازدواج نشده و در حال حاضر نیز با فرد دیگری در حال سپری کردن این مراحل به اصطلاح نامزدی است و اینکه من تقریبا فرصتی برای بیان دوباره مساله با ایشان ندارم. بنظر شما من پس از مدت زمان ایشان را کامل فراموش کنم و زندگیم را بنحو دیگری ادامه دهم و یا در همین زمانی که نامزدی رسمی و یا عقد نکرده با او درباره ازدواج صحبت کنم که در صورت رد کردن درخواست من عواقب احتمالی آن چه به لحاظ کاری و شخصیتی برایم گران تمام خواهد شد؟

مشاور ( خانم مریم مردانی – یکشنبه، ۲۳ تیر )

با سلام و عرض ادب
اخلاق حرفه ای به من اجازه تصمیم گیری برای شما را نمی دهد یعنی نمی توانم بگویم که به این رابطه ادامه دهید یا آن را به اتمام رسانید. اما وظیفه دارم شما را در تصمیم گیری بهتر همراهی کنم. از این رو لازم است شرایط موجودتان را به کمک آنچه بیان کردید بررسی و تحلیل کنیم تا تصمیم گیری برایتان آسان تر گردد.
نکته ی حائز اهمیت در گفته های شما روابط متعددی است که این خانم با افراد مختلف برقرار کرده است و اگرچه به قصد ازدواج بوده اما نسبتاً طولانی مدت صورت گرفته است. این مدت از این رو طولانی به نظر می رسد که از مدت زمانی که برای آشنایی یا نامزدی در عرف ما در نظر گرفته می شود طولانی تر است. ضمناً هم اکنون که در نامزدی فرد دیگری به سر می برد با شما نیز در ارتباط است. در این جا چند مسئله مطرح است. یکی اینکه احتمالاً این خانم در انتخاب همسر فرد نسبتاً سخت گیری است که پس از برقراری چندین رابطه طولانی مدت هنوز هیچ تصمیم قطعی در این باره نگرفته است. برداشت دیگری که از این رفتار ها می توان داشت این است که ایشان تعهد کافی برای ارتباط زناشویی را ندارد چراکه با وجود اینکه نامزد مردی دیگر است با شما نیز رابطه نزدیکی دارد. پس پیشنهاد می کنم در صورتی که قصد ازدواج با ایشان را دارید بهتر است ابعاد شخصیتی ایشان را به نحو گسترده و دقیقتری بررسی کنید.
شما دو انتخاب دارید: یکی خواستگاری دوباره از ایشان و دیگری اتمام این رابطه برای همیشه. در انتخاب اول احتمالاً دو پیامد وجود خواهد داشت. یکی خواستگاری از ایشان و پذیرفتن درخواست شماست که در این صورت لازم است حتماً ابعاد مختلف شخصیت شما و نیز ایشان و همچنین تناسب هر دو شما توسط یک فرد متخصص بررسی شود. اما پیامد دیگر آن رد درخواست شماست. در این حالت شما می توانید چند واکنش داشته باشید یکی همان که به قول خودتان عواقب نا مساعدی را چه از لحاظ کاری و چه از نظر روانی برایتان به همراه خواهد داشت و احتمالاً دوره ای از افسردگی و واکنش سوگ را تجربه خواهید کرد. اما این دوره معمولاً کوتاه مدت است و به خواست خود شما به سرعت از بین خواهد رفت و شما می توانید زندگی خود را در روال عادی آن ادامه دهید. و یا ممکن است اصلاً با اینگونه واکنش ها همراه نباشد که البته این مسئله نیز به خود شما بستگی دارد. به هر حال حسنی که خواستگاری از ایشان برای شما خواهد داشت این است که در آینده به خود مطمئن خواهید بود که تمام تلاش خود را برای این رابطه کرده اید و افسوسی از جانب کم کاری یا عقب کشیدن نخواهید داشت.
اما انتخاب دیگر شما می تواند به اتمام رساندن این رابطه برای همیشه باشد. تنها عیبی که در این انتخاب وجود دارد این است که همانگونه که گفتم در آینده احتمالاً از اقدام نکردن خود ناراحت خواهید بود. اما این مسئله مطلق نیست و ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد و با یک انتخاب بهتر همه چیز فراموش شود. اما مزیت فراموش کردن این رابطه این است که به شما امکان می دهد به گزینه های دیگری که برای ازدواج پیش می آیند بهتر فکر کنید و فرصت را برای انتخابی بهتر از دست ندهید. انتخاب فردی متعهد که مطابق با ملاکهای شما برای ازدواج است. فراموشی کار راحتی نیست اما در عین حال غیر ممکن هم نیست و احتمالاً با دوره ای همراه خواهد بود که اصطلاحاً واکنش سوگ ناشی از اتمام این رابطه را تجربه خواهید کرد. در این صورت نیز می توانید با استفاده از راهکارهای مفید روانشناختی شدت این ناراحتی و نیز پیامدهای منفی آن را کمتر کرده و از بین ببرید و یا حتی به کلی از آن پیشگیری کنید.


مشاوره راسخون / ازدواج
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.