مراجعه خودروها iبه معاینه فنی کم شد

این خبر امروز شنبه ۶ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

مراجعه خودروها iبه معاینه فنی کم شد

عصر خودرو : معاون iبهره برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از کاهش ۴۳ درصدی میزان مراجعه خودروهای سواری از وقت ابلاغ قانون پنج ساله معاینه فنی خودروها iبه مراکز معاینه فنی خبر داد.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو iبه نقل از موج حسین مقدم  با اعلام این مطلب و با اشاره iبه سطح بالای استاندارد خودروهای اروپایی، افزود: با در نظر گرفتن اینکه مدت اعتبار معاینه فنی در کشورهای اروپایی یک یا دو سال در نظر گرفته شده و با توجه iبه پایین بودن سطح استاندارد خودروها در کشور، می توان گفت؛ افزایش مدت معافیت معاینه فنی خودروها از وقت تولید در کشور اقدامی غیر کارشناسانه بوده است.
وی اظهار داشت: در تبصره ۲ ماده ۵ آئین نامه اجرایی نحوه معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب سال ۸۲ هیئت وزیران iبه طور مستقیم بر معافیت خودروهای صفر کیلومتر نسبت iبه اخذ برگه معاینه فنی تا دو سال پس از تولید اشاره شده در حالی که در ماده ۹ قانون اخذ جرایم رانندگی تازه ( مصوب اسفند ۱۳۸۹) تصریح نموده رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می گذرد برگه معاینه فنی را iبه همراه داشته باشند و درصورت مطالبه ماموران راهنمایی و رانندگی آن را ارئه نمایند.
وی تصریح نمود: از آنجایی که پلیس راهور ناجا iبه عنوان تنها مرجعی است که معاینه فنی وسایل نقلیه را کنترل می نماید بر همین اساس موضوع افزایش مدت معافیت خودروها اینگونه تلقی می گردد.
مقدم با اعلام اینکه، الزما نقص فنی پس از گذشت مدت پنج سال از کارکرد وسیله نقلیه ایجاد نمی شود، بیان داشت: بعنوان مثال لنت ترمز یک خودرو حداقل در طول مدت پنج سال باید دو یا سه بار تعویض شود.
وی ابراز داشت: قانون پنج ساله شدن اعتبار معاینه فنی خودروها در کشور در شرایطی مصوب شد که هم اکنون در بعضی از کشورها خودروها پس از گذشت پنج سال از کارکردشان اسقاط و از رده خارج می شوند.
معاون iبهره برداری ستاد معاینه فنی بیان داشت: درصد قابل توجهی از تصادفات رانندگی مربوط iبه وجود نقص فنی در وسایل نقلیه است و چنانچه وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در بازه وقتی کوتاه برای انجام تست های لازم iبه مراکز معاینه فنی مراجعه نمایند بدون شک iبه میزان قابل توجهی از آمار تصادفات و تلفات رانندگی کاسته می گردد.
مقدم در ادامه از کاهش میزان مراجعات دارندگان موتورسیکلت iبه مراکز معاینه فنی سخن iبه میان آورد و گفت: با توجه iبه اینکه گفته می گرددهم اکنون بیش از چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت در کلان شهر تهران در حال تردد است اما در شش ماه اول سال جاری تنها ۲۵۹ دستگاه موتورسیکلت iبه مراکز معاینه فنی مراجعه نموده اند.
وی در پایان خاطرنشان نمود: میزان مراجعات این وسیله نقلیه در سال جاری نسبت iبه سال گذشته با ۵۸ درصد کاهش روبرو شده است.

شنبه ۶ آبان   ۴:۴۲

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.