مرد ۱۰میلیون دلاری پاکستان

جام جم آنلاین: حافظ محمد سعید موسس گروه شبه‌نظامی لشکر طیبه و مظنون به سازماندهی حملات تروریستی بمبئی سال ۲۰۰۸، در هفته‌های گذشته بعد از آن که دولت آمریکا اعلام کرد ۱۰میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود اختصاص داده است، ناگهان در صدر توجهات بین‌المللی قرار گرفت.

تعیین چنین جایزه‌ای عجیب به‌نظر می‌رسد زیرا سعید بندرت در خفاست و در مجتمع مسکونی در خارج از لاهور زندگی می‌کند و اکثرا با مردم در ارتباط است.

وزارت خارجه آمریکا سپس در مقام توجیه برآمد و اعلام کرد که در پی اطلاعاتی برای کمک به دستگیری سعید در آینده است و نه تلاش برای تعیین محل اقامت وی.

سعید پس از بیانیه وزارت خارجه آمریکا با ظاهر شدن در انظار عمومی و در یک کنفرانس خبری ۱۵ دقیقه‌ای مقامات آمریکا را ترغیب به دستگیری‌اش کرد و گفت: «ای کاش آمریکایی‌ها این پول را به خود من می‌دادند!» فوریه امسال شبکه تلویزیونی دبی موسوم به «الان‌تی‌وی» با وی مصاحبه‌ای انجام داد که آن را پیش‌رو دارید.

آیا موافق سیاست خارجی پاکستان در مورد روابط با هند و آمریکا هستید؟

هند دشمن پاکستان و هدف اصلی‌اش بی‌ثبات‌کردن این کشور است. بعد از سقوط داکا و جدایی بنگلادش، هند خواهان تجزیه بقیه این کشور پاکستان به همان شیوه است. هند و آمریکا جنبش‌های جدایی‌طلب در سند و بلوچستان را سازماندهی و شبکه بزرگ تروریستی در پاکستان راه‌اندازی کرده‌اند. من فکر می‌کنم مردم و تمام جهان باید درباره این موارد هوشیار باشند. قدم‌های برداشته‌‌شده برای دوستی میان هند و پاکستان و شروع قرارداد‌های تجاری کامله‌الوداد، دسیسه و توطئه است.

هند دشمن پاکستان است و دشمن باقی خواهد ماند. به همین دلیل باید اقداماتی برای حفظ خودمان از کینه و دشمنی‌اش به کار بندیم. در مورد روابط با آمریکا هم ما از روز اول با سیاست‌های اتخاذشده از سوی پاکستان ـ که باب میل آمریکاست ـ مخالف بوده‌ایم.

نباید اجازه استفاده از خاک پاکستان علیه افغانستان داده شود. این از همان ابتدا موضع اصولی و اخلاقی ما بود ولی از خاک ما برای این منظور استفاده شد. ایالات متحده و ناتو از پایگاه‌ها، راه‌ها، آسمان و راه‌های دریایی پاکستان استفاده کردند. ۱۰ سال است آنها با استقرار در پاکستان جنگ افغانستان را پیش می‌برند. آنها پاکستان را نابود کردند. با خشونت تمام و از طریق تروریسم و حملات انتحاری در حال حمله به پاکستان هستند و مردم اعتمادشان به یکدیگر را از دست داده‌اند و هر روز کینه و دشمنی‌ها عمیق‌تر می‌شود. با وجود این همه وقایع وحشتناک جای تاسف دارد که آمریکا هنوز هم پاکستان را نکوهش می‌کند. برنامه‌هایی برای کنار گذاشتن پاکستان از گفت‌وگوهای ایالات متحده با ملاعمر وجود دارد. کارهایی که تا پیش از این از سوی هند علیه پاکستان صورت می‌گرفت اکنون از سوی آمریکا انجام می‌شود. بنابر این ما روابط با دیگر کشورها را باید بر اساس حفظ منافع پاکستان ادامه دهیم. باید روشن شود چه کسی دوست و چه کسی دشمن ماست و به چه میزان.حفظ دوستی با آمریکا که سلاحش را روبه‌روی ما گرفته معنا ندارد. این بسیار دردناک و مایه تاسف است.

آیا از جنگ علیه آمریکا در افغانستان حمایت می‌کنید؟

واضح است که این جنگ به افغانستان تحمیل شده است. بنابراین ما مشروعیت نبرد افغان‌ها را تایید می‌کنیم. آنها در حال جنگ برای آزادسازی کشورشان هستند زیرا ناتو و آمریکا افغانستان را غیرقانونی اشغال کرده‌اند. افغان‌ها حق مسلم برای مبارزه در راه آزادی و کوتاه‌کردن دست اشغالگران را دارند.

آیا اعضای لشکر طیبه به‌طور شخصی در افغانستان در حال نبرد هستند؟

به‌ هیچ‌وجه. در این مورد ما هیچ ارتباطی با افغانستان نداریم. سابقا این اتهامات از سوی هندی‌ها زده می‌شد و اکنون آمریکا درباره نفوذی‌ها از داخل پاکستان شکایت دارد. افغان‌ها خودشان ناتو و آمریکا را شکست داده‌اند.

آمریکا، هند و سازمان ملل شما را تروریست خطاب می‌کنند. در این باره چه دارید بگویید؟

برادر عزیز، آمریکا ما را تروریست خطاب می‌کند در حالی که اکنون همه دنیا آمریکا را بزرگ‌ترین تروریست می‌دانند… هند ما را تروریست می‌نامد، اما خود هندی‌ها متهم به طرفداری از خشونت هستند. بیش از ۱۰۰ جنبش جدایی‌طلب در هند مشغول فعالیت‌ است.

هند در حال ارتکاب کشتار و جنایت در همه جاست. جنایتکار خودش را به جای قاضی جا زده است. هند و آمریکا راه را برای تروریسم از طریق تهمت‌زدن به دیگران هموار می‌کنند. آنها از تبلیغات در مورد تروریسم برای ساکت کردن مردمی که در پی عدالت هستند، استفاده می‌کنند و سیاست‌های مشابهی علیه ما نیز اجرا می‌شود. آیا هیچ حزب مذهبی یا سیاسی پاکستان، کشور یا بخشی از یک کشور را اشغال کرده است؟ آیا مردم پاکستان مشغول جنگ در داخل یک منطقه اشغال‌شده در هند هستند؟ هند چگونه به خود اجازه می‌دهد پاکستان را به تروریسم متهم کند؟ این مورد درباره آمریکا هم صادق است.

آنها خودشان تروریست هستند. ما به لطف الهی همیشه از آزادی سخن گفته‌ایم، وقتی از منطقه اشغالی کشمیر حرف می‌زنیم همه دنیا نظر ما را می‌پذیرد. موضوع کشمیر مورد تایید قرار گرفته و قطعنامه‌های سازمان ملل بر اشغال کشمیر صحه گذاشته و به تصویب رسیده‌اند. تمام جهان آمریکا را به دلیل اشغال افغانستان غاصب می‌داند. حتی مردم آمریکا خواهان خروج نیروهایشان از افغانستان هستند. وقتی چنین تقاضاهایی بالا می‌گیرد ما را تروریست می‌نامند!

هند شما را دشمن شماره یک خودش می‌داند. آمریکا اسامه بن‌لادن را در عملیاتی در ابیت‌آباد پاکستان به قتل رساند. اگر هند دست به چنین اقدامی علیه شما بزند چه خواهید کرد؟

ببینید، ما نه در غار زندگی می‌کنیم و نه در کوه‌ها مخفی شده‌ایم. ما در شهرهای پاکستان ساکنیم و در اجتماعات هزاران نفری سخنرانی می‌کنیم. ما در حیات اجتماعی پاکستان نقش داریم. همه دنیا درباره کارهای عام‌المنفعه جماعت‌الدعوه و اقدامات انجام شده برای رفاه و آموزش مردم خبر دارند. چنانچه با توجه به این تبلیغات اقدامی علیه من انجام شود، ان‌شاءالله با هند برخورد خواهیم کرد.

چندین کشور اسلامی بر این باورند که اسامه بن‌لادن باعث بدنامی اسلام شد و امکان اشغال افغانستان توسط آمریکا را فراهم کرد. درباره این ادعا چه نظری دارید؟

من فکر می‌کنم همه اینها تبلیغات آمریکا و غرب است. آنها فردی را بدون دلیل و مدرک و حکم دادگاه و به‌خاطر منافعشان بی‌آبرو کردند. هند نیز به همین شیوه درصدد بدنام‌کردن من است و در رسانه‌هایشان مرا تروریست می‌نامند. با این وجود وقتی این موارد در برابر دیوان عالی و دادگاه پاکستان مطرح شد آنها در مورد تروریست بودن یا ارتباط با هرگونه سازمان تروریستی از من رفع اتهام کردند. این دادگاه‌ها جماعت‌الدعوه را نیز در پرونده حملات بمبئی تبرئه کردند.

فارین پالیسی – مترجم: ایرج جودت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.