مردودی از دوره راهنمایی حذف می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

ابراهیم سحرخیز گفت: در دوره راهنمایی به دنبال این هستیم که ارزشیابی توصیفی و کمی باشد، به این معنی که یک بخش نمره و بخش دیگر فعالیت‌هایی باشد که دانش‌آموز انجام می‌دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از سایت اطلاع رسانی دولت، ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا مردودی از دوره راهنمایی حذف خواهد شد»، اظهار داشت: در حال حاضر دوره راهنمایی به شیوه سالی ـ واحدی است ولی در نظام آموزشی جدید، فرمت و سیستم ارزشیابی و امتحانات تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ارزشیابی در دوره ابتدایی، توصیفی است که اصطلاحاً به آن فرایندمحور می‌گویند و در دوره راهنمایی به سمت ارزشیابی ترکیبی حرکت می‌کند به این معنی که ترکیبی از نتیجه و فرایندمحوری خواهد شد.

سحرخیز با بیان اینکه نتیجه‌محوری به معنی نمره است و فرایندمحوری جنبه توصیفی دارد، اضافه کرد: در دوره راهنمایی به دنبال این هستیم که ارزشیابی توصیفی و کمی باشد، به این معنی که یک بخش نمره و بخش دیگر فعالیت‌هایی باشد که دانش‌آموز انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه استرس، نگرانی یا افت تحصیلی در برخی دروس در مقایسه با بعضی کشورها بالاست، گفت: در حال حاضر معیارهای دقیق ارزشیابی را آنگونه که باید رعایت نمی‌کنیم و از روش‌های تدریس کهنه و سنتی به جای بهره‌ بردن از فناوری‌های نوین، استفاده می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: باید یادگیری در مدرسه اتفاق بیفتد و از روش‌ها و شیوه‌های نو و فناوری جدید استفاده شود؛ در این حالت اصلاً مردودی معنا ندارد، چون افت معنا نخواهد داشت؛ اگر در بعضی از دروس افت داریم قطعاً بدانید تنها دانش‌آموز مقصر نیست بلکه باید دنبال مقصر در کتاب‌های درسی، معلم، شیوه‌ها و محیط آموزش نیز بگردیم و ببینیم چه خلأهایی وجود دارد و حلقه مفقوده کجاست.

وی اظهار داشت: در نظام جدید آموزشی قرار است تمام فعالیت‌ها و علائق دانش‌آموز، محور ارزشیابی قرار گیرد و دیگر نگرانی مردودی وجود نخواهد داشت؛ به نظرم می‌رسد که باید نگاهمان را نسبت به ارزشیابی تغییر دهیم و به این سمت و سو برویم که در دنیا مردودی معنا ندارد و در راهنمایی نیز نباید معنا داشته باشد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.