مذاکرات نیویورک مفید بود

رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران:

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
حمید بعیدی نژاد رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران، مذاکرات کارشناسی نیویورک را مفید خواند و گفت: در این مذاکرات، آخرین دیدگاه‌های کارشناسی دربارهٔ موضوعات فنی هسته‌ای بررسی شد.

حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه که در نیویورک به سر می برد، روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ که در حاشیه سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی در نیویورک از روز سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت)برگزار شد، پس از دو روز بحث‌های کارشناسی پایان یافت که مباحث «مفیدی» انجام شد.

این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این نشست، آخرین دیدگاه‌ها و نظریه‌های کارشناسی دربارهٔ مباحث فنی هسته‌ای قبل از برگزاری دور تازه مذاکرات وین مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در مذاکرات نیویورک، کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، هیات جمهوری اسلامی ایران را به سرپرستی بعیدی نژاد همراهی می‌کردند.

بعیدی نژاد پیش از برگزاری دور تازه مذاکرات کارشناسی به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: طرفین بحث های کارشناسی و فنی خود را ادامه می‌دهند تا موضوعات فنی و کارشناسی را برای دور آتی مذاکرات سیاسی که هفته آینده در وین اتریش برگزار می گردد، «آماده سازی» کنند.

ریاست هیات ۱+۵ را در مذاکرات کارشناسی نیویورک، «استفان کلمنت» دستیار ویژه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده داشت.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ۱۵ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکرات سیاسی برای نگارش متن جامع توافق با گروه ۱+۵ از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: رسیدن به نتیجه بستگی به حسن نیت طرف غربی دارد.

وی افزود: چهار دور مذاکرات سیاسی در نظر گرفته شده است که از هفته آینده در وین آغاز می‌شود که در آن مذاکرات آغاز به نگارش متن برنامه جامع توافق با کشورهای غربی می‌کنیم.

وزیر امورخارجه درپاسخ به سووالی دربارهٔ اینکه آیا امکان تمدید زمان ۶ماه تعیین شده در توافق ژنو وجود دارد؟ گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یک پروسه یک ساله انجام می گردد و بر این اساس می‌تواند تا بهمن ماه امسال ادامه یابد.

وی اظهار داشت: البته توافق ژنو یک دوره نخستیه ۶ ماهه دارد که امیدواریم در همان دوره به نتیجه برسیم که رسیدن به نتیجه بستگی به حسن نیت طرف غربی دارد.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران گفت که از نظر دولت متبوعش و با توجه به توافقات صورت گرفته، ایران و گروه ۱+۵ آماده تدوین پیش نویس قرارداد نهایی توافقات هسته‌ای می باشند.

هارف افزود که کشورهای مذاکره کننده در بسیاری از موارد به توافق رسیده‌اند و امیدوارند قرارداد نهایی در ۲۰ جولای آماده شود.

قرار است دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح سیاسی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه ۱+۵ هفته آینده در وین برگزار شود.

نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در حاشیه سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی. تی۲۰۲۴ از هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل ) برگزار شده و تا ۱۹ اردیبهشت (۹ می) در مقر سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد، برگزار شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.