مدیریت حج و عتبات مشارکتی است

نماینده ولی فقیه:

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: مدیریت حج و عتبات یک مدیریت مشارکتی است و همکاری همه نهادها و ارگان‌های دست اندرکار را طلب می‌کند.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه اظهار داشت: نگاه اسلام به مسوولیت‌‎های مختلف، نگاهی حکیمانه است و بارزترین نمود آن را می‌توان در سخنان امیر المومنین علی (ع) یافت که وقتی مساله خلافت ایشان مطرح می‌شود که فرمود ” اگر این مردم بیعت کننده نبودند و خداوند نیز از عالمان پیمان نگرفته بود که در مقابل شکم خوارگی ظالم بایستند و از مظلوم دفاع کنند، من افسار شترخلافت را بر دوشش می انداختم تا هرجا که میخواهد زانو بزند.” یا خطاب به یکی از فرماندهان خود می فرماید : مسئولیتی که به تو واگذار شده است، طعمه نیست؛ بلکه امانتی الهی است و تو از این پس امانت دار خدا هستی و باید مراعات حقوق این امانت را بکنی .”

حجت الاسلام قاضی عسکر پست و مسوولیت‌های دنیوی راگذرا دانسته و اظهار داشت: مساله مهم در این زمینه این است که ما در دروه مسوولیت خود چه کارهایی را صورت داده‌ایم و یا چگونه عمل کرده‌ایم.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این زمینه به بیاناتی از امام راحل درباره مقوله مسوولیت استناد کرده که فرموداند: “هر یک درهر مقامی احساس ضعف در خود می‌کند، چه ضعف مدیریت وچه ضعف اراده، از مقاومت در راه هواهای نفسانی و بدون جو سازی،دلاورانه و با سرافرازی نزد صالحان از مقام خود استعفا کند که این عمل صالح و عبادت است “و در مقابل هم می‌فرماید “و هر کس خود را مدیر و مدبر و خدمتگزار برای خلق خدا می‌داند و کناره‌گیری او در این زمان، پشت به خلق و خدای خلق است، مگر ان که خدمتگزاری بهتر یا هم طراز او جایگزین او معرفی شود.”

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه افزود: ما مدیون خون شهدا و خانواده های آنها هستیم و در مقابل مردم و جامعه و کسانی که در جهان به ما امید بسته اند؛ مسئولیم و باید در این راه تلاش کنیم.

وی همکاری‌های میان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت را در زمان مسوولیت آقای لیالی بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: همکاری بین بعثه و سازمان، همکاری مثبتی بود و تلاشمان این بود که گام های رو به جلو برداشته شود و کارهای بسیاری نیز صورت گرفت. ولی باید اذعان داشت که با آن افقی که امام(ره) و مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کرده اند و جایگاه اصلی حج، فاصله بسیار داریم. همه باید مشارکت کنند تا از ظرفیت حج در همه حوزه‌ها بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر مدیریت حج را یک مدیریتِ مشارکتی عنوان کرده و افزود: عوامل و دست اندرکاران بسیاری در امر حج دخیل هستند که برای اجرای حجی موفق، مشارکت و همکاری همه آن‌ها ضروری است. تعامل و همکاری با نهادهایی مانند نیروی انتظامی سبب حل معضل انتقال مواد مخدر به عربستان شد و با تعاملی که با کشور عربستان در این مدت صورت گرفت، اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که در بدترین شرایط سیاسی ما بهترین عمره را انجام می دهیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زحمات و تلاش های آقای لیالی رییس سابق سازمان حج و زیارت قدردانی کرد و ضمن تبریک به حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر موسوی ابراز امیدواری کرد با استفاده از تجربیات مدیریتی مجموعه همکاران در سازمان و بعثه و همکاری و همفکری با نخبگان عرصه حج، شاهد رشد و تعالی روز افزون در چارچوب افق ترسیم شده توسط امام راحل و مقام معظم رهبری باشیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر در پایان از همه کسانی که در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، عمره سعادت، شرکت شمسا و دیگر ارگان‍ها و نهادهای وابسته در زمینه حج و زیارت تلاش می کنند خواست تا با ریاست جدید سازمان همکاری نمایند تا خدای ناکرده در آستانه حج مشکلی برای زائران پیش نیاید.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.