مذاکرات هسته‌ای با مبنای فرهنگ عاشورایی باشد/ کربلا یک قانون و عاشورا الگوی تمام‌عیار سیاسی است

اردیبهشت ۱۴۰۳

جانشین سابق ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه عاشورا مهمترین الگوی سیاسی است، گفت: مذاکرات هسته‌ای کشورمان با طرف غربی باید با مبنای فرهنگ عاشورایی باشد، چراکه هر روز عاشورا و هر زمینی کربلاست، هروقت شرایطی که در کربلا رخ دهد، عاشورایی دیگر خلق می‌شود.

“حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مجتبی ذوالنور” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش و تاثیر نهضت عاشورا در الگوهای سیاسی کشور اظهار داشت: عاشورا نه تنها یک الگوی مطرح شده، بلکه مهمترین الگوی سیاسی است، این نمونه را می‌توان الگوی تمام‌عیار و کاملی در این زمینه محسوب کرد.
 
وی با بیان اینکه باید در عاشورا اندیشید، ادامه داد: دو نظریه در مورد عاشورا وجود دارد؛ یک نظر این است که عاشورا واقعه‌ای مثل حوادث درشت و ریز و تلخ و شیرین تاریخ بوده، بنابراین تاریخ مصرف معینی دارد و لذا تکریم، تجلیل و بزرگداشت عاشورا امری بی‌مورد است. این رویکرد، تجلیل از سالگرد کشته‌شدگان جنگ جهانی را مورد توجه قرار داده و می‌گوید “چرا سالگرد جنگ جهانی را که جمع کثیری از دست رفتند، تجلیل نمی‌شود؟” بنابراین نباید در شیپور عاشورا دمید، حتی بعضی صاحبان این تفکر ممکن است عاشورا را یک الگوی خشونت‌بار تلقی کنند.
 
حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به سخنان مغرضانه عبدالکریم سروش مبنی بر اینکه خشونتی که در کربلا رخ داد، نتیجه خشونتی بود که پیغمبر اکرم (ص) در بدر مرتکب شد، بنابراین چیزی که عوض دارد گله ندارد، تصریح کرد: فردی همچون سروش و همفکران وی معقتدند ترویج فرهنگ شهید و شهادت فرهنگ خشونت در جامعه است، و اگر در جامعه‌ای کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان می گردد؛ منطق آنها در عزاداری برای امام حسین (ع) و بزرگداشت عاشورا به تمسخر گرفته می‌شود.
 
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه نگاه و نظریه دوم را مهمترین نگاه دانست و در تشریح آن گفت: بر این اساس کربلا یک قانون، الگو و معیار است، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا به دو مورد از آن اشاره کردند: یکی قبل از حرکت به کربلا، زمانی که امام حسین(ع) خبر مرگ معاویه را شنید که یزید به عنوان خلیفه مسلمین به تخت نشست، فرمود: اگر کسی مثل یزید بر تخت بنشیند، فاتحه اسلام خوانده است، ایشان فرمودند؛ “کسی مثل یزید”، نفرمودند “زمانی که یزید حاکم شد”، بنابراین ایشان برای تمام اعصار، قرون و تاریخ آینده جهان الگو تعیین می‌کند که هر وقت حاکم فاسد و لاابالی باشد و از قانون خدا فاصله بگیرد، باید نگران عاقبت اسلام بود.

وی افزود: اباعبدالله(ع) در زمانی که استاندار مدینه اصرار داشت شبانه از ایشان بیعت بگیرد، نفرمودند من با یزید بیعت نمی‌کنم، ایشان اوصاف رذیلانه یزید و صفات فضیله اهل بیت را برشمرده و فرمودند “یزید سگ باز  شارب الخمر بوده و فسق علنی انجام می‌دهد، کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمی کند،” الگوی عملی امام(ع) این است که انسان‌های اهل فضیلت، پاک و خدامحور نباید زیر بیرق ظالمین و فاسدین رفته و تن به ذلت دهند.
 
 حجت‌الاسلام ذوالنور، کربلا را مانند قانون دو دوتا و چهار تا دانست و تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای کشورمان با طرف غربی نیز، باید با مبنای فرهنگ عاشورایی باشد، چراکه هر روز عاشورا و هر زمینی کربلاست، هروقت شرایطی که در کربلا رخ داد واقع شود، عاشورایی دیگر خلق می‌شود.

جانشین سابق ولی‌فقیه در سپاه در پایان خاطرنشان کرد: ما باید به فرمایشات راهگشا و جانبخش “رهبر معظم انقلاب” برگردیم که فرمودند؛ درسها و عبرت‌های عاشوا باید مدنظر قرار گیرد، چرا که یک مقصد حیاتبخش است، این مهم باید الگوی اساسی حرکت همه آزادمردان جهان قرار بگیرد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.