مردم اهر و هریس نگران خروج پیمانکاران از منطقه زلزله‌زده می باشند

اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده مردم اهر و هریس گفت: تعداد زیادی از پیمانکاران مناطق زلزه‌زده به نشانه اتمام کارهای عمرانی در حال خروج از این منطقه می باشند به همین خاطر مردم دچار اضطراب شده‌اند و لذا دولت جدید باید مانع رفتن این اشخاص شده و تعهدات قبل را اجرایی کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، زمین‌لرزه‌های آذربایجان شرقی در سال دو زمین‌لرزهٔ نسبتاً شدیدی بودند که در روز شنبه ۲۱ مرداد مناطقی از این استان را لرزاندند؛ زمین‌لرزه‌ اول در ساعت ۱۶:۵۳ به وقت محلّی در ۱۷ کیلومتری اهر و زمین‌لرزه‌ای دوم در ساعت ۱۷:۰۴ به وقت محلّی در ۱۰ کیلومتری ورزقان رخ داد.

بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، ۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر مجروح شدند. در مجموع ۱۵۵ هزار نفر دچار اتفاق شدند که در اهر ۶۷ هزار نفر، ورزقان ۴۲ هزار نفر، هریس ۴۰ هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گیرد. بیشترین تلفات انسانی از روستاهای «باجه باج»، «گوردره» و «دبنو» و همچنین شهر ورزقان بوده‌است.

در محدوده این زمین‌لرزه‌ها ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد مسکونی دچار آسیب شده که از این تعداد ۵ هزار و ۳۲۹ واحد به طور کامل تخریب شده‌اند. در مجموع ۴۱۰ روستا دچار تخریب شده و ۶۵ روستا به طور کامل از بین رفته‌اند. ۱۲ روستای شهرستان ورزقان به طور کامل تخریب شده که هر یک از این روستاها حدود ۹۰۰ تا هزار نفر جمعیت داشتند که کمتر از ۴۰ درصد آنها جان خود را از دست داده‌اند.

عباس فلاح‌باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ وضعیت مردم زلزله‌زده این منطقه اظهار داشت: اقدامات خوبی در روستاها انجام شده و اکنون روستاها در وضعیت بهتری نسبت به شهرها قرار دادند.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ واحد مسکونی روستاهای هریس نیمه تمام باقی مانده است این واحدها در مرحله نهایی قرار دارند ولی به سبب نبود تسهیلات صاحبان آنها از ادامه ساخت بازمانده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ واحد مسکونی از روستاهای اهر نیز به صورت نیمه کاره رها شده است این واحدها نیز با معضل نبود تسهیلات مواجه‌اند.

فلاح باباجان با اشاره به وضعیت شهر اهر اظهار داشت: در اثر وقوع زلزله ۱۶۸۰ واحد مسکونی شهر اهر زیان دیده‌اند که از مجموع این واحدها فقط ۵۰۰ واحد پایان کار گرفته‌اند و بقیه آنها منتظر دریافت تسهیلات می باشند.

وی با انتقاد از وضعیت زیرساختی روستاهای اهر و هریس افزود: در اثر زلزله مدارس، مساجد و خانه‌های بهداشت روستاهای این دو شهرستان از بین رفته‌اند و با گذشت این مدت فقط دو مدرسه در حال ساخت است.

این نماینده مجلس با اشاره به تخریب بیمارستان هریس بر اثر این زلزله اظهار داشت: زلزله صد در صد بیمارستان هریس را تخریب کرد و اکنون تجهیزات این بیمارستان به یک مدرسه انتقال یافته است و با وجود تنگناها بسیاری از اقداماتی که باید در یک بیمارستان انجام شود قابل اجرا شدن نیست.

وی با اشاره به وضعیت آب و برق روستاهای زلزله زده گفت: برخی از روستاها هنوز برق ندارند و باید اقدامات لازم برای برق دار شدن این روستاها صورت گیرد.

فلاح باباجان با انتقاد از ترک پیمانکاران از منطقه زلزله‌زده اهر و هریس خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از پیمانکاران به نشانه اتمام کارهای عمرانی در حال رفتن از این منطقه می باشند به همین خاطر مردم دچار اضطراب شده‌اند دولت جدید باید مانع رفتن این اشخاص شود و تعهدات قبل را اجرایی کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.