مراسم هفته ملی سلامت بانوان ایران برگزار شد

مراسم هفته ملی سلامت بانوان با حضور معاون امور زنان و خانواده؛ نش، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

مراسم هفته ملی سلامت بانوان ایران برگزار شد

به گزارش ممتاز نیوز، نشستی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اساتید و متخصصان این حوزه در روز ۲۵ مهر، برگزار شد. این نشست با هدف ارائه و آغاز برنامه هفته ملی سلامت به همت دانشگاه شهید بهشتی و اشتراک برنامه‌هایی با معاونت امور زنان و خانواده، تهیه و تدارک دیده شد، و در پایان مراسم از مدافعان سلامت و کادر درمان تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

خزعلی در ابتدا، با تاکید بر اهمیت سلامت بانوان، عنوان کرد: سلامت بانوان را باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد و لوایح و برنامه هایی را بایددر بخش قانون گذاری پیش بگیریم تا بتوانیم زمینه سلامت زنان را افزایش و گسترش دهیم. از این رو؛ باید برنامه ویژه‌ای برای سلامت روان بانوان نیز داشته باشیم، چراکه تاثیرگذاری آن بر جسم، خانواده، فرزندان یک خانواده مشهود است.

وی ادامه داد: زندگی زنان سرپرست خانوار بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر بانوانی، سرپرست خانواده نباشند، محور اصلی تغذیه سالم و زندگی پاک یک خانواده به شمار می‌روند و باید به سلامت آن‌ها که موجب ارتقاء سلامت در همه زمینه‌های مختلف می‌شود، توجه ویژه داشت.

خزعلی ادامه داد: در مراسم زنان روستایی نیز آمار هایی ارائه شد، که نشان می دهد هر جایی که زنان روستایی بیشتر به کار گرفته شدند، ۲۰ درصد بازدهی بیشتر شده است. به هر حال؛ توجه به سلامت زنان روستایی، باعث ماندگاری روستاها، عدم مهاجرت به شهرها و شکوفایی تولید است و این را باید قدر بدانیم. همچنین تامین بیمه سلامت و بهداشت بانوان در بسیاری از روستاها از ۵ درصد در سال ۵۷ به ۹۷ درصد رسیده است، اما هنوز هم کفایت نمی‌کند و باید زنان روستایی ، عشایر و همه بانوان را تحت پوشش انواع بیمه قرار بدهیم.

معاون رییس جمهور گفت: در سفرهای استانی لزوم توجه افزون و رسیدگی به زنان عشایر مشهود بود. چراکه با شرایط خاص و سخت زندگی‌شان، زمینه سلامت برای آن‌ها آنگونه که شایسته است فراهم نیست و این مسئله نیاز به راهکار اساسی دارد.

خزعلی با بیان اینکه کرونا مسئله جدی این روزها است، افزود: امروز به سلامت بانوان و بهداشت روانی نامگذاری شده و باید توجه داشت که بانوان به لحاظ روحی و روانی آسیب‌پذیرتر هستند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. چراکه طبق تحقیقات در دوران کرونا آسیب‌هایی نظیر؛ بی‌اشتهایی، استرس و افسردگی در مردان ۱۰ درصد و در زنان ۲۷ درصد بوده است. همچنین در افراد زیر ۵۰ سال نیز آسیب های روانی در مردان به بالای ۴۰ درصد اما در زنان به بالای ۶۰ درصد می‌رسد. این نکات نشان می‌دهد که آسیب ها بیشتر به سمت بانوان متمایل شده و باید راهکارهای مناسبی از جانب حاکمیت و مراکز متولی سلامت، برای آن‌ها تدارک دیده شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: درست است که آمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است. اما آسیب همین اتفاق هم، به زندگی خانواده و زنان وارد می‌شود. چرا که زنان سرپرست خانوار بیشتر می شوند، در حالیکه می‌توان با بسیاری از مرگ و میرها، با تغذیه سالم و تغییر در سبک زندگی مقابله کرد.

در پایان مراسم، خزعلی به همیاری و کمک افراد متخصص و کاردان در این زمینه ابراز امیدواری کرد و گفت: باید برای سلامت بانوان به لحاظ روحی،جسمی و اجتماعی، برنامه هایی را به صورت اجرایی و عملیاتی داشته باشیم و در این مسیر از نظرات و ارایه راهکار توسط نخبگان و صاحب نظران استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.