مرتضی نبوی:بنی صدر به دنبال روی کارآوردن مجلسی همسو با خود بود

خبرگزاری آریا – سیدمرتضی نبوی با اشاره به این‌که احزاب باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند، گفت: تامین مالی احزاب از سوی نظام از انحراف و وابستگی آنها به اربابان قدرت و ثروت جلوگیری و از هرگونه ساختار شکنی توسط احزاب ممانعت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که الگوی تشکیلاتی ما در ایران حزب جمهوری اسلامی و آموزه های شهید بهشتی است، افزود: شهید بهشتی حزب را به عنوان معبد و محل عبادت تلقی می‌کرد و معتقد بود برخی از وظایف دینی و عبادی ما جز از طریق کار دسته جمعی تعمیم پیدا نخواهد کرد.
وی با اشاره به آیه واعتصموا بحبل الله گفت: بر اساس این آیه باید به ریسمان الهی چنگ زد، البته نه تک تک، بلکه به صورت دسته جمعی تا از هرگونه تشتت و تفرقه به دور باشیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که تفرقه و دعوا باعث از بین رفتن ابهت نظام اسلامی خواهد شد، تصریح کرد: چنگ زدن به ریسمان الهی در حقیقت تبعیت و پیروی از قرآن و ولایت فقیه است، لذا برای رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی خود باید به ریسمان ولایت و کتاب الهی چنگ زنیم .
وی با اشاره به این که بر اساس اعتقادات شهید مطهری حزب به عنوان بازوی ولایت فقیه سبب بسط ید و زمینه سازی برای آن است، افزود: از طریق تشکیلات و اقدامات حزبی آرمان‌های ولایت راحت تر و بهتر پیاده می شود.
این عضو موسس جامعه اسلامی مهندسین خاطر نشان کرد: ما همواره باید آموزه‌ها و تعلیمات فراگرفته از محضر بزرگان را مد نظر قرار دهیم.
نبوی در ادامه به خاطره ای از صلابت، شجاعت و تدبیر شهید آیت الله بهشتی اشاره و تصریح کرد: پس از آنکه بنی صدر باترفندهای تبلیغاتی خاص منجر به کسب رأی از مردم شد و در مقابل رقیب وی که کاندیدای حزب جمهوری اسلامی بود، از تصدی کرسی ریاست جمهوری بازماند، برخی از بزرگان حزب بر اساس این شکست معتقد بودند، نباید حزب جمهوری در انتخابات مجلس وارد عرصه شود.
وی اضافه کرد: این درحالی بود که بنی صدر به دنبال روی کارآوردن مجلسی همسو با خود بود.
نبوی با اشاره به این‌که شکست جلال الدین فارسی به عنوان کاندیدای حزب جمهوری منجر به سستی و اختلاف در درون حزب شد، تصریح کرد: پس از روی کارآمدن بنی صدر وی با روزنامه انقلاب خود مرتب در پی ترور شخصیتی افراد حزب جمهوری بود.
این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تشکیل جلسه‌ای در دفتر حزب جمهوری در خیابان سرچشمه اشاره و با بیان این مطلب که در این نشست آیت الله موسوی اردبیلی معتقد بود با شرایطی که برای حزب پیش آمده، نباید در انتخابات مجلس شرکت کنیم، افزود: در چنین شرایطی شهید بهشتی با بیان و منطق قوی و شمرده مطرح کردند که باید در انتخابات مجلس شرکت کنیم و مطمئنم که پیروز خواهیم شد.
وی با بیان این‌که جمع بندی جلسه مذکور این بود که حزب در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کند، بیان داشت: در شرایط ناامیدکننده که احتمال می رفت مجلسی روی کارآید که اکثریت آن دست بنی صدر باشد، ائتلاف بزرگی بین حزب جمهوری اسلامی، روحانیت مبارز تهران، سازمان مجاهدین و برخی تشکل‌ها پدید آمد که مانع از به وجود آمدن مجلسی با اکثریت طرفداران بنی صدر شد و در آینده نیز شاهد بودیم که همین مجلس دست به استیضاح بنی صدر زد.
این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که ما باید تلاش کنیم اعتمادی را از سوی افرادی که کار تشکیلاتی و حزبی منسجم و قوی در بین مردم انجام داده اند به وجود آوریم، خاطر نشان کرد: سابقه تحزب در کشور به ویژه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مثبت نیست.
نبوی با اشاره به این‌که برخی از احزاب وابسته به شرق و غرب بودند و منافع گروهی خود را پیگیری می کردند، گفت: لذا به همین دلیل در سابقه تاریخی مردم ایران اعتمادی به حزب وجودندارد.
وی تاکید کرد: احزاب باید به قدری شفاف حرکت کنند که این احساس در مردم شکل گیرد که احزاب به دنبال کار صادقانه هستند تا جذب تشکل های سیاسی شوند.
نبوی باتاکید بر این‌که اهداف حزب باید این باشدکه مکتب اسلام ناب محمدی را ازطریق حزب گسترش بدهد، افزود: حزب باید بتواند ثابت کند بازوی توانمندی برای ترویج فرهنگ قرآنی و بسط ید ولایت فقیه است؛ چرا که در این صورت موانع فرهنگی و ذهنی در جامه در خصوص احزاب برطرف خواهد شد.
این عضو موسس جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: احزاب نباید فقط در فصل انتخابات فعال شوند، بلکه باید برنامه های آموزشی و کادرسازی داشته باشند.
وی با بیان این‌که احزاب با فعالیت‌های خود جوانان را علاقمند به ورود به عرصه های سیاسی و کار تشکیلاتی کنند، بیان داشت: ورود جوانان به احزاب و تشکل ها منجر به افزایش آگاهی‌های آنها در عرصه های مختلف اعم از سیاسی و اعتقادی شده و برای بهتر ادراه شدن کشور در ابعاد مختلف توسط آنان تاثیرگذار است.
این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام مهمترین معضل و مانع پیش روی احزاب را تامین مالی احزاب دانست و تصریح کرد: مسئولان نظام باید از طریق قانون مبالغی را برای فعالیت احزاب پیش بینی کنند تا مانع از آن شوند که احزاب به سوی سرمایه داران دست دراز کنند؛ چراکه این سرمایه داران در صورت تامین مالی آنها انتظارات غیر معقولی از احزاب خواهند داشت.
وی با اشاره به این‌که احزاب نباید به اربابان قدرت متصل شوند بیان داشت: وابستگی به اربابان قدرت منجر به انحراف احزاب و تشکل ها خواهد شد.
نبوی ادامه داد : اگر نظام منافع مالی احزاب را تامین کنند آنها بهتر و بیشتر درخدمت اهداف نظام خواهندبود.
این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام که با پایگاه خبری جامعه اسلامی مهندسین گفت وگو می کرد فزود: البته احزاب باید در چارچوبهای قانون اساسی حرکت کرده و دنبال ساختار شکنی نروند؛ چراکه این اقدامات منجر به تبدیل شدن حرکت آنها به حرکت های ضد حزبی خواهدشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.