مردان در دام سکوت

جام جم آنلاین: مردان چهار برابر بیشتر از زنان به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند.

چندی پیش پژوهشگران بریتانیایی و ژاپنی طی تحقیقی مشترک در دانشگاه هیروشیمای ژاپن موفق به کشف ژنی به نام «ART gene» شدند که گفته می‌شود بروز جهش و اختلال در آن ارتباط بسیار زیادی با تومورهای سرطانزای حنجره دارد.

آنها با تحقیق روی اعضای یک خانواده آمریکایی که برخی از آنها به سرطان حنجره مبتلا بودند، متوجه شدند اختلالاتی نیز در مو، انگشت و دندان پنج نسل از افراد این خانواده دیده می‌شود.

با خونگیری و تحلیل نمونه‌های خون دو گروه ۱۳ نفره مبتلا و غیر مبتلا به سرطان حنجره مشخص شد همه مبتلایان به این سرطان با جهش در ژن «ART» مواجه بوده‌اند.

حنجره در ناحیه گردنی مجرای تنفسی، درست زیر حلق قرار دارد و عضوی غضروفی با دو لایه ماهیچه است که علاوه بر کارکردی که طی تنفس یا بلع دارد، با استفاده از تارها یا طناب‌های صوتی نیز امکان تولید ارتعاش‌های صوت‌ساز و بیان کلمات و جملات را در انسان فراهم می‌آورد.

شیوع سرطان حنجره معمولا بین افراد بالای ۴۵ سال و اغلب در میان مردان، بیش از زنان گزارش شده است. در سنین جوانی احتمال وقوع و شیوع کمتری دارد و علائم آن بسته به نوع، محل و گستردگی سرطان متفاوت است.

معمولا با ظهور نشانه‌هایی چون گرفتگی یا تغییر صدای طولانی مدت، احساس درد هنگام سرفه یا گلودردی که گویا قرار نیست خوب شود، برآمدگی و تورم و سفتی غدد لنفاوی، درد بدون بروز عفونت در گوش و مجاری شنوایی ، کاهش وزن و خس‌خس هنگام تنفس باید برای تشخیص دقیق و انجام آزمایش‌های مرتبط به پزشک مراجعه کرد.

میزان بهبودی سرطان حنجره با محل ایجاد و مقدار گستردگی آن وابسته است اما در صورتی که بموقع تشخیص داده شود تا حد بسیار زیادی قابل درمان و علاج خواهد بود.

با این حال، پس از گذر آن به مراحل پیشرفته‌تر، درد با تجویز داروها و روش‌های درمانی قابل تسکین و گسترش آن تا حدودی قابل کنترل خواهد شد مگر آن‌که به نواحی دیگر بدن کشیده شود و بافت‌های اساسی‌تری را درگیر سرطان کند که تهدیدکننده حیات بیمار خواهد بود.

علاوه بر آنچه محققان مذکور بتازگی یافته‌اند، پیش از این نیز اثر آسیب زای تنفس موادی چون آزبست، استعمال دخانیات، مصرف افراطی نوشیدنی‌های الکلی، کمبود ویتامین و مواد معدنی، مصرف نکردن میوه و سبزیجات (که در برخی پژوهش‌ها اثراتی حتی بیش از مصرف الکل بر گسترش تومورهای سرطانی مری داشته است) بخصوص پیاز و سیر و تا حدودی استفاده زیاد از نمک در پدید آمدن و گسترش بافت سرطانی حنجره بین مردها مشخص شده بود.

سرطان حنجره اگر به برداشتن تارهای صوتی بینجامد موجب از دست رفتن قدرت تکلم و ادای اصوات خواهد شد.

پرتودرمانی با لیزر یا جراحی، روش‌های معمول برای درمان یا جلوگیری از گسترش سرطان حنجره است اما بتازگی محققان موسسه‌ای در ماساچوست آمریکا موفق به ابداع ژلی شده‌اند که گفته می‌شود بر پایه پلی‌اتیلن‌گلیکول ساخته شده و می‌توان با استفاده از آن عوارض حاصل از ابتلا به سرطان حنجره را از بین برده، تارهای صوتی آسیب‌دیده را ترمیم کرد و قابلیت ارتعاش را به آنها بازگرداند. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.