مروری بر انتخابات نظام‌پزشکی دوره ششم

سلامت > عمومی– دکتر بابک قرائی‌مقدم :
اگر چه نمی‌توان انتخابات نظام‌پزشکی دوره ششم را بدون مسائل قبل از برگزاری آن درنظر گرفت اما به هر حال این انتخابات در روز جمعه چهارم اسفند با حضور نسبتا گسترده جامعه پزشکی و بیشتر از چند دوره گذشته آن برگزار شد.

در روزهای گذشته اسامی راه‌یافتگان شهرها و نقاط مختلف کشور اعلام شد و در مرحله بعدی سازمان‌های نظام‌پزشکی شهرها و شهرستان‌های مختلف با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات نظام‌پزشکی محل مذکور، باید یک یا چند نفر از بین خود را به‌عنوان نماینده برای تشکیل مجمع عمومی معرفی کنند. از حوزه تهران بزرگ هشت نفر به‌عنوان نماینده در مجمع عمومی حضور خواهند داشت که به‌طور معمول و با توجه به تجربه انتخابات دوره‌های گذشته بیشترین بخت را برای انتخاب به‌عنوان رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور خواهند داشت.

اعضای مجمع عمومی نظام‌پزشکی همانطور که گفته شد از میان اعضای منتخب نظام‌پزشکی شهرهای مختلف کشور هستند که متناسب با تعداد شرکت‌کنندگان در هر شهر یا شهرستان اجازه دارند از یک تا هشت نماینده در مجمع عمومی نظام‌پزشکی کشور داشته باشند. اعضای مجمع عمومی نیز به‌مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای مجمع عمومی انتخاب اعضای شورای‌عالی نظام‌پزشکی است که این اعضای انتخابی از طرف مجمع عمومی، ۲۵ نفر از کادر پزشکی هستند که شامل ۱۳نفر پزشک‌، سه‌ نفر دندانپزشک‌، سه‌ نفر دکتر داروساز، دو نفر دکتر علوم‌‌آزمایشگاهی‌ تشخیص‌ طبی‌، دو نفر کارشناس‌ مامایی و دو نفر از سایر لیسانسیه‌های‌ پروانه‌دار گروه پزشکی هستند. همچنین نمایندگانی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزیر بهداشت و رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در شورای‌عالی نظام‌پزشکی حضور خواهند داشت. شورای‌عالی نظام‌پزشکی دارای یک‌ رئیس‌، دو نایب‌رئیس‌ و یک دبیر خواهد بود که‌ از بین‌ اعضای شورا با رأی اکثریت‌ نسبی‌ اعضای رسمی‌ شورا برای‌ مدت‌ دو سال‌ انتخاب‌ می‌‌شوند.

تأیید نهایی‌ حسن‌ انجام‌ انتخابات‌ هیأت‌ مدیره‌ نظام‌پزشکی شهرها و شهرستان‌ها، اعضای شورای‌عالی‌ نظام‌پزشکی و رئیس‌کل‌ و امضای اعتبارنامه‌ منتخبین بر عهده هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات است که شامل اعضای زیر است: یک‌ نفر نماینده‌ دادستان‌ کل‌ کشور، یک‌ نفر نماینده‌ وزارت‌ کشور، دو نفر از کادر پزشکی‌ به‌ انتخاب‌ و معرفی‌ وزیر بهداشت‌، درمان‌ و آموزش پزشکی، سه‌ نفر کادر پزشکی‌ به‌ معرفی‌ کمیسیون‌ بهداشت‌ و درمان‌ و با انتخاب‌ مجلس شورای‌ اسلامی.

رئیس‌کل‌ سازمان‌ بالاترین‌ مقام‌ اجرایی‌، اداری‌، مالی‌ و نماینده قانونی‌ سازمان‌ در تمامی‌ مراجع‌ با حق‌ توکیل‌ به‌‌غیر یا نماینده‌ وی‌ است و در حدود مصوبات‌ مجمع‌ عمومی‌، شورای‌عالی‌ و مقررات‌ و ضوابط مربوط دارای اختیار کامل‌ است‌ که‌ از طرف‌ مجمع‌ عمومی‌ از بین‌ منتخبین‌ هیأت‌ مدیره‌ سراسر‌کشور برای‌ مدت‌ چهار سال‌ انتخاب‌ و به‌ رئیس‌جمهور جهت‌ صدور حکم‌ معرفی می‌شود. مجمع‌ عمومی‌ می‌تواند انتخاب‌ و معرفی‌ رئیس‌کل‌ را به‌ شورای‌عالی منتخب‌ خود واگذار کند.

به‌نظر می‌رسد که با توجه به حضور نسبتا گسترده جامعه پزشکی در این انتخابات و با وجود انتقادات به‌وجود آمده از طرف مراجع متفاوت نسبت به بعضی رد‌صلاحیت‌ها، سایر مراحل این انتخابات ازجمله انتخاب اعضای مجمع عمومی، شورای‌عالی و همچنین ریاست سازمان در زمان موعود صورت گرفته در نهایت ریاست جدید در زمان پیش‌بینی‌شده مسئولیت بزرگ‌ترین سازمان صنفی کشور را بر عهده بگیرد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.