مردم مخالف‌خوانها را دوست ندارند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

اسماعیل محمدی گفت: مردم مخالف‌خوان‌ها را دوست ندارند و من بارها مورد لعن و نفرین مردم واقع شدم، اما به خاطر عشقی که دارم می‌خواهم قساوت شمر را به مردم نشان دهم تا نفرین ابدی را نثار وی کنم.

اسماعیل محمدی پیشکسوت هنر تعزیه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ۶۳سال سن دارم و ۵۷ سال است که کارم تعزیه است. در زادگاه من، روستای نویس تعزیه‌خوانی قدمتی دیرینه داشت. هرساله تعزیه در آنجا برگزار می‌شد و من که عاشق تعزیه شده بودم از ۹سالگی وارد آن شدم.

وی در ادامه افزود: سالها در تعزیه شاگرد استاد هاشم فیاض از قدیمی‌ترین تعزیه‌خوانان ایرانی بودم و مخالف‌خوان شدم . هر نقش منفی را که در تعزیه وجود دارد فرا گرفتم و اجرا می‌کنم. نقش‌های مختلفی را تجربه کردم؛ سراپاخوانی،کوچک‌خوانی متفرق‌خوانی، مخالف‌خوانی و غیره را اجرا کردم.

اسماعیل محمدی مخالف‌خوانی را انتخاب خودش دانست و گفت:مردم مخالف‌خوان‌ها را دوست ندارند و من بارها مورد لعن و نفرین مردم واقع شدم اما به خاطر عشقی که دارم می‌خواهم قساوت شمر را به مردم نشان دهم تا نفرین ابدی را نثار شمر کنم و این وظیفه من است.

این استاد پیشکسوت تعزیه دربارهٔ نحوه آموزش این هنر توضیح داد: با توجه به مقتضیات روز اگر دانشگاهی یرای این رشته وجود آید خوب است. گرچه تعزیه‌خوان حرفه‌ای کارش را از کودکی آغاز می‌کند. کودک به مهد کودک میرود و بعد به دبستان و دبیرستان و ۱۲سال طول می‌کشد تا دیپلم بگیرد؛ تعزیه‌خوان هم باید پایه‌اش قوی باشد و از بچه‌خوانی کارش را آغاز کند و اگر هوش و ذکاوت داشته باشد می‌تواند به کمال برسد. کسی که وارد گروه ما می‌شود باید حداقل ۳۰یا ۴۰ سال تجربه تعزیه داشته و کار کرده باشد. تعزیه‌خوانی هم برای خودش گروه‌بندی دارد و درجه یک و دو  و سه دارد.

وی ویژگی‌های یک تعزیه‌خوان را برشمرد و افزود: تعزیه‌خوان باید موسیقی و ادبیات و میزانسن را بشناسد چون با همه اینها سرو کار دارد. باید بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. تعزیه دورنشینی دارد و تماشگران دور صحنه می‌نشینند پس این دو باهم ارتباط تنگاتنگ دارند. مردم مستمع می باشند و شبیه‌خوان از تماشگر منفک نیست. گاهی به حدی به هم نزدیک می‌شوند که باهم عزاداری می‌کنند. تماشاگر پیام شبیه‌خوان را دریافت می‌کند و به او می‌پیوندد و اینها همه به توانایی تعزیه‌خوان بستگی دارد.

انتهای پیام/الف
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.