مراجعه به دادگاه ها کاهش می یابد

جام جم آنلاین: رئیس قوه قضائیه در حضور مقام معظم رهبری گزارش جامعی از عملکرد دستگاه قضا از سه سال گذشته تاکنون ارائه کرد وگفت: بنده این بشارت را می دهم که طرح عظیمی در آستانه کلید خوردن است که با اجرای آن بسیاری از مراجعات مردمی به دستگاه قضا کاهش یافته و پیگیری پرونده ها و ابلاغهای قضایی به صورت اینترنتی انجام می شود که به صورت آزمایشی به زودی این طرح از تهران آغاز می شود.

 آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح چهارشنبه در دیدار مسئولان عالی قضایی و قضات با مقام معظم رهبری در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) گزارش مبسوطی از عملکرد دستگاه قضا طی سه سال گذشته تاکنون ارائه کرد.

وی به دو نکته کلیدی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته اشاره کرد و گفت: حضرتعالی در هفتم تیرماه سال ۹۰ قدرت و اقتدار و اعتماد مردمی را لازمه دستگاه قضا دانستید که در این خصوص اقداماتی انجام شده است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: از ۳۳ سال گذشته تا کنون بسیاری از افراد و قضات جذب شده در دستگاه قضا به مرز بازنشستگی رسیده اند حال آنکه توسعه شهرها و تراکم جمعیت نیاز قاضی را چند برابر کرده است. بر اساس آمارها و میانگین استاندارد جهانی در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۱۹ قاضی نیاز است در حالی که این آمار در ایران در ازای ار ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۰ قاضی است و این نشان می دهد که کار قضات ما چقدر سنگین است.

وی اظهار داشت: ما برای رفع این مشکل جذب دانشجویان و نخبگان و دانشگاهیان را برای امر قضا در دستور کار قرار دادیم و در سال ۹۰ بیش از ۱۵ هزار نفر در آزمون سراسری قضات شرکت کرده و یکهزار و ۳۳۱ نفر پذیرش شده و در حال گزینش هستند. البته با توجه به فراخوان عمومی و طرح نخبه گزینی و معافیت نخبگان از آزمون کتبی و ارائه تسهیلات خاص امیدواریم به زودی مشکل کمبود قضات در آینده ای نزدیک برطرف شود.

رئیس دستگاه قضا تقویت نظارت دیوانعالی کشور بر محاکم را یکی از مهمترین برنامه های قوه قضائیه عنوان کرد و افزود:هم اکنون قضات عالی رتبه به استانها رفته و با نگاه جدید و نقادانه بر محاکم نظارت و رسیدگی می کنند. بر اساس آمارها دادسرای انتظامی قضات در بازرسیهای ویژه خود در سال گذشته به ۱۱ استان سفر کرده و یکصد مورد نظارت و بازرسی داشته اند که با تشکیل شورای عالی نظارت چالشها در حال برطرف شدن است.

وی برخورد قاطع با فساد در ابعاد مختلف را یکی از مهمترین اقدامات قوه قضائیه در این چند ساله عنوان کرد و افزود: همانطور که شاهد بودید در سال جاری محاکمه مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفت و محکومیتهای آنان در اسرع وقت و حتی در ملاء عام اجرا شد. این اقدامات بنا به گفته نیروی انتظامی منجر به کاهش ۱۵ درصدی جرائم خشن شده است. حتی نرخ رشد زندان که در سال ۸۹ حدود ۲۰ درصد بوده در سال ۹۰ به ۳ درصد رسیده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.