مرام «بهروز» را دوست‌دارم

جام جم آنلاین: ایمان صفا از بازیگران جوان و مستعدی محسوب می‌شود که این روزها مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی را روی آنتن شبکه سه دارد. او در این مجموعه نقش «بهروز» را بازی می‌کند.

گرچه او در کار خلاف است، اما بازی شیرین او باعث شده تا مخاطب با او همراه شود و احساس بدی نسبت به او که یک خلافکار است، نداشته باشد.

ایمان صفا می‌گوید تلاش کرده تا این نقش را به شکلی مطلوب اجرا کند.

یکی از امتیازات مجموعه‌های مناسبتی، دیده شدن بازیگران است، چون این آثار مخاطبان زیادی دارد و بینندگان هر شب سریال مناسبتی را دنبال می‌کنند. مناسبتی بودن مجموعه خداحافظ بچه تا چه میزان در انتخاب شما تاثیرگذار بود؟

من به دنبال بازی در یک مجموعه مناسبتی نبودم و این مسأله در انتخاب من نقشی نداشت. آنچه من را برای بازی در سریال خداحافظ بچه ترغیب کرد، شناختی بود که از عوامل این سریال داشتم. من کار بازیگری را با منوچهر هادی شروع کردم. بنابراین کاملا او را می‌شناختم و می‌دانستم نسبت به کاری که انجام می‌دهد، اشراف دارد. با داوود هاشمی، تهیه‌کننده این مجموعه هم قبلا مجموعه عملیات ۱۲۵ را کار کرده بودم. البته قرار بود در مجموعه‌های «پنجمین خورشید» و «پنج‌کیلومتر‌تا‌بهشت» هم که ویژه رمضان ساخته شد بازی کنم، اما به دلیل تداخل بازی‌ام در سری اول و دوم مجموعه عملیات ۱۲۵ نتوانستم در این مجموعه‌ها حضور داشته باشم. یکی دیگر از مواردی که برایم در سریال خداحافظ بچه مهم بود، حضور سجاد ابوالحسنی در مقام نویسنده و علیرضا افخمی به عنوان مشاور سریال بود. مجموع این عوامل باعث شد تا بازی در این مجموعه را بپذیرم.

فیلمنامه مجموعه خداحافظ بچه همچون رسم قدیمی مجموعه‌های مناسبتی همزمان با تولید، نوشته می‌شود. وقتی پیشنهاد بازی در نقش بهروز به شما شد، چند قسمت از فیلمنامه این مجموعه آماده بود؟

دو تا سه قسمت از فیلمنامه آماده بود که من آن را خواندم. البته قصه کلی مجموعه نوشته شده بود و من با صحبت‌هایی که با منوچهر هادی داشتم، درباره نقش بهروز کاملا شناخت پیدا کردم و می‌دانستم این شخصیت چه ویژگی‌هایی دارد. بنابر این با مشورت‌هایی که در طول کار با کارگردان و علیرضا افخمی داشتم، مطمئن بودم با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوم و می‌توانم نقش را ایفا کنم. قبل از تولید این سریال درباره جزئیات نقش خیلی صحبت کردیم و کاملا با شناخت کامل نقش بهروز را بازی کردم. سجاد ابوالحسنی زمانی که متوجه شد نقش بهروز را قرار است من بازی کنم با توجه به سبک و سیاق بازی‌ام این نقش را نوشت. نقش بهروز خیلی به سبک کاری من نزدیک است و فیلمنامه منسجم «خداحافظ بچه» کمک زیادی برای درآوردن نقش بهروز به من کرد.

قبل از روی آنتن رفتن مجموعه خداحافظ بچه، سریال مهمانان ویژه با بازی شما پخش شد. در این مجموعه نقش پسر خلافکار خانواده با نام سعید را بازی می‌کردید و در مجموعه خداحافظ بچه هم نقش بهروز را بازی می‌کنید که او هم آدم خلافکاری است. به نظرتان بازی مداوم در چنین نقش‌هایی باعث نمی‌شود مخاطب تصور کند که شما می‌خواهید فقط نقش‌های منفی را بازی کنید؟

نه، فکر نمی‌کنم مخاطب چنین تصوری درباره من پیدا کند. گرچه سعید و بهروز در یک خصوصیت با یکدیگر مشترک هستند و آن هم خلاف بودن این دو شخصیت است؛ اما تفاوت‌های عمده‌ای دارند که قابل قیاس با یکدیگر نیست. خلاف بودن شخصیت سعید در مجموعه مهمانان ویژه در قالب یک کار فانتزی بود، اما خلافکاری‌های بهروز در فضای واقعی رخ می‌دهد. هر زمان نقشی به من سپرده می‌شود تلاش می‌کنم در ابتدا خودم درک درستی درباره نقش پیدا کنم و بعد، آن را به نحو مطلوبی اجرا کنم. زمانی نقش برای مخاطب باورپذیر می‌شود که بازیگر قبل از هر چیز خودش آن را باور کرده باشد.

هر نقشی باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بازیگر را برای پذیرش نقش ترغیب کند. کدام ویژگی شخصیت بهروز برایتان جالب بود؟

به هر حال بهروز شخص با مرامی است و با وجود آن که دوستش مرتضی دزدی‌های او را لو می‌دهد، اما بدون آن که از او دلخور شود هر وقت لازم باشد به او کمک می‌کند. مرام و معرفت شخصیت بهروز برایم جالب بود.

شخصیت بهروز با تصویر خلافکارهایی که تاکنون در آثار تلویزیونی نشان داده شده، تفاوت‌هایی دارد. دیالوگ‌ها و واکنش‌های او در برخورد با دوستش مرتضی که مرتب دزدی‌های او را لو می‌دهد، فرق می‌کند. از آنجا که بازیگر بداهه‌گو هستید، در این مجموعه تا چه میزان بداهه داشتید؟

من در کارهایی که انجام می‌دهم، سعی می‌کنم با نظارت کارگردان در هر جایی از نقش که ایجاب می‌کند، بداهه داشته باشم. این مساله در مجموعه مهمانان ویژه خیلی اتفاق افتاد. اما در خداحافظ بچه نیازی نبود دیالوگی اضافه کنم، زیرا سجاد ابوالحسنی با توجه به شناختی که از شخصیت من داشت، دیالوگ‌های بامزه‌ای هم برایم نوشته بود و من چیزی به آنها اضافه نمی‌کنم. فقط سعی می‌کنم بهروز واکنش‌های بامزه‌ای هم داشته باشد. در ارتباط با این عکس‌العمل‌ها هم مرتب با منوچهر هادی مشورت می‌کنم و هر جا لازم باشد. این کار را انجام می‌دهم. البته گاهی هم پیش می‌آید که کارگردان قبول نمی‌کند و دلایل قانع‌کننده‌ای در این باره دارد.

بیشتر صحنه‌های بازی شما در مجموعه خداحافظ بچه با شهرام حقیقت دوست است. بازی در کنار او برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشت؟

من قبل از این کار در یک تله فیلم در کنار شهرام حقیقت‌دوست بازی داشتم. او بازیگر دوست داشتنی است و کمک زیادی هم به بازیگر نقش مقابلش می‌کند. در مجموع همکاری خوبی برایم بود. امیدوارم این مجموعه بتواند نظر مردم را جلب کند.

فاطمه عودباشی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.