مرز میان حقیقت و خیال

جام جم آنلاین: رادیو را رسانه فردا گفته‌اند؛ چراکه در عرصه رسانه‌ها، رادیو از میزان تاثیرگذاری و سرعت در اطلاع‌رسانی و رشد و توسعه فرهنگ جامعه و افزایش سطح آگاهی و دانش جامعه و ایجاد نشاط و امید بیشتری برخوردار است.

نمایش رادیویی به دلیل قابلیت تخیل‌برانگیزی‌اش به مخاطب قدرت انتخاب و راهیابی به زوایای پنهان و ناشناخته درونش می‌دهد.

داستان نمایش و نشانه‌های هدفمند آن، به وسیله تخیل مخاطب براساس گفت‌وگوی بین شخصیت‌ها، فضاهای مرتبط با جغرافیا و موفقیت صحنه‌ها، اصوات زنده و محیطی و موسیقی را ایجاد می‌کند که شنونده مختار به انتخاب و تصویرسازی در ذهن خود می‌شود.

به این ترتیب عالم تخیل، روایت، خاطرات و زندگی بیرونی و درونی انسان موضوع ایده‌آل برای نمایش رادیویی می‌شود.

در رسانه رادیو، مسائل عینی را می‌توان در ذهن بازآفرینی کرد، لذا این حقیقت که حتی چنین تصاویر عینی از دنیای واقع باید به وسیله شنونده و درون وی ساخته و پرداخته ‌شود، به خالق اثر نمایش رادیویی امکان می‌دهد تمایز بین حقیقت و خیال یا رویا و واقعیت را به شنونده واگذار کند.

خاستگاه، قابلیت‌ها و رویکردهای موثر نمایش که توسط تولیدکننده مورد هدف قرار می‌گیرد همان نشر و ترویج اندیشه‌‌ها و زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت‌هاست که جنبه‌های تربیتی نمایش را شامل می‌شود و دیگر، زمینه‌های آموزشی که به معرفی می‌پردازد و مورد دیگر رویکردهای تفریحی و سرگرمی آن است که انبساط خاطر مخاطبان را فراهم می‌کند.

نمایش به طور عام کوششی است در ارائه و بازآفرینی تصویری از تجربیات آدمی در جهات و وجوه مشترک، سرعت و جوهر انسان و هستی و شناخت مواهب الهی و مقابله با تاریکی‌ها و هر آنچه شکل و مضمونی از شر و بدی و گناه دارد. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

جواد پیشگر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.