مرسی در اجلاس تهران شرکت نمی‌کند؟

به گزارش خبرآنلاین، دو ماهی است که حضور یا عدم حضور مرسی در اجلاس تهران، در صدر اخبار رسانه​های جهان اسلام بویژه کشورهای عربی منطقه قرار دارد. تحلیل​هایی که همگی در پی پاسخ به این سوالند که «رابطه تهران- قاهره دوباره برقرار می​شود یا نمی​شود؟». رابطه​ای که سقوط حسنی​ مبارک، نویدی به ترمیمش بود اما به پس از ثبات داخلی مصر موکول شد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری​ای که پیروزش نامزد اخوان المسلمین بود و انتظار می​رفت که با روی کار آمدن محمد مرسی، این رابطه روز به روز گرمتر شود.

نخستین آزمون برای محک رابطه​ای که بیش از سه دهه از قطع آن می​گذرد، نشست آتی غیرمتعهدها خواهد بود که کرسی ریاست از مصر به ایران تغییر می​کند. به گفته وزیر امورخارجه رسم بر این است که در هر تجمع بین‌المللی و نشست بین‌المللی یک تروییکا وجود دارد که این تروییکا شامل رییس قبلی، رییس فعلی و رییس آینده‌ آن اجلاس است که اجلاس غیرمتعهدها نیز شامل این موضوع است و ایران باید ریاست این اجلاس را از مصر تحویل بگیرد. علی​اکبر صالحی که می​گفت در واقع رییس کشور مصر باید ریاست جنبش را به رییس بعدی بدهد؛ بر این اساس اعلام کرد که «منتظر میزبانی از آقای مرسی در تهران هستیم». اما سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای دریافت نشده و مرسی عازم آدیسابابا، پایتخت اتیوپی برای شرکت در نشست سران کشورهای آفریقایی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوییه است. (اینجا)

پس از آن دفتر حافظ منافع ایران در مصر، اعلام کرد که «احمدی​نژاد و مرسی در اتیوپی با هم دیدار می​کنند». اما این خبر هم تکذیب شد. خبر بعدی این بود که «مشاور ارشد احمدی​نژاد برای دیدار با مرسی به مصر می​رود». سه روز از انتشار این خبر نگذشته بود که اینبار شخص فرستنده دعوت​نامه تکذیب شد. وزیر امورخارجه در حاشیه جلسه علنی امروز عنوان کرد که نماینده رییس جمهور دعوت‌نامه محمد مرسی را برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران ارائه خواهد کرد و چند قدم آن سو تر حمید بقایی گفت که هنوز فرستنده این نامه تعیین نشده است. به این ترتیب تلویحا تکذیب شد که مجتبی​ هاشمی​ثمره حامل دعوتنامه احمدی​نژاد خواهد بود.

بالاخره صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بقایی، دعوتنامه مرسی را به قاهره می​برد. البته محمود احمدی​نژاد همتای مرسی روز ۱۵ تیرماه شخصا در تماسی تلفنی از او برای حضور در تهران دعوت کرده بود.

پس از استقبال از اسماعیل هنیه در قاهره و تمایل ایران و مصربرای گسترش روابط دو کشور در بخش حج به نظر می​رسید که تحلیل​هایی دال بر نزدیکی ایران و مصر واقع​گرایانه تر است. اما امروز روزنامه الحیات به نقل از منابع نزدیک به دفتر رییس‌جمهوری مصر نوشت: محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر تصمیم گرفت تا خودش در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران حاضر نشود. به نوشته این روزنامه احتمال دارد هشام قندیل، نخست وزیر و یا وزیر امور خارجه مصر به نیابت از مرسی در این اجلاس که در تهران برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

آنگونه که ایسنا به نقل از الحیات نوشته است؛ بعد از اعمال فشارها و توصیه‌های مکرر، مرسی تصمیم گرفت تا در شرایط و زمان فعلی به تهران سفر نکند. رئیس جمهور جدید مصر چند روز قبل نیز در دستوری جدید ورود اتباع عراق و ایران را به این کشور ممنوع اعلام کرد. با یان وجود جای این سوال باقی است که تکلیف افتتاح سفارت تهران در قاهره چه خواهد شد؟

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.