مردی که با جعل عکس نکسوس ایکس سونی، خیلی‌ها را سر کار گذاشت!

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۹ مهر

هفته پیش خبر عجیبی در اینترنت منتشر شد، در حالی که خبرهای اولیه حاکی از آن بود که ال جی سازنده گوشی نکسوس بعدی است، ناگهان خبری همراه عکس‌هایی از گوشی نکسوس ایکس سونی منتشر شد.

تقریبا بیشتر وبلاگ‌های معتبر خارجی و بسیاری از وبلاگ‌های فناوری ایرانی این خبر را بازتاب دادند. بسیار عجیب بود که در آن واحد دو گوشی نکسوس وارد بازار شود، اما بعضی‌ها هم این مسئله را نشانه تغییر راهبرد گوگل دانستند و اینگونه فرض کردند که گوگل در پی عرضه همزمان گوشی‌های متنوع نکسوس به بار است.

اما شخصی که عکس‌های جعلی گوشی نکسوس ایکس سونی را منتشر کرده بود، در سایت گیزمودو به صورت مشروح در مورد کار خود توضیح داده است.

به نظرم دقت در اظهار نظرهای او می‌تواند مفید باشد و می‌تواند روی این مسئله تأکید کند که در برخورد با خبرهای مشکوک فناوری یا غیرفناوری، هیچگاه به خاطر جنجالی بودن خبر یا منتشر شدن آن در سایت‌هیا معتبر، عقل و ارزیابی شخصی خود را به کنار ننهیم.

کسی که مبادرت به این کار کرد، Ti Kawamoto نام دارد. او در ۱۴ اکتبر، اکانتی در پیکاسا درست کرد و عکس جعلی را آپلود کرد. فقط همین! او هیچ تلاش دیگری برای منتشر کردن خبر و یا ارائه آن به سایت‌های بزرگ خبر انجام نداد.

۱۶ ساعت بعد،  XperiaBlog متوجه عکس شد و در خبری نوشت که به عکس‌هایی از گوشی نکسوس ایکس در پیکاسا برخورده است و شاید این عکس‌ها واقعا درز کرده باشند.

بعد از این خبر، ۲۵ سایت خبری در مورد گوشی‌های موبایل در مقاله‌های جداگانه‌ای در مورد این گوشی نوشتند. با بازتاب خبر در سایت معتبر Verge (البته با شک و تردید و احتیاط)، خبر سر و صدای بیشتر به پا کرد، بعد از Vergeهم نوبت به گیزمودو رسید.

اینجا بود که متخصصان فتوشاپ وارد ماجرا شدند، آنها عکس‌ها را تحیل کردند و نظر دادند که عکس‌ها صد در صد جعلی‌اند، اما جالب بود که دلایلی که آنها ارائه داده بودند، درست نبود و جعل‌کننده فقط از فتوشاپ برای ساختن عکس استفاده نکرده بود.

خبر باز هم بیشتر در دنیای اینترنت پخش شد، طوری که گوگل کردن سونی نکسوس ایکس، ۹۰ هزار نتیجه به دست می‌داد!

اما کاواماتو -همان دروغ‌پرداز قصه ما- برای درست کردن تصویر از چه ترفندهایی استفاده کرده بود؟

او دکمه بالا و پایین بردن صدا، گوشه‌های تیز و دکمه گرفتن عکس را از گوشی Xperia Ion قرض گرفته بود. اما محل میکرو USB، دورین و فلش را از Xperia TL الهام گرفته بود.

اما به جای اینکه مثل خیلی‌ها از فتوشاپ برای درست کردن عکس جعلی استفاده کند که به سرعت قابل تشخیص بود، ترجیح داد با مدل‌سازی سه‌بعدی این کار را انجام دهد.

او در این کار دقت زیادی انجام داد و حتی ترتیبی داد که بازتاب نور منعکس‌شده از میزی که دوربین فرضا روی آن قرار داشت به شیوه درستی روی بدنه پشتی گوشی، نمایش داده شود!

حاصل کار عکسی واضح بود که با عکس‌های محو و فاقد کیفیتی که قبلا ما از گوشی‌های اسرارآمیز در اینترنت می‌دیدیم، تفاوت زیادی داشت و بسیار قانع‌کننده بود.

کاواماتو برای این دروغگویی مجموعا هفت ساعت و پنج دقیقه وقت صرف کرد، نرم‌افزارهای مورد استفاده او فتوشاپ و Blender بودند.


اما نتیجه و برداشتی که می‌توان از این مطلب داشت، بسیار فراتر از شیطنت یک نفر است:

– دروغ‌ باید متقاعدکننده و هنرمندانه بیان شود.

– رقابت سایت‌های خبری با هم باعث می‌شود که زیر فشار باشند و ناچار باشند حتی خبرهای مشکوک را بازتاب بدهند.

و کاش دروغ‌ها منحصر به گوشی‌ها بودند!

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. خیلی دور ، خیلی نزدیک : شک ، باور
  2. ۸٫۱ مگاپیکسل، وضوح عکس‌های گوشی C905 سونی اریکسون
  3. سونی اریکسون و گوشی‌های ‌تازه
  4. ثبت خاطرات زندگی با عینک جدید سونی
  5. مک‌ورلد ۲۰۰۸: اپل باریک‌ترین لپ تاپ جهان را به نمایش گذاشت


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.